REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy modyfikacja warunków udziału w postępowaniu jest naruszeniem przepisów?

Czy modyfikacja warunków udziału w postępowaniu jest naruszeniem przepisów?
Czy modyfikacja warunków udziału w postępowaniu jest naruszeniem przepisów?

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie procedury zamawiający wyjaśniał treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odpowiedziami na pytania wykonawców z dnia 26.08.2009 r. zamawiający zmodyfikował jeden z warunków udziału w postępowaniu, zrezygnował z postawionego wymogu posiadania przez ekspertów uprawnień do kierowania robotami budowlanymi w określonych specjalnościach w zakresie „bez ograniczeń”. Odpowiedziami na pytania z dnia 04.09.2009 r. zamawiający wykreślił ze wszystkich wzorów formularzy sformułowanie „bez ograniczeń”.

REKLAMA

Zgodnie z art. 38 ust. 4a ustawy Pzp, jeżeli w postępowaniu prowadzonym wtrybie przetargu nieograniczonego zmianatreści siwz prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiającyprzekazuje Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeniedodatkowych informacji, informacji o niekompletnej procedurze lub sprostowania,drogą elektroniczną, zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na stronie internetowejokreślonej w dyrektywie, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwotyokreślone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.

REKLAMA

Zgodnie z art. 12 a ust. 1 ustawy Pzp w przypadku dokonywania zmiany treściogłoszenia o zamówieniu zamieszczonego wBiuletynie Zamówień Publicznych lub opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii europejskiej, zamawiający przedłuża terminskładania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lubtermin składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian we wnioskach lubofertach, jeżeli jest tokonieczne

REKLAMA

Zgodniez art. 12 a ust. 2 ustawy, jeżeli zmiana, o której mowa w ust. 1, jest istotna,w szczególności dotyczy określenia przedmiotu, wielkości lub zakresu zamówienia,kryteriów oceny ofert, warunków udziałuw postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania, zamawiający przedłuża terminskładania ofert oczas niezbędny na wprowadzenie zmian w ofertach, z tym że w postępowaniach, którychwartość jest równalub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.8, termin składania ofertw postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego nie może być krótszyniż 22 dni oddnia przekazania zmiany ogłoszenia Urzędowi Oficjalnych Publikacji WspólnotEuropejskich.

Zamawiającyjest więc ustawowo zobowiązany do zamieszczenia sprostowania ogłoszenia orazprzedłużenia terminuskładania ofert, jeśli zmiana ogłoszenia dotyczy jego istotnych elementów,m.in. warunków udziału w postępowaniu,a wartość zamówienia przekracza kwoty określone w art. 11 ust. 8 ustawy.

Polecamy: Zamówienia publiczne 2010

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należypodkreślić, iż zamawiający dwukrotnie przekazywał Urzędowi OficjalnychPublikacji Wspólnot Europejskich sprostowania do ogłoszenia o zamówieniu:

 1)w dniu 03.08.2009 r. (opublikowane w UOPWE z dnia 06.08.2009 r. pod numerem2009/S 149 – 217294),

2)w dniu 04.09.2009 r. (opublikowane w UOPWE z dnia 09.09.2009 r. pod numerem2009/S 173 – 249001).

Pierwszamodyfikacja dotyczyła doprecyzowania terminu związania ofertą, natomiast drugadotyczyła zmianyterminu otwarcia ofert z 08.09.2009 r. godzina 12:00 na 09.09.2009 r. godzina14:00.

W postępowaniu będącym przedmiotemkontroli zamawiający dokonał zmiany warunków udziału w postępowaniu w trakcieudzielania odpowiedzi na pytania wykonawców. Zmiana ta nie została uwzględnionaw sprostowaniu ogłoszenia o zamówieniu oraz nie został przedłużony terminskładania ofert, który od dnia modyfikacji warunków w zakresie uprawnieńwynosił 5 dni (od 04.09.09 r. do 09.09.09 r.), zamiast wymaganych min. 22 dni. Zamawiający dopuścił się zatem naruszenia art.38 ust. 4 a oraz art. 12 a ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Polecamy: Jakie bariery napotyka sektor MŚP przy zamówieniach publicznych

Artykuł jest fragmentem publikacji: „Kontrola zamówieńpublicznych”. Publikacja została wydana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA