REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy modyfikacja warunków udziału w postępowaniu jest naruszeniem przepisów?

Czy modyfikacja warunków udziału w postępowaniu jest naruszeniem przepisów?
Czy modyfikacja warunków udziału w postępowaniu jest naruszeniem przepisów?

REKLAMA

REKLAMA


W trakcie procedury zamawiający wyjaśniał treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odpowiedziami na pytania wykonawców z dnia 26.08.2009 r. zamawiający zmodyfikował jeden z warunków udziału w postępowaniu, zrezygnował z postawionego wymogu posiadania przez ekspertów uprawnień do kierowania robotami budowlanymi w określonych specjalnościach w zakresie „bez ograniczeń”. Odpowiedziami na pytania z dnia 04.09.2009 r. zamawiający wykreślił ze wszystkich wzorów formularzy sformułowanie „bez ograniczeń”.

Zgodnie z art. 38 ust. 4a ustawy Pzp, jeżeli w postępowaniu prowadzonym wtrybie przetargu nieograniczonego zmianatreści siwz prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiającyprzekazuje Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeniedodatkowych informacji, informacji o niekompletnej procedurze lub sprostowania,drogą elektroniczną, zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na stronie internetowejokreślonej w dyrektywie, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwotyokreślone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 12 a ust. 1 ustawy Pzp w przypadku dokonywania zmiany treściogłoszenia o zamówieniu zamieszczonego wBiuletynie Zamówień Publicznych lub opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii europejskiej, zamawiający przedłuża terminskładania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lubtermin składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian we wnioskach lubofertach, jeżeli jest tokonieczne

Zgodniez art. 12 a ust. 2 ustawy, jeżeli zmiana, o której mowa w ust. 1, jest istotna,w szczególności dotyczy określenia przedmiotu, wielkości lub zakresu zamówienia,kryteriów oceny ofert, warunków udziałuw postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania, zamawiający przedłuża terminskładania ofert oczas niezbędny na wprowadzenie zmian w ofertach, z tym że w postępowaniach, którychwartość jest równalub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.8, termin składania ofertw postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego nie może być krótszyniż 22 dni oddnia przekazania zmiany ogłoszenia Urzędowi Oficjalnych Publikacji WspólnotEuropejskich.

Zamawiającyjest więc ustawowo zobowiązany do zamieszczenia sprostowania ogłoszenia orazprzedłużenia terminuskładania ofert, jeśli zmiana ogłoszenia dotyczy jego istotnych elementów,m.in. warunków udziału w postępowaniu,a wartość zamówienia przekracza kwoty określone w art. 11 ust. 8 ustawy.

REKLAMA

Polecamy: Zamówienia publiczne 2010

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należypodkreślić, iż zamawiający dwukrotnie przekazywał Urzędowi OficjalnychPublikacji Wspólnot Europejskich sprostowania do ogłoszenia o zamówieniu:

 1)w dniu 03.08.2009 r. (opublikowane w UOPWE z dnia 06.08.2009 r. pod numerem2009/S 149 – 217294),

2)w dniu 04.09.2009 r. (opublikowane w UOPWE z dnia 09.09.2009 r. pod numerem2009/S 173 – 249001).

Pierwszamodyfikacja dotyczyła doprecyzowania terminu związania ofertą, natomiast drugadotyczyła zmianyterminu otwarcia ofert z 08.09.2009 r. godzina 12:00 na 09.09.2009 r. godzina14:00.

W postępowaniu będącym przedmiotemkontroli zamawiający dokonał zmiany warunków udziału w postępowaniu w trakcieudzielania odpowiedzi na pytania wykonawców. Zmiana ta nie została uwzględnionaw sprostowaniu ogłoszenia o zamówieniu oraz nie został przedłużony terminskładania ofert, który od dnia modyfikacji warunków w zakresie uprawnieńwynosił 5 dni (od 04.09.09 r. do 09.09.09 r.), zamiast wymaganych min. 22 dni. Zamawiający dopuścił się zatem naruszenia art.38 ust. 4 a oraz art. 12 a ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Polecamy: Jakie bariery napotyka sektor MŚP przy zamówieniach publicznych

Artykuł jest fragmentem publikacji: „Kontrola zamówieńpublicznych”. Publikacja została wydana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA