REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Startup - jak zacząć?

Damian Strzelczyk
zakładanie firmy, start-up
zakładanie firmy, start-up
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie panuje moda na zakładanie firmy. Posiadanie startupu przez młode osoby to już nie tylko alternatywa dla nużącej pracy w korporacji, ale często pewien dość osobliwy styl życia.  Kiedy już wpadniemy na odpowiedni pomysł na biznes, należy od słów przejść do czynów. Jak stworzyć swój własny startup?

Gdzie jednak znaleźć wiedzę potrzebną do tego by nauczyć się jak zbudować startup, który odniesie sukces?  To czego potrzebuje każdy przedsiębiorca na początku swojej drogi to zbudowanie  sprawnie funkcjonującego i rentownego modelu biznesowego.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najbardziej popularnych pozycji wydawniczych wśród startupowców jest książka „Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera” wydana przez wydawnictwo Helion. Książka stworzona została przez 470 praktyków z 45 krajów i  zaprezentowano w niej uniwersalne narzędzie, które w usystematyzowany sposób umożliwia  zaprojektowanie modelu biznesowego dla swojej działalności.

 Inną pozycją wartą uwagi jest książka „Metoda Lean Startup ”, której autorem jest Eric Ries. Opisana jest w niej metoda, która pozwala maksymalizować szanse na sukces nowopowstałego startupu. Jedną z propozycji autora jest rozpoczęcie działalności z „minimalnie satysfakcjonującym produktem”, który nie będzie posiadał wszystkich kluczowych funkcjonalności, jednak umożliwi organizacji uczenie się oraz dostosowywanie produktu do potrzeb swoich klientów.

REKLAMA

Miejscem gdzie można otworzyć własną firmę i otrzymać  kompleksowe wsparcie są  Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości przy Szkole Głównej Handlowej. Osoby, które zdecydują się na otworzenie swojej firmy w ramach AIP korzystają z pakietu usług AIP 2.0 - obejmuje on 3 obszary kluczowe dla rozwoju każdego przedsiębiorstwa: firma, wiedza oraz społeczność. Obszar wiedzy obejmuje takie elementy jak Startup Kick-off, Startup Mentoring oraz Startup Training.

Startup Kick-off to seria 3  indywidualnych spotkań z przedstawicielem AIP w pierwszych miesiącach działalności. W trakcie spotkań doskonalony jest model biznesowy, weryfikowane są bieżące postępy przedsiębiorcy oraz wspólnie rozwiązywane są kluczowe problemy, które ograniczają rozwój startupu. Kolejnym elementem obszaru wiedzy jest Startup Mentoring, czyli możliwość spotkania z przedsiębiorcami, którzy odnieśli potężny sukces działając w ramach AIP i chcą dzielić się swoją wiedzą z osobami, które stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie. Startup Trainingi to szkolenia, które są regularnie organizowane w biurze AIP.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Zobacz: Otwieranie firm przez studentów

Inkubator organizuje co najmniej 1 szkolenie w tygodniu o tematyce przydatnej osobom, które rozwijają swój startup - warsztaty sprzedażowe, warsztaty budowania marki czy szkolenie z marketingu internetowego. Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości stawiają na rozwój osób, które uczestniczą w programie AIP. Zamierzeniem jest by każda osoba po okresie 2 lat obecności w AIP była dobrze przygotowana do pełnienia roli samodzielnego przedsiębiorcy.

Czytanie podręczników dla właścicieli startupów oraz korzystanie ze wsparcia Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości to tylko niektóre ze sposobów, które pozwalają maksymalizować szanse na powodzenie rozwoju naszego pomysłu biznesowego. Nie należy zapominać o elemencie społecznościowym i nie należy mieć tutaj na myśli obecności naszej firmy w Social Media. Częścią przedsiębiorczego stylu życia jest obecność na licznych imprezach, konferencjach i spotkaniach dla przedsiębiorców i pozyskiwanie coraz to nowych kontaktów. 

Startupy, które działają w ramach AIP co miesiąc spotykają się na imprezie „Startup Mixer”, która organizowana jest w jednym z miejskich klubów lub restauracji. Każdej takiej imprezie towarzyszą prezentacje kilku startupów, wybory najlepszego pomysłu biznesowego oraz prelekcja eksperta biznesu. Po części oficjalnej przedsiębiorcy mają możliwość integracji w sprzyjającej atmosferze.

Otwierając własną firmę bez wątpienia ma się na uwadze okres w jakim się znajdujemy. Decyzji o otworzeniu własnej firmy bez wątpienia towarzyszy szczegółowa analiza ryzyka z tym związanego. Ponieważ budowa startupu wymaga dużego poświęcenia to największe sukcesy odnoszą osoby, które budując swoją firmę, poświęcają się w pełni  projektowi i nie traktują go jako uzupełnienia do pracy na etacie. Z tego też powodu bardzo wiele osób rozpoczyna budowę swojego biznesu podczas studiów, kiedy to jeszcze nie mają kredytu i masy innych zobowiązań . W późniejszym okresie dużo trudniej jest zrezygnować z ciepłej posady i przejść na drogę budowania własnego przedsiębiorstwa.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM! 

Czy budowę startupu sukcesu można zatem określić jako pewną sekwencję określonych czynności, wykonanych w odpowiednim czasie, które decydują o powodzeniu projektu?  W procesie budowania własnej firmy istotna jest funkcja samego przedsiębiorcy. Osoby, które posiadają tzw. smykałkę do biznesu, są w stanie dużo płynniej budować swoje przedsięwzięcie biznesowe, jednak przy obecnych narzędziach sukces jest na wyciągnięcie ręki każdego.

Nie żyjemy w czasach, gdy jesteśmy skazani na naukę na własnych błędach lub rady najbliższych nam ludzi - znajomych, przyjaciół i rodziny. Dostęp do wiedzy na temat tego jakie czynniki są decydujące o powodzeniu w biznesie, a które mogą wpływać  znacząco na porażkę projektu jest niezwykle prosty, a mimo to jedne projekty odnoszą sukces, a drugie ponoszą klęskę.  Żadna wiedza nie zastąpi nam jednak doświadczenia jakie zdobywamy prowadząc własny startup.

Z opinii osób zaangażowanych w obsługę startupów z Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości wynika, że o sukcesie danej firmy bardzo często nie decyduje innowacyjny pomysł na biznes, ale właśnie wiedza i osobowość przedsiębiorcy, który ten pomysł realizuje i wdraża. Może właśnie Ty jesteś taką osobą? 

 Zobacz: Optymalizacja sklepów internetowych - kilka praktycznych wskazówek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA