REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zamówienia publiczne 2010
Zamówienia publiczne 2010

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie pojawiło się sporo zmian w przepisach dotyczących zamówień publicznych. Zmiany są efektem kliku nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, które weszły w życie w grudniu 2009 r. i styczniu 2010 r. Część zmian niewątpliwie usprawniło ubieganie się o udzielenie zamówień publicznych. Niektóre nowości mogą jednak stwarzać problemy przedsiębiorcom zainteresowanym udziałem w postępowaniu w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego.

Łatwiej ze wsparciem kooperantów

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych stwarza przede wszystkim realną szansę na poszerzenie kręgu przedsiębiorców, mogących ubiegać się o przyznanie zamówień publicznych.

REKLAMA

Jak przewiduje mianowicie ust. 2a dodany na podstawie nowelizacji do art. 26 Prawa zamówień publicznych, wykonawca na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego wskazanym jest zobowiązany wykazać odpowiednio (nie później niż na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub składania ofert) m.in. że:
- dysponuje odpowiednimi uprawnieniami do wykonywania określonej działalności lub czynności (jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania),
- wiedzą i doświadczeniem oraz potencjałem technicznym, jak również
- osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, a także odpowiednią sytuacją ekonomiczną i finansową, umożliwiającą realizację zamówienia.

Istotne novum polega w tym przypadku na tym, że zgodnie ze znowelizowanymi przepisami, wykonawcy nie muszą już samodzielnie wykazywać, iż spełniają wszystkie powyższe kryteria.

REKLAMA

Jak przewiduje bowiem ust. 2b, dodany w wyniku nowelizacji do art. 26 Prawa zamówień publicznych, wykonawcy będą mogli w tym względzie polegać na wiedzy, doświadczeniu, potencjale technicznym, a także zdolności finansowej innych podmiotów. I to niezależnie od charakteru prawnego łączących ich z nimi stosunków.

Wykonawca, aby udowodnić zamawiającemu, że będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia powinien przedstawić zamawiającemu pisemne zobowiązanie tych innych podmiotów, że oddadzą wykonawcy do dyspozycji niezbędne zasoby na czas wykonywaniu udzielonego zamówienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktycznie więc to na innych podmiotach, występujących przeważnie jako kooperanci wykonawcy (w praktyce często znacznie więksi i zamożniejsi od przedsiębiorcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego) spoczywać będzie główny ciężar odpowiedzialności za prawidłową i zgodną w wymaganiami zamawiającego realizację zamówienia.

Polecamy: Jak założyć firmę

REKLAMA

Poza tym tak jak dotychczas, zgodnie z art. 26 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, w przypadku gdy wartość kontraktu przekracza kwotę określoną w odrębnych przepisach (tj. np. dla robót budowlanych równowartość w złotych kwoty 4.845.000 euro) zamawiający ma obowiązek wezwać kandydata ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego do przedstawienia dokumentów poświadczających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.

Jeżeli natomiast wartość kontraktu nie przekracza kwot określonych w odrębnych przepisach (tj. np. dla robót budowlanych równowartości w złotych kwoty 4.845.000 euro) zamawiający może ale nie ma obowiązku wzywać ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego do przedstawienia tych dokumentów.

Oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.

Szybsza procedura

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych zmieniła również warunki udzielania przez zamawiającego odpowiedzi na zapytania dotyczące wyjaśnienia treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Jak przewiduje art. 38 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a zamawiający jest obowiązany udzielić wyjaśnień niezwłocznie, jednak nie później niż na 6 dni przed upływem terminu składania ofert.

W przypadku zaś przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem, kiedy zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia, zamawiający jest obowiązany udzielić wyjaśnień na 4 dni przed upływem terminu składania ofert.

Natomiast w sytuacji jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w odrębnych przepisach (tj. np. dla robót budowlanych równowartość w złotych kwoty 4.845.000 euro) zamawiający powinien udzielić wyjaśnień nie później niż na 2 dni przed upływem terminu składania ofert.

Zamawiający udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące wyjaśnień odnoszących się specyfikacji istotnych warunków zamówienia w określonych wyżej terminach tylko pod warunkiem, że wniosek o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia wpłynął do zamawiającego nie później niż do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert.

Jeśli wykonawca nie dotrzyma przewidzianego terminu na złożenie zapytania o udzielenie wyjaśnień, zamawiający będzie mógł udzielić wyjaśnień albo pozostawi ten wniosek bez rozpoznania

Polecamy: Ulgi i odliczenia w PIT

Niekaralność za przestępstwa przeciwko środowisku

Nowelizacja zmieniła również wymogi przesądzające o możliwości dopuszczenia przedsiębiorcy do udziału w postępowaniu w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego.

Dodatkowym kryterium, którego spełnienie jest wymagane w związku z postępowaniem w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego jest wykazanie, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (albo wspólnicy spółek osobowych czy też w przypadku spółek kapitałowych- urzędujący członkowie zarządu) nie został prawomocnie skazany za przestępstwa przeciwko środowisku.

Przestępstwa przeciwko środowisku na mocy nowelizacji przepisów zostały bowiem dodane do katalogu przestępstw, za które prawomocne skazanie pozbawia możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego.

Wraz z dokumentacją przedkładaną w związku z postępowaniem w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego należy więc przedstawić zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego (KRK) z wyraźną informacją, potwierdzającą niekaralność za przestępstwa przeciwko środowisku przedsiębiorcy, wspólników spółek osobowych oraz członków zarządu spółek kapitałowych. Dotychczasowe zaświadczenia z KRK, niepotwierdzające niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku już nie wystarczą.

Zmiany procedury odwoławczej

Nowe przepisy przyniosły także istotne zmiany w zakresie procedury odwoławczej w postępowaniu w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego. Na podstawie przepisów nowelizacji obowiązującej od 29 stycznia 2010 r. zmienił się zakres i forma środków ochrony prawnej przewidzianych w Prawie zamówień publicznych.

Najistotniejsza zmiana w tym zakresie wiąże się ze zlikwidowaniem instytucji protestu, który wedle art. 180 ust. 1 prawa zamówień publicznych w brzmieniu obowiązującym przed 29 stycznia 2010 r., można było wnieść wobec treści ogłoszenia o zamówieniu, ogłoszenia o konkursie, postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, regulaminu konkursu, czynności podjętych przez zamawiającego w postępowaniu lub konkursie oraz w przypadku zaniechania przez zamawiającego czynności, do której był obowiązany na podstawie ustawy.

Obecnie podstawowym środkiem ochrony prawnej przysługującym podmiotom uczestniczącym w postępowaniu w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego jest odwołanie, które zgodnie z treścią art. 180 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, w brzmieniu obowiązującym od 29 stycznia 2010 r. przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami prawa zamówień publicznych czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy.

Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w odrębnych przepisach (tj. np. dla robót budowlanych równowartości w złotych kwoty 4.845.000 euro) odwołanie przysługuje wyłącznie wobec:
• wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę,
• opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu,
• wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia,
• odrzucenia oferty odwołującego.

Odwołanie, które wnosi się do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym, powinno wskazywać czynność lub zaniechanie czynności zamawiającego, której zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać żądanie oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania.

Odwołujący powinien przesyła kopię odwołania zamawiającemu przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu.

Protesty, zniesione w wyniku nowelizacji były darmowe, natomiast za odwołanie wnoszone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej trzeba będzie zapłacić. Zgodnie z obowiązującym od 15 marca 2010 r. Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzaju kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania, wartość wpisu w zależności od rodzaju i wartości zamówienia wynosi 7.500 zł, 10.000 zł, 15.000 zł lub nawet 20.000 zł.

Od orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej, tak jak dotychczas przysługuje skarga do sądu. Zmieniała się jednak wartość opłaty sądowej od skarg na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej wnoszonych do sądu. Dotychczas przedsiębiorcy niezależnie od wartości zamówienia, o którego udzielenie się ubiegali wnosili zryczałtowaną opłatę w kwocie 3 tysięcy zł.

Teraz, zgodnie z art. 34 Ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, w brzmieniu ustalonym na podstawie nowelizacji, obowiązującej od grudnia 2009 r., od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych pobiera się opłatę stałą w wysokości pięciokrotności wpisu wniesionego od odwołania w sprawie, której dotyczy skarga, jednakże jeżeli skarga, dotyczy czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego podjętych po otwarciu ofert, pobiera się od niej opłatę stosunkową w wysokości 5 % wartości przedmiotu zamówienia w postępowaniu, którego skarga dotyczy, jednak nie więcej niż 5 mln złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

    Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

    Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

    Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

    "DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

    Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    REKLAMA

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    REKLAMA

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    REKLAMA