REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółdzielnię socjalną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Kuzub
Jak założyć spółdzielnię socjalną? / fot. Fotolia
Jak założyć spółdzielnię socjalną? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółdzielnia socjalna może stanowić dobry pomysł na działalność gospodarczą. Podstawę jej działalności określa status, który należy złożyć w KRS wraz z dokumentacją dotyczącą członków spółdzielni. Co należy wziąć pod uwagę przy zakładaniu spółdzielni? Jakich formalności należy dopełnić?

Najważniejsze, aby znaleźć taką niszę, która zapewni zbyt produktów lub świadczenie usług. Pod uwagę należy również wziąć umiejętności, które posiadają przyszli członkowie spółdzielni.

REKLAMA

REKLAMA

Krok I – statut

Po omówieniu pomysłu na działalność i zebraniu wymaganej liczby osób należy stworzyć status, czyli dokument określający cele i zasady funkcjonowania tworzonej spółdzielni.

Status spółdzielni socjalnej powinien zawierać takie elementy, jak:

  • nazwa spółdzielni koniecznie zawierająca określenie „spółdzielnia socjalna”;
  • przedmiot działalności – działania wykonywane w ramach działalności gospodarczej (zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności - PKD) oraz informacja, że spółdzielnia działa na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej;
  • siedziba – wystarczy podać miejscowość, w której będzie mieściła się siedziba;
  • teren działania – obszar, w obrębie którego spółdzielcy mają zamiar sprzedawać towary czy usługi, np. gmina czy też cały kraj;
  • czas trwania, jeśli spółdzielnia założona została na czas określony;
  • prawa, obowiązki oraz zasady przyjmowania, odwoływania, wykreślania czy wykluczania członków spółdzielni socjalnej;
  • zasady wyboru odwoływania oraz kompetencje władz spółdzielni socjalnej;
  • zasady wprowadzania zmian w statucie – decyzje o zmianie podejmuje walne zgromadzenie członków;
  • sposób podziału, połączenia się, a także likwidacji spółdzielni socjalnej;
  • zasady podziału nadwyżki bilansowej oraz pokrycia strat, wysokość wpisowego, wysokość i liczba udziałów, które członek zobowiązany jest zadeklarować, terminy wnoszenia i zwrotu oraz skutki niewniesienia udziału w terminie;
  • możliwość wnoszenia wkładu – określa tryb i sposób wnoszenia wkładów, zasady, wyceny.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Zobacz również: Jaką firmę założyć? – najlepsze pomysły na własny biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok II - zebranie założycielskie

Po określeniu statusu należy zorganizować zebranie założycielskie. W tym celu trzeba ustalić datę i godzinę spotkania, dogodną dla wszystkich przyszłych członków. Głównym zadaniem zebrania założycielskiego jest: powołanie spółdzielni socjalnej, wybór jej zarządu oraz przyjęcie statutu. Spotkanie prowadzi przewodniczący według określonego wcześniej porządku obrad, a sekretarz zobowiązany jest sporządzać z niego pisemne sprawozdanie, które zawiera zapis tego, co się na zebraniu wydarzyło – streszczenie dyskusji, wniosków, informacji o podjętych uchwałach, sposób głosowania, liczbę oddanych głosów za lub przeciw. Pod sporządzonym protokołem powinien podpisać się przewodniczący i sekretarz.

Dokumenty, które powstają w trakcie spotkania założycielskiego najlepiej przygotować w dwóch wersjach. Jeden komplet należy złożyć w sądzie, a drugi warto przechowywać. Dokumenty będą potrzebne przy składaniu wniosku o rejestrację, tj.:

  • lista członków założycieli z oryginalnymi podpisami wszystkich osób (lista powinna zawierać: imię i nazwisko osoby, adres zameldowania bądź zamieszkania, PESEL lub NIP, własnoręczny podpis);
  • protokół z zebrania założycielskiego podpisany przez przewodniczącego i sekretarza zebrania;
  • niezbędne uchwały podjęte na zebraniu założycielskim:
  •  
    • uchwała o powołaniu spółdzielni socjalnej,
    • uchwała o podjęciu statutu,
    • uchwała o wyborze władz – zarządu, i jeśli była wybierana, to również rady nadzorczej;
  • jednolity tekst statutu podpisany przez wszystkich członków;
  • zaświadczenia potwierdzające, że każda z osób zakładających spółdzielnię socjalną ma do tego uprawnienia, czyli należy do jednej z grup, spośród których mogą się rekrutować członkowie- założyciele.

Od zakończenia spotkania założycielskiego zarząd ma 7 dni na zarejestrowanie spółdzielni.

Zobacz: Czy warto założyć własne biuro podróży?

Krok III – rejestracja spółdzielni

Spółdzielnię socjalną rejestruje się we właściwym ze względu na siedzibę spółdzielni oddziale Krajowego Rejestru Sądowego w rejestrze przedsiębiorców.

Wniosek o rejestrację spółdzielni składa się na specjalnych formularzach wraz z załącznikami i niezbędnymi dokumentami, które dostępne są w siedzibie KRS, a także na stronie internetowej Ministra Sprawiedliwości: www.ms.gov.pl. Dokumenty muszą być podpisane przez wszystkich członków zarządu spółdzielni socjalnej.

Formularze niezbędne do zarejestrowania spółdzielni socjalnej, to:

  • KRS – W5 podstawowy formularz potrzebny do rejestracji powołanej spółdzielni socjalnej;
  • KRS – WK (załącznik do formularza KRS – W5), niezbędny do zgłoszenia organów podmiotu (zarządu oraz rady nadzorczej);
  • KRS – WM (załącznik do formularza KRS – W5), służy do zgłoszenia zakresu działalności gospodarczej.

Dokumenty dołączane do formularzy:

  • protokół z zebrania założycielskiego podpisany przez przewodniczącego i sekretarza zebrania;
  • lista członków założycieli z oryginalnymi podpisami;
  • uchwały podjęte przez członków założycieli;
  • statut;
  • zaświadczenia potwierdzające, że założyciele należą do grupy uprawnionych do założenia spółdzielni socjalnej, które w zależności od statusu tych osób wydają określone instytucje.

W przypadku osób bezrobotnych zaświadczenie wydaje właściwy powiatowy urząd pracy. Osoby bezdomne, zwalniane z zakładów karnych, niepełnosprawni i uchodźcy zaświadczenie uzyskają w ośrodku pomocy społecznej, osoby uzależnione od alkoholu w Zakładzie Lecznictwa Odwykowego, a uzależnione od narkotyków, chore psychicznie w Zakładzie Opieki Zdrowotnej;

  • uwierzytelnione notarialnie lub przed pracownikiem sądu podpisy wszystkich członków zarządu.

Założyciele spółdzielni zwolnieni są z opłat rejestracyjnych za wpis spółdzielni do Krajowego Rejestru Sądowego oraz za dokonanie zmian we wpisie.

Sąd rejestrowy ma 14 dni, liczone od daty jego złożenia, na rozpatrzenie wniosku.

Zobacz: Jak założyć fundację lub stowarzyszenie?

Krok IV – powiadomienie innych instytucji o założeniu spółdzielni

Spółdzielnie socjalne są osobami prawnymi działającymi jako przedsiębiorcy w związku z czym zobowiązane są wystąpić do Głównego Urzędu Statystycznego o nadanie numeru REGON oraz do Urzędu Skarbowego o nadanie numeru NIP. Spółdzielnia powinna również wyrobić pieczątkę firmową, zawierającą nazwę spółdzielni, adres siedziby oraz numery NIP i REGON, jak również założyć konto w banku.

Każda osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą powinna określić, czy chce być płatnikiem podatku VAT, czy też nie. Jeśli spółdzielnia socjalna zdecyduje się na rozliczanie podatku VAT, zgłasza tę informację, składając w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na siedzibę formularz VAT-R, czyli zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA