REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pensjonat – wymagania

Redakcja serwisu Biznes
Pensjonat – wymagania / Fot. Fotolia
Pensjonat – wymagania / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podejmując się prowadzenia własnego pensjonatu należy pamiętać o spełnieniu określonych wymogów. Przede wszystkim konieczne jest zarejestrowanie działalności a następnie wyposażenie pensjonatu zgodnie z obowiązującymi regulacjami dla usług hotelarskich.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o usługach turystycznych, usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach, które spełniają wymagania związane z wielkością obiektu, jego wyposażeniem oraz zakresem świadczonych usług w związku z jego zaszeregowaniem. Dodatkowo każdy hotel bądź pensjonat powinien spełniać odpowiednie wymogi sanitarne i przeciwpożarowe, które określone są w przepisach odrębnych. W ustawie o usługach turystycznych pensjonat określa się jako obiekt hotelarski, który posiada co najmniej 7 pokoi i świadczy dla swoich klientów całodzienne wyżywienie.

REKLAMA

REKLAMA

Przed rozpoczęciem działalności należy zajrzeć do rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, dokładniej do załącznika nr 2, w którym znajdują się szczegółowe wymagania dla poszczególnych kategorii obiektów hotelarskich związane z wyposażeniem dla każdego rodzaju zaszeregowania.

Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych pomieszczeń, np. przedpokoju) wynosi odpowiednio:

- dla * - 8 m2,
- dla ** - 9 m2,
- dla *** - 10 m2,
- dla **** - 12 m2,
- dla ***** - 14 m2.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszej kolejności rejestracja przedsiębiorcy

Aby można było rozpocząć działalność związaną z prowadzeniem pensjonatu konieczne jest zarejestrowanie się jako przedsiębiorcy. Procedura jest identyczna, jak w przypadku każdej działalności indywidualnej. Oznacza to, że osoba fizyczna zobowiązana jest wypełnić wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Obecnie można tego dokonać elektronicznie, bez konieczności wypełniania wniosku pisemnie i przesyłania pocztą. Dokonuje się tego za pomocą platformy internetowej CEIDG. Należy pamiętać, że wniosek ważny jest 7 dni i w tym czasie musi dotrzeć do urzędu. Po uzyskaniu wpisu przedsiębiorcy zostanie nadany numer NIP i REGON. Następnie informacja o założeniu działalności zostanie przekazana do Urzędu Skarbowego i ZUS, co wiąże się oczywiście z koniecznością rozliczania ze wskazanymi instytucjami.

Odpowiednie zaszeregowanie obiektu

Przed rozpoczęciem działalności przedsiębiorca powinien uzyskać odpowiednie zaszeregowanie swojego pensjonatu do rodzaju i kategorii, do której ma należeć. Aby uzyskać odpowiedni status należy wystąpić z wnioskiem do właściwego marszałka województwa ze względu na położenie obiektu. Obligatoryjne elementy wniosku określone zostały w rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opłat związany z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego, a dokładniej w § 5 ust. 2. Wniosek powinien zatem zawierać:

  1. nazwę, siedzibę (imię i nazwisko) oraz adres przedsiębiorcy,
  2. numer NIP i REGON bądź nr z KRSu,
  3. nazwę własną obiektu, jeżeli pod taką będą świadczone usługi,
  4. położenie obiektu wraz z dokładnym adresem, numerem telefonu (faksu, jeżeli jest w obiekcie), adresu e-mail, strony internetowej,
  5. liczbę miejsc noclegowych i strukturę obiektów mieszkalnych,
  6. zakres usług gastronomicznych, opis obiektu,
  7. dane osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy w postępowaniu o nadanie kategorii,
  8. wskazanie na zaszeregowanie do określonej kategorii, o której nadanie występuje wnioskodawca.

Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań sanitarnych, budowlanych i przeciwpożarowych oraz  dowód wniesienia opłaty przez przedsiębiorcę za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań.

Pensjonat – pomysł

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego dla pensjonatu opłaty z tego tytułu wynoszą odpowiednio:

  • 600 zł - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej 20 pokoi,
  • 400 zł - dla oceny pensjonatów do 20 pokoi

Możliwość uzyskania promesy

Ustawodawca przyznaje przedsiębiorcy możliwość ubiegania się o uzyskanie promesy, w celu skrócenia czasu oczekiwania na wydanie decyzji o zaszeregowaniu. Promesa jest to tzw. przyrzeczenie zaszeregowania, które można uzyskać jedynie na wniosek przedsiębiorcy na czas określony nie dłuższy niż dwa lata. Promesa wydawana jest przez właściwego marszałka województwa ze względu na położenie obiektu w formie decyzji administracyjnej. Do wniosku o uzyskanie promesy należy dołączyć decyzję o pozwoleniu na budowę lub zmianę sposobu użytkowania pensjonatu. W okresie promesy przedsiębiorca nie będzie mógł jednak świadczyć usług hotelarskich w obiekcie, a jedynie używać nazwy obiektu i opisu dla celów informacyjnych i promocyjnych. Za zgodą marszałka województwa można jednak rozpocząć świadczenie usług po złożeniu przez przedsiębiorcę kompletnego wniosku o zaszeregowanie obiektu.

Jaka forma prawna dla firmy?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Wigilia 2025 ustawowo wolna od pracy. Czy dla wszystkich? Czy sklepy będą otwarte w Wigilię?

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA