REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Apteka - zezwolenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Apteka ogólnodostępna może być prowadzona tylko na podstawie uzyskanego zezwolenia na jej prowadzenie. Udzielenie go należy do kompetencji wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego.

Prawo do uzyskania wspomnianego zezwolenia na prowadzenie apteki posiada osoba fizyczna, prawna oraz niemająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego. Spółka cywilna nie może ubiegać się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie apteki (nie jest bowiem osobą prawną ani spółką prawa handlowego).

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca jest w stanie założyć aptekę pod warunkiem, że nie prowadzi hurtowni farmaceutycznej. Warto wiedzieć, że zgodnie z przepisami nie może taki przedsiębiorca posiadać więcej niż 1% aptek na terenie województwa, nie może także być członkiem grupy kapitałowej, która ten warunek spełnia.

REKLAMA

Kolejnym krokiem po zarejestrowaniu działalności jest złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki do Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Farmaceutycznej. Do złożenia wniosku potrzebny jest odpowiedni formularz wraz z załącznikami określonymi w ustawie Prawo farmaceutyczne oraz rozporządzeniach wykonawczych do ustawy.

REKLAMA

Wniosek o zezwolenie

Wniosek o zezwolenie na prowadzenie apteki składa się do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. W treści wniosku podmiot występujący o zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej powinien wskazać:
• nazwę podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej imię, nazwisko oraz adres,
• numer NIP oraz numer PESEL lub - gdy ten numer nie został nadany - numer paszportu, dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, w przypadku gdy podmiot jest osobą fizyczną,
• adres apteki,
• nazwę apteki (o ile taka występuje),
• datę podjęcia działalności,
• datę sporządzenia wniosku i podpis składającego wniosek.

Załączniki do wniosku

Do składanego wniosku należy dołączyć:

a) tytuł prawny do pomieszczeń apteki ogólnodostępnej (np. akt własności lokalu, umowa najmu lokalu, przyrzeczenie umowy, umowa przedwstępna);

b) wyciąg z rejestru, zgodnie z odrębnymi przepisami - np. aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, a w przypadku osoby fizycznej - aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;

c) projekt - plan pomieszczeń przeznaczonych na aptekę ogólnodostępną sporządzony przez osobę uprawnioną i zaopiniowany zgodnie z odrębnymi przepisami w zakresie spraw:
- sanitarno-higienicznych,
- spraw BHP,
- zabezpieczeń p. poż.

d) opis techniczny pomieszczeń przeznaczonych na aptekę ogólnodostępną sporządzony przez osobę uprawnioną i podpisany przez wnioskodawcę

e) opinię Państwowej Inspekcji Sanitarnej o lokalu;

f) dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe kandydata wskazanego na kierownika apteki, tj.:
- dyplom ukończenia studiów,
- prawo wykonywania zawodu aptekarza / farmaceuty
- dokumenty potwierdzające posiadanie odpowiedniego stażu pracy w aptece oraz ewentualnej specjalizacji z zakresu farmacji aptecznej / dyplom specjalizacji/ oraz oświadczenie o zamiarze podjęcia się funkcji kierownika apteki,
- oświadczenie kandydata na kierownika o tym, iż nie pełni on funkcji kierownika w innej aptece, punkcie aptecznym lub hurtowni farmaceutycznej lub zrezygnuje z tych funkcji z chwilą otrzymania przez stronę zezwolenia na prowadzenie apteki

g) oświadczenie, w którym wymienione będą wszystkie podmioty kontrolowane przez wnioskodawcę w sposób bezpośredni lub pośredni, w szczególności podmioty zależne w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (oświadczenie powinno zawierać: oznaczenie podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej imię, nazwisko oraz adres);

h) oświadczenie, w którym wymienione będą wszystkie podmioty będące członkami grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której członkiem jest wnioskodawca /oświadczenie powinno zawierać: oznaczenie podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej imię, nazwisko oraz adres/;

i) oświadczenie informujące, że:
- podmiot nie prowadzi lub nie wystąpił z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie obrotu hurtowego produktami leczniczymi;
- podmiot nie prowadzi na terenie województwa więcej niż 1% aptek ogólnodostępnych albo podmioty przez niego kontrolowane w sposób bezpośredni lub pośredni, w szczególności podmioty zależne w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów , nie prowadzą łącznie więcej niż 1% aptek na terenie województwa,
- podmiot nie jest członkiem grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której członkowie prowadzą na terenie województwa lubuskiego więcej niż 1% aptek ogólnodostępnych,
- wnioskodawcy w okresie trzech lat przed złożeniem wniosku nie cofnięto zezwolenia na prowadzenie apteki lub hurtowni farmaceutycznej,
- wnioskodawca nie wykonuje zawodu lekarza lub lekarza stomatologa - w przypadku gdy występującym o zezwolenie na prowadzenie apteki jest osoba fizyczna

j) oświadczenie o obsadzie fachowej oraz rozkładzie godzin pracy apteki

k) potwierdzenie dokonania opłaty, dostarczone przy odbiorze zezwolenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykaz dokumentów i wzory formularzy dostępne są na stronach internetowych wojewódzkich inspektoratów.

Za udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki pobierana jest opłata w wysokości pięciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Lista wojewódzkich inspektoratów farmaceutycznych:

Województwo mazowieckie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczy w Warszawie
ul. Nowogrodzka 31
00-511 Warszawa
tel./ fax: (0-22) 629 52 53
e-mail: wiif@wiif.waw.pl
strona: www.wiif.waw.pl

Województwo podlaskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Białymstoku
ul. Kombatantów 4
15-110 Białystok
tel.: (0-85) 662-37-36
fax: (0-85) 662-37-26
e-mail: wif.bialystok@formica.com.pl
strona: www.wif.pbip.pl

Województwo kujawsko-pomorskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Bydgoszczy
ul. Królowej Jadwigi 18
85-959 Bydgoszcz
tel.: (0-52) 320 61 80
tel / fax: (0-52) 322 58 96
e-mail: wif@farmacja-bydgoszcz.pl
strona: www.farmacja-bydgoszcz.pl

Województwo pomorskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Gdańsku
ul. Chmielna 54/57
80-748 Gdańsk
tel.: (0-58) 300-00-92
tel./ fax: (58) 320-28-58
e-mail: wiif-sekretariat@wiif.gdansk.pl
strona: www.bip.wiif.gdansk.pl

Województwo lubuskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Gorzowie Wielkopolskim
ul. Jagiellończyka 8
66-400 Gorzów Wlkp.
tel./fax: (0-95) 721-54-25
tel.: (0-95) 721-54-26
tel./fax: (0-95) 711-54-25
tel.: (0-95) 711-54-26
e-mail: infzg@poczta.onet.pl
strona: www.farmacja-gorzow.pl

Województwo śląskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Katowicach
ul. Raciborska 15
40-074 Katowice
tel.: (0-32) 208 74 68
fax: (0-32) 208 74 69
e-mail: swiif_kc@pro.onet.pl
strona: www.swif.katowice.uw.gov.pl

Województwo świętokrzyskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Kielcach
AL. IX Wieków Kielc 3
25-516 Kielce
tel.: (0-41) 34-518-35
fax: (0-41) 34-529-45
e-mail: wifkielce@onet.pl
strona: www.wifkielce.prot.pl

Województwo małopolskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Krakowie
Plac Szczepański 5
31-011 Kraków
tel.: (0-12) 422 75 41/43
tel./fax: (0-12) 422 75 52
e-mail: sekretariat@wif.malopolska.pl
e-mail: mwif@wif.malopolska.pl
strona: www.malopolska.pl/bip/wif

Województwo lubelskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Lublinie
ul. Unicka 4
20-126 Lublin
tel.: (081) 53-222-18
fax: (081) 53-222-19
e-mail: wif@woi.lublin.pl
e-mail: wif@poczta.onet.pl
strona: www.wif.netbip.pl

Województwo łódzkie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Łodzi
ul. Traugutta 21/23
90-113 Łódź
tel.: (0-42) 630-21-71
tel.: (0-42) 630-21-79
fax: (0-42) 630 -25-14
e-mail: wif@bip.lodz.pl
strona: www.wif.bip.lodz.pl

Województwo warmińsko-mazurskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Olsztynie
ul. Dworcowa 28
10-437 Olsztyn
tel. (0-89) 539-91-34
fax: (0-89) 533-29-99
e-mail: wifols@interia.pl
strona: www.bip.wif-olsztyn.pl

Województwo opolskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Opolu
ul. Plebiscytowa 5
45-380 Opole
tel. (0-77) 453-98-24, tel./ fax (0-77) 456-57-35
e-mail: joanna.cichy@opole.wif.gov.pl
strona: www.bip.wif.wbd.pl

Województwo wielkopolskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Poznaniu
ul. Szwajcarska 5
61-285 Poznań
tel.: (0-61) 875 95 75
fax.: (0-61) 875 95 87
e-mail: wiif.sekretariat@poznan.uw.gov.pl
strona: www.wif.poznan.bip-i.pl

Województwo podkarpackie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Rzeszowie
ul. Warszawska 12a
35-205 Rzeszów
tel. (0-17) 862-05-45
fax (0-17) 862-04-06
e-mail: biuro@rzeszow.wif.gov.pl
strona: www.rzeszow.wif.gov.pl

Województwo zachodniopomorskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Szczecinie
ul. Jana Matejki 6B
71-615 Szczecin
tel.: (0-91) 421-07-70
tel./fax: (0-91) 421-04-80
e-mail: wif@wif.szczecin.pl
e-mail: sekretariat@wif.szczecin.pl
strony: www.wif.szczecin.pl, www.bip.wif.szczecin.pl

Województwo dolnośląskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny we Wrocławiu
Pl. Powstańców W-wy 1
50-951 Wrocław
tel.: (0-71) 340 69 75
tel.: (0-71) 340 69 80
fax.: (-71) 340 64 96
e-mail: nf3@duw.pl
strona: www.farmacja.ibip.wroc.pl

Należy pamiętać, że po uzyskaniu zezwolenia przedsiębiorca ma cztery miesiące na rozpoczęcie działalności. Jeżeli po upływie tego okresu apteka nie zostanie otwarta, pozwolenie zostaje cofnięte.

Podmiot prowadzący aptekę jest obowiązany zatrudnić odpowiedzialnego za należyte prowadzenie apteki. Kierownikiem może być wyłącznie farmaceuta, który nie przekroczył 65 roku życia i ma co najmniej pięć lat stażu pracy w aptece (lub trzy lata, jeśli posiada specjalizację z zakresu farmacji aptecznej).

Kierownik powinien być obecny w aptece w godzinach jej pracy. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej i dni wolne od pracy. Rozkład ten na danym terenie ustala zarząd powiatu po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego.

Apteka ogólnodostępna jest obowiązana do posiadania produktów leczniczych i wyrobów medycznych w ilości i asortymencie niezbędnym do zaspokojenia potrzeb zdrowotnych miejscowej ludności ze szczególnym uwzględnieniem leków refundowanych.

Anna Konarzewska-Żuczek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA