Jak założyć spółdzielnię socjalną?
REKLAMA
REKLAMA
Najważniejsze, aby znaleźć taką niszę, która zapewni zbyt produktów lub świadczenie usług. Pod uwagę należy również wziąć umiejętności, które posiadają przyszli członkowie spółdzielni.
REKLAMA
Krok I – statut
Po omówieniu pomysłu na działalność i zebraniu wymaganej liczby osób należy stworzyć status, czyli dokument określający cele i zasady funkcjonowania tworzonej spółdzielni.
Status spółdzielni socjalnej powinien zawierać takie elementy, jak:
- nazwa spółdzielni koniecznie zawierająca określenie „spółdzielnia socjalna”;
- przedmiot działalności – działania wykonywane w ramach działalności gospodarczej (zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności - PKD) oraz informacja, że spółdzielnia działa na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej;
- siedziba – wystarczy podać miejscowość, w której będzie mieściła się siedziba;
- teren działania – obszar, w obrębie którego spółdzielcy mają zamiar sprzedawać towary czy usługi, np. gmina czy też cały kraj;
- czas trwania, jeśli spółdzielnia założona została na czas określony;
- prawa, obowiązki oraz zasady przyjmowania, odwoływania, wykreślania czy wykluczania członków spółdzielni socjalnej;
- zasady wyboru odwoływania oraz kompetencje władz spółdzielni socjalnej;
- zasady wprowadzania zmian w statucie – decyzje o zmianie podejmuje walne zgromadzenie członków;
- sposób podziału, połączenia się, a także likwidacji spółdzielni socjalnej;
- zasady podziału nadwyżki bilansowej oraz pokrycia strat, wysokość wpisowego, wysokość i liczba udziałów, które członek zobowiązany jest zadeklarować, terminy wnoszenia i zwrotu oraz skutki niewniesienia udziału w terminie;
- możliwość wnoszenia wkładu – określa tryb i sposób wnoszenia wkładów, zasady, wyceny.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Zobacz również: Jaką firmę założyć? – najlepsze pomysły na własny biznes
Krok II - zebranie założycielskie
REKLAMA
Po określeniu statusu należy zorganizować zebranie założycielskie. W tym celu trzeba ustalić datę i godzinę spotkania, dogodną dla wszystkich przyszłych członków. Głównym zadaniem zebrania założycielskiego jest: powołanie spółdzielni socjalnej, wybór jej zarządu oraz przyjęcie statutu. Spotkanie prowadzi przewodniczący według określonego wcześniej porządku obrad, a sekretarz zobowiązany jest sporządzać z niego pisemne sprawozdanie, które zawiera zapis tego, co się na zebraniu wydarzyło – streszczenie dyskusji, wniosków, informacji o podjętych uchwałach, sposób głosowania, liczbę oddanych głosów za lub przeciw. Pod sporządzonym protokołem powinien podpisać się przewodniczący i sekretarz.
Dokumenty, które powstają w trakcie spotkania założycielskiego najlepiej przygotować w dwóch wersjach. Jeden komplet należy złożyć w sądzie, a drugi warto przechowywać. Dokumenty będą potrzebne przy składaniu wniosku o rejestrację, tj.:
- lista członków założycieli z oryginalnymi podpisami wszystkich osób (lista powinna zawierać: imię i nazwisko osoby, adres zameldowania bądź zamieszkania, PESEL lub NIP, własnoręczny podpis);
- protokół z zebrania założycielskiego podpisany przez przewodniczącego i sekretarza zebrania;
- niezbędne uchwały podjęte na zebraniu założycielskim:
-
- uchwała o powołaniu spółdzielni socjalnej,
- uchwała o podjęciu statutu,
- uchwała o wyborze władz – zarządu, i jeśli była wybierana, to również rady nadzorczej;
- jednolity tekst statutu podpisany przez wszystkich członków;
- zaświadczenia potwierdzające, że każda z osób zakładających spółdzielnię socjalną ma do tego uprawnienia, czyli należy do jednej z grup, spośród których mogą się rekrutować członkowie- założyciele.
Od zakończenia spotkania założycielskiego zarząd ma 7 dni na zarejestrowanie spółdzielni.
Zobacz: Czy warto założyć własne biuro podróży?
Krok III – rejestracja spółdzielni
Spółdzielnię socjalną rejestruje się we właściwym ze względu na siedzibę spółdzielni oddziale Krajowego Rejestru Sądowego w rejestrze przedsiębiorców.
Wniosek o rejestrację spółdzielni składa się na specjalnych formularzach wraz z załącznikami i niezbędnymi dokumentami, które dostępne są w siedzibie KRS, a także na stronie internetowej Ministra Sprawiedliwości: www.ms.gov.pl. Dokumenty muszą być podpisane przez wszystkich członków zarządu spółdzielni socjalnej.
Formularze niezbędne do zarejestrowania spółdzielni socjalnej, to:
- KRS – W5 podstawowy formularz potrzebny do rejestracji powołanej spółdzielni socjalnej;
- KRS – WK (załącznik do formularza KRS – W5), niezbędny do zgłoszenia organów podmiotu (zarządu oraz rady nadzorczej);
- KRS – WM (załącznik do formularza KRS – W5), służy do zgłoszenia zakresu działalności gospodarczej.
Dokumenty dołączane do formularzy:
- protokół z zebrania założycielskiego podpisany przez przewodniczącego i sekretarza zebrania;
- lista członków założycieli z oryginalnymi podpisami;
- uchwały podjęte przez członków założycieli;
- statut;
- zaświadczenia potwierdzające, że założyciele należą do grupy uprawnionych do założenia spółdzielni socjalnej, które w zależności od statusu tych osób wydają określone instytucje.
W przypadku osób bezrobotnych zaświadczenie wydaje właściwy powiatowy urząd pracy. Osoby bezdomne, zwalniane z zakładów karnych, niepełnosprawni i uchodźcy zaświadczenie uzyskają w ośrodku pomocy społecznej, osoby uzależnione od alkoholu w Zakładzie Lecznictwa Odwykowego, a uzależnione od narkotyków, chore psychicznie w Zakładzie Opieki Zdrowotnej;
- uwierzytelnione notarialnie lub przed pracownikiem sądu podpisy wszystkich członków zarządu.
Założyciele spółdzielni zwolnieni są z opłat rejestracyjnych za wpis spółdzielni do Krajowego Rejestru Sądowego oraz za dokonanie zmian we wpisie.
Sąd rejestrowy ma 14 dni, liczone od daty jego złożenia, na rozpatrzenie wniosku.
Zobacz: Jak założyć fundację lub stowarzyszenie?
Krok IV – powiadomienie innych instytucji o założeniu spółdzielni
REKLAMA
Spółdzielnie socjalne są osobami prawnymi działającymi jako przedsiębiorcy w związku z czym zobowiązane są wystąpić do Głównego Urzędu Statystycznego o nadanie numeru REGON oraz do Urzędu Skarbowego o nadanie numeru NIP. Spółdzielnia powinna również wyrobić pieczątkę firmową, zawierającą nazwę spółdzielni, adres siedziby oraz numery NIP i REGON, jak również założyć konto w banku.
Każda osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą powinna określić, czy chce być płatnikiem podatku VAT, czy też nie. Jeśli spółdzielnia socjalna zdecyduje się na rozliczanie podatku VAT, zgłasza tę informację, składając w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na siedzibę formularz VAT-R, czyli zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.
REKLAMA
REKLAMA