| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Akceptacja faktur elektronicznych

Akceptacja faktur elektronicznych

Korzystanie z faktur elektronicznych jest obecnie dużo łatwiejsze niż jeszcze rok temu. Nowelizacja regulacji dotyczących faktur elektronicznych zrównała je z ich tradycyjnymi odpowiednikami, upraszczając kwestie związane z wystawianiem, przesyłaniem oraz traktowaniem na gruncie podatkowym. Obowiązujące od 1 stycznia 2013 roku przepisy mówią m.in. o konieczności otrzymania od klienta zgody na otrzymywanie faktur w postaci elektronicznej. Jaką formę powinna przyjąć akceptacja faktur elektronicznych?

Akceptacja faktur elektronicznych


W stanie prawnym obowiązującym do końca 2012 roku kwestia ta była jasna - akceptacja musiała być wyrażona na piśmie lub w formie elektrocznicznej (np. poprzez wysłanie wiadomości e-mail). Aktualny par. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie  przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, mówi tylko o tym, iż zgoda odbiorcy jest wymagana.

W związku z powyższym należy uznać, iż w przypadku e-faktur obowiązuje obecnie tzw. zgoda domniemana - a więc za akceptację otrzymywania dokumentów w tej formie przedsiębiorca może uznać po prostu brak sprzeciwu ze strony odbiorcy. Z jednej strony jest to spore ułatwienie dla tych, którzy zdecydowali się przejść na faktury elektroniczne, z drugiej - właściciele firm mogą zmagać się z wątpliwościami na temat tego, czy brak potwierdzenia w formie pisemnej lub elektronicznej nie zostanie zakwestionowany przez organy podatkowe.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Zgoda odbiorcy na otrzymywanie faktur elektronicznych 


Sytuacja ta spowodowała, iż kwestia akceptacji e-faktur stała się przedmiotem interpretacji indywidualnych. I tak np. w interpretacji indywidualnej z 3 kwietnia 2013 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi orzekł, że za zgodę odbiorcy na otrzymywanie faktur elektronicznych można uznać m.in.:

●     zgodę wyrażoną ustnie (w tym telefonicznie),

●     wiadomością e-mail,

●     dokonanie płatności przez odbiorcę.


Zobacz: Faktura elektroniczna - czy skan faktury jest fakturą elektroniczną?


W uzasadnieniu do interpretacji wskazano, że przepisy nie regulują formy wyrażenia zgody na przesyłanie faktur w formie elektronicznej, pozostawiając tę kwestię całkowicie w gestii umownej stron. W związku z tym nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania faktur w formie elektronicznej.

Jak więc widać, forma akceptacji otrzymywania e-faktur wyrażona może być przez odbiorcę w dowolny sposób. Najważniejsze jest, by w przypadku sprzeciwu (lub braku zapłaty) klienta zaniechać przesyłania dokumentów w wersji elektrocznicznej i powrócić do tradycyjnego ich wystawiania i dostarczania.

 
Zobacz: E-faktury - Polacy nadal niechętni

 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

PRACUJ W UNII

wszystko o pracy w Unii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »