REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyodrębniać procesy i działania do analizy opłacalności lub analizy rozwoju?

Proces może być zdefiniowany jako zespół powiązanych ze sobą działań nakierowanych na osiągnięcie określonego celu.
Proces może być zdefiniowany jako zespół powiązanych ze sobą działań nakierowanych na osiągnięcie określonego celu.

REKLAMA

REKLAMA

Oszczędzanie na procesach lub działaniach to jedyna dostępna możliwość – w końcu to właśnie tym zajmują się pracownicy w godzinach pracy.

REKLAMA

Punktem wyjścia do wdrożenia systemu rachunku kosztów działań i zarządzania kosztami działań jest podejście procesowe. W podejściu tym przedsiębiorstwo postrzegane jest nie przez pryzmat pionów i wewnętrznych jednostek organizacyjnych, ale w perspektywie procesów zachodzących w firmie i działań realizowanych w ramach tych procesów. Z tego powodu niezwykle istotne zarówno dla poprawnego wdrożenia systemu rachunku kosztów działań, jak i co ważniejsze dla skutecznego zarządzania kosztami działań jest precyzyjne zdefiniowanie procesów, działań i czynności.

REKLAMA

Proces może być zdefiniowany jako zespół powiązanych ze sobą działań nakierowanych na osiągnięcie określonego celu (np. proces badań i rozwoju, proces utrzymania jakości, proces logistyki). W przedsiębiorstwach wykorzystujących rachunek kosztów działań wyodrębnia się zazwyczaj kilka do kilkunastu procesów (rzadziej jest to kilkadziesiąt procesów). Działanie jest z kolei definiowane jako praca wykonywana w organizacji lub inaczej zespół czynności wykonywanych w organizacji, którego wyodrębnienie i analiza jest przydatna z punktu widzenia rachunku kosztów działań i zarządzania kosztami działań. Zespół działań wykonywanych w organizacji tworzy proces np. proces działalności podstawowej – handlowej może się składać z takich działań jak realizacja zamówień, poszukiwanie klientów i utrzymywanie kontaktów z klientami czy uczestnictwo w targach. Działanie składa się z czynności np. działanie realizacja zamówień może się składać z takich czynności jak przyjmowanie zapytań ofertowych od klientów, poszukiwanie dostawców, wysyłanie zamówień do dostawców, sporządzanie ofert dla klientów, dostarczanie próbek, przyjmowanie zamówień od klientów, wysyłanie zamówień do dostawców, otwieranie akredytywy i uzyskiwanie licencji importowych, monitowanie dostawców. Czynność jest składnikiem działania, pojedynczym, bardzo niewielkim zadaniem, które trzeba zrealizować, aby wykonać działanie.

Zobacz: Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

REKLAMA

Na przykład, w banku wygląda to następująco (wybrane procesy i działania):
proces – zarządzanie oddziałem, działanie – zarządzanie organizacją, obiekt – firma
proces – zarządzanie oddziałem, działanie – obsługa prawna, obiekt – firma
proces – księgowość, działanie – uzgadnianie kont, obiekt – grupa klientów
proces – księgowość, działanie – zarządzanie gotówką, obiekt – firma
proces – księgowość, działanie – rozliczenia międzybankowe, obiekt – produkt
proces – zarządzanie zasobami ludzkimi, działanie – rekrutacja, obiekt – działanie
proces – zarządzanie zasobami ludzkimi, działanie – oceny okresowe, obiekt – działanie
proces – zarządzanie systemami informacyjnymi, działanie – obsługa sieci, obiekt – działanie
proces – marketing i sprzedaż, działanie – ustalanie polityki cenowej, obiekt – firma
proces – działania operacyjne typu kredytowego, działanie – administrowanie kredytami, obiekt – produkt
proces – działania operacyjne typu niekredytowego, działanie – ustalanie warunków umów, obiekt – produkt
proces – bezpośrednia obsługa klientów w oddziale, działanie – doradztwo dla klienta, obiekt – grupa klientów
proces – zarządzanie ryzykiem, działanie – wycena zabezpieczeń, obiekt – produkt
proces – zaplecze, działanie – przegląd transakcji podejrzanych, obiekt – produkt
proces – zaplecze, działanie – administrowanie dokumentacją, obiekt – produkt

Każde z działań można sklasyfikować jako podstawowe, pomocnicze bądź ogólne.
Przez działania podstawowe należy rozumieć takie działania, które są wykonywane w związku z produktami czy klientami i dla których istnieje możliwość powiązania z tymi obiektami kosztów (produktami czy klientami) przy wykorzystaniu relacji przyczynowo-skutkowej; przykładami działań podstawowych, których koszty są rozliczane na produkty może być: rozpatrywanie wniosków kredytowych, zarządzanie ryzykiem kredytowym czy monitoring zabezpieczeń; z kolei działania podstawowe, których koszty są rozliczane na grupy klientów, to np. uzgadnianie kont, doradztwo dla klienta czy przygotowanie potwierdzeń/wyciągów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj także: Jak komunikować się z podwładnymi?

Do działań pomocniczych (wspierających) zalicza się z kolei takie działania, których kosztów nie można na podstawie relacji przyczynowo-skutkowej rozliczyć na produkty czy klientów; działania te nie są realizowane na rzecz produktów czy klientów, ale raczej wspierają realizację innych działań i w związku z tym powinny być rozliczane na te działania; przykładami tego typu działań są np. rekrutacja, planowanie szkoleń czy obsługa sieci informatycznej.

Trzecia kategoria działań to działania ogólne tzn. realizowane na rzecz firmy jako całości i niemożliwe do rozliczenia na podstawie relacji przyczynowo-skutkowej ani na produkty czy klientów, ani na inne działania; do działań takich zalicza się np. zarządzanie organizacją, przygotowanie sprawozdań finansowych czy public relations.

Polecamy serwis Szkolenia

Takie szczegółowe rozpisanie działań realizowanych w firmie pozwala na przyjrzenie się pojedynczym z nich, analizie słabych punktów, wąskich gardeł i opracowaniu propozycji poprawy. W przeciwnym razie, jeśli akcja „rozwój” będzie prowadzona na abstrakcyjnych pojęciach jakości lub doskonałości, pracownicy szybko stracą zainteresowanie i nic z akcji nie wyjdzie.

Autor: Irena Sobańska. Artykuł jest fragmentem książki: Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

REKLAMA

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

REKLAMA