REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego warto wyremontować mieszkanie na sprzedaż?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Z mieszkaniami po remoncie jest mniej problemów podczas sprzedaży.
Z mieszkaniami po remoncie jest mniej problemów podczas sprzedaży.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przeszło połowa używanych mieszkań, sprzedanych w ciągu 12 miesięcy, do lutego 2012, nadawała się do natychmiastowego wprowadzenia. Kupującym zależało na mieszkaniach, które nie były do remontu. Dzięki nabytym mieszkaniom nie musieli tracić pieniędzy na wynajem innej nieruchomości.

REKLAMA

Mieszkania używane mają tę przewagę nad deweloperskimi, że są zazwyczaj wykończone i można w nich od razu zamieszkać. Z drugiej strony koszt remontu używanego mieszkania w złym stanie jest bez wątpienia wyższy niż wykończenie nowego. Nie powinno więc dziwić, że wybierając lokal używany, kupujący celują w standard, który pozwoli od razu wprowadzić się do mieszkania. Taki standard może oznaczać  co prawda konieczność odświeżenia lokalu, ale nie uniemożliwia to przeprowadzki do nowego M niemal natychmiast po podpisaniu umowy.

REKLAMA

Oprócz stanu „do zamieszkania” można wyróżnić też inne standardy wykończenia „czterech kątów”: do remontu, do odświeżenia, deweloperski i bardzo wysoki. W przypadku lokali deweloperskich i do remontu sprawa jest oczywista – wymagają one wykończenia lub dosyć gruntownej przebudowy. Jak sama nazwa wskazuje, w przypadku mieszkań w stanie „do odświeżenia” niezbędne może się okazać malowanie, wymiana karniszy czy cyklinowanie i lakierowanie podłóg . Standard bardzo wysoki dotyczy mieszkań z najwyższej półki, które – jeśli wymagają zmiany aranżacyjnej, to raczej ze względu na różnice w upodobaniach sprzedającego i kupującego niż zużycie materiałów.

Przeczytaj także: Jak wybudować dom na kredyt?

Wpływ remontu na cenę mieszkania

Lokale w stanie „do zamieszkania” były w ostatnich 12 miesiącach przedmiotem aż 57% transakcji, zawartych na 8 największych rynkach wtórnych. Dane te mogą wskazywać, że przeciętni kupujący chcą możliwe szybko wprowadzić się do wybranego „M”, nie tracąc czasu na wykończenie lub gruntowny remont.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Uzasadnieniem takiego wyboru może też być stosunkowo nieduża rozbieżność w cenach między takimi lokalami a mieszkaniami do remontu. Co prawda kwota ta wystarczy na pokrycie kosztów przebudowy z wykorzystaniem standardowych materiałów, ale raczej nie zrekompensuje czasu, poświęconego na remont i ewentualnych kosztów najmu innego lokalu w tym okresie.

W Warszawie średnia cena transakcyjna metra kwadratowego mieszkań w stanie „do zamieszkania” z ostatnich 12 miesięcy to 8 tys. zł, podczas gdy średni koszt zakupu metra w standardzie do odświeżenia to 7,7 tys. zł za m kw. (taniej o prawie 4%), a średni koszt zakupu mieszkania do remontu to 7,1 tysięcy (taniej o ponad 11%).

Największy udział mieszkań w stanie do przeprowadzki we wszystkich transakcjach zanotowano w Poznaniu, Lublinie i Katowicach – ponad 60%. Taka wiedza może być bardzo przydatna dla osób, które chcą sprzedać mieszkanie.

Jeśli mieszkanie do remontu jest warte 250 tysięcy złotych, to cena po jego wyremontowaniu powinna przeciętnie wzrosnąć do 278 tys. zł, czyli o 28 tysięcy. Jeśli taki remont jesteśmy w stanie wykonać dużo niższym kosztem, warto się na to zdecydować. Analogicznie, jeśli to samo mieszkanie, warte 250 tys. zł, wymagałoby tylko odświeżenia, jego cena ma szansę wzrosnąć do 260 tys. zł, czyli o 10 tysięcy (bazując na kwotach uśrednionych).

Jeżeli w grę wchodzi pomalowanie lokalu, względnie cyklinowanie podłóg i możemy te czynności wykonać samodzielnie, warto je rozważyć.

Lokale do remontu

Mieszkania wymagające remontu i odświeżenia w ostatnich 12 miesiącach miały największy udział w transakcjach w Łodzi. Szczególnie warto zwrócić tu uwagę na grupę lokali do remontu. W Łodzi odpowiadały one za 22% transakcji. Dla porównania, średnia dla wszystkich badanych rynków wynosi 13%.

W Lublinie, gdzie mieszkań do remontu sprzedaje się mniej, ich udział w rynku stanowi zaledwie 6%. Wytłumaczenia jak zwykle można szukać w cenie – ta w przypadku mieszkań do remontu w Łodzi była na poziomie 3 tys. zł za m kw., a w przypadku mieszkań do wprowadzenia – na poziomie 4 tysięcy (drożej o prawie jedną trzecią).

Lokale o wysokim standardzie wykończenia

O ile jednak na mieszkania w stanie dobrym przypada zazwyczaj ponad połowa transakcji, to już o szczebel wyżej plasuje się ich sprzedaż lokali o wysokim standardzie – wynosi 7%. Nie powinno to nadmiernie dziwić, gdyż lokale te są przeważnie apartamentami, a co za tym idzie – nie tylko standard jest luksusowy, ale i metraż takiej nieruchomości (przekraczający 100 m kw.) stanowi ograniczenie dla kupujących.

Mieszkania w stanie deweloperskim

Najmniejszą popularnością na rynku wtórnym cieszą się lokale w stanie deweloperskim. Przeciętnie są przedmiotem tylko co 16 transakcji na rynku wtórnym. Sprzedają je najczęściej osoby, które już odebrały mieszkania, kupione w celach inwestycyjnych, albo osoby, które podpisały umowę przedwstępną i dokonują cesji praw z tej umowy.

Polecamy serwis: Budżet Domowy

Udział tego typu transakcji zależy m.in. od aktywności deweloperów oraz inwestorów indywidualnych w poszczególnych miastach. Największy obrót mieszkaniami deweloperskimi wystąpił w Warszawie (11% transakcji), a najmniejszy – w Katowicach (0%), gdzie rynek pierwotny jest relatywnie skromny. Zdecydowanie chętniej nowe lokale nabywcy kupują bezpośrednio od dewelopera, a nie z drugiej ręki.

Osoby, które kupują mieszkanie na rynku wtórnym, zwracają przede wszystkim uwagę na fakt, że kupowane przez nich mieszkanie już istnieje i można je zobaczyć. Kolejnym czynnikiem, przemawiającym za wyborem mieszkania używanego, jest rozwinięta infrastruktura w postaci komunikacji i punktów usługowych. Z tymi cechami może być krucho w przypadku projektów deweloperskich, lokowanych na obrzeżach miast. Nie bez znaczenia jest też fakt, że do mieszkania kupionego na rynku wtórnym można od razu się wprowadzić i nie trzeba czekać na ukończenie budowy, ponosząc przy okazji ryzyko jej nieukończenia. Przedostatnim w hierarchii czynników, przemawiających za zakupem lokalu używanego, a nie nowego, jest chęć zakupu wykończonego „M”. Najrzadziej kupujący wybierają mieszkania używane z tego powodu, że w danej lokalizacji nie ma projektów deweloperskich.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA