REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Apteka - zezwolenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Apteka ogólnodostępna może być prowadzona tylko na podstawie uzyskanego zezwolenia na jej prowadzenie. Udzielenie go należy do kompetencji wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego.

Prawo do uzyskania wspomnianego zezwolenia na prowadzenie apteki posiada osoba fizyczna, prawna oraz niemająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego. Spółka cywilna nie może ubiegać się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie apteki (nie jest bowiem osobą prawną ani spółką prawa handlowego).

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca jest w stanie założyć aptekę pod warunkiem, że nie prowadzi hurtowni farmaceutycznej. Warto wiedzieć, że zgodnie z przepisami nie może taki przedsiębiorca posiadać więcej niż 1% aptek na terenie województwa, nie może także być członkiem grupy kapitałowej, która ten warunek spełnia.

REKLAMA

Kolejnym krokiem po zarejestrowaniu działalności jest złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki do Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Farmaceutycznej. Do złożenia wniosku potrzebny jest odpowiedni formularz wraz z załącznikami określonymi w ustawie Prawo farmaceutyczne oraz rozporządzeniach wykonawczych do ustawy.

REKLAMA

Wniosek o zezwolenie

Wniosek o zezwolenie na prowadzenie apteki składa się do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. W treści wniosku podmiot występujący o zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej powinien wskazać:
• nazwę podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej imię, nazwisko oraz adres,
• numer NIP oraz numer PESEL lub - gdy ten numer nie został nadany - numer paszportu, dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, w przypadku gdy podmiot jest osobą fizyczną,
• adres apteki,
• nazwę apteki (o ile taka występuje),
• datę podjęcia działalności,
• datę sporządzenia wniosku i podpis składającego wniosek.

Załączniki do wniosku

Do składanego wniosku należy dołączyć:

a) tytuł prawny do pomieszczeń apteki ogólnodostępnej (np. akt własności lokalu, umowa najmu lokalu, przyrzeczenie umowy, umowa przedwstępna);

b) wyciąg z rejestru, zgodnie z odrębnymi przepisami - np. aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, a w przypadku osoby fizycznej - aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;

c) projekt - plan pomieszczeń przeznaczonych na aptekę ogólnodostępną sporządzony przez osobę uprawnioną i zaopiniowany zgodnie z odrębnymi przepisami w zakresie spraw:
- sanitarno-higienicznych,
- spraw BHP,
- zabezpieczeń p. poż.

d) opis techniczny pomieszczeń przeznaczonych na aptekę ogólnodostępną sporządzony przez osobę uprawnioną i podpisany przez wnioskodawcę

e) opinię Państwowej Inspekcji Sanitarnej o lokalu;

f) dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe kandydata wskazanego na kierownika apteki, tj.:
- dyplom ukończenia studiów,
- prawo wykonywania zawodu aptekarza / farmaceuty
- dokumenty potwierdzające posiadanie odpowiedniego stażu pracy w aptece oraz ewentualnej specjalizacji z zakresu farmacji aptecznej / dyplom specjalizacji/ oraz oświadczenie o zamiarze podjęcia się funkcji kierownika apteki,
- oświadczenie kandydata na kierownika o tym, iż nie pełni on funkcji kierownika w innej aptece, punkcie aptecznym lub hurtowni farmaceutycznej lub zrezygnuje z tych funkcji z chwilą otrzymania przez stronę zezwolenia na prowadzenie apteki

g) oświadczenie, w którym wymienione będą wszystkie podmioty kontrolowane przez wnioskodawcę w sposób bezpośredni lub pośredni, w szczególności podmioty zależne w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (oświadczenie powinno zawierać: oznaczenie podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej imię, nazwisko oraz adres);

h) oświadczenie, w którym wymienione będą wszystkie podmioty będące członkami grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której członkiem jest wnioskodawca /oświadczenie powinno zawierać: oznaczenie podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej imię, nazwisko oraz adres/;

i) oświadczenie informujące, że:
- podmiot nie prowadzi lub nie wystąpił z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie obrotu hurtowego produktami leczniczymi;
- podmiot nie prowadzi na terenie województwa więcej niż 1% aptek ogólnodostępnych albo podmioty przez niego kontrolowane w sposób bezpośredni lub pośredni, w szczególności podmioty zależne w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów , nie prowadzą łącznie więcej niż 1% aptek na terenie województwa,
- podmiot nie jest członkiem grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której członkowie prowadzą na terenie województwa lubuskiego więcej niż 1% aptek ogólnodostępnych,
- wnioskodawcy w okresie trzech lat przed złożeniem wniosku nie cofnięto zezwolenia na prowadzenie apteki lub hurtowni farmaceutycznej,
- wnioskodawca nie wykonuje zawodu lekarza lub lekarza stomatologa - w przypadku gdy występującym o zezwolenie na prowadzenie apteki jest osoba fizyczna

j) oświadczenie o obsadzie fachowej oraz rozkładzie godzin pracy apteki

k) potwierdzenie dokonania opłaty, dostarczone przy odbiorze zezwolenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykaz dokumentów i wzory formularzy dostępne są na stronach internetowych wojewódzkich inspektoratów.

Za udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki pobierana jest opłata w wysokości pięciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Lista wojewódzkich inspektoratów farmaceutycznych:

Województwo mazowieckie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczy w Warszawie
ul. Nowogrodzka 31
00-511 Warszawa
tel./ fax: (0-22) 629 52 53
e-mail: wiif@wiif.waw.pl
strona: www.wiif.waw.pl

Województwo podlaskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Białymstoku
ul. Kombatantów 4
15-110 Białystok
tel.: (0-85) 662-37-36
fax: (0-85) 662-37-26
e-mail: wif.bialystok@formica.com.pl
strona: www.wif.pbip.pl

Województwo kujawsko-pomorskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Bydgoszczy
ul. Królowej Jadwigi 18
85-959 Bydgoszcz
tel.: (0-52) 320 61 80
tel / fax: (0-52) 322 58 96
e-mail: wif@farmacja-bydgoszcz.pl
strona: www.farmacja-bydgoszcz.pl

Województwo pomorskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Gdańsku
ul. Chmielna 54/57
80-748 Gdańsk
tel.: (0-58) 300-00-92
tel./ fax: (58) 320-28-58
e-mail: wiif-sekretariat@wiif.gdansk.pl
strona: www.bip.wiif.gdansk.pl

Województwo lubuskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Gorzowie Wielkopolskim
ul. Jagiellończyka 8
66-400 Gorzów Wlkp.
tel./fax: (0-95) 721-54-25
tel.: (0-95) 721-54-26
tel./fax: (0-95) 711-54-25
tel.: (0-95) 711-54-26
e-mail: infzg@poczta.onet.pl
strona: www.farmacja-gorzow.pl

Województwo śląskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Katowicach
ul. Raciborska 15
40-074 Katowice
tel.: (0-32) 208 74 68
fax: (0-32) 208 74 69
e-mail: swiif_kc@pro.onet.pl
strona: www.swif.katowice.uw.gov.pl

Województwo świętokrzyskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Kielcach
AL. IX Wieków Kielc 3
25-516 Kielce
tel.: (0-41) 34-518-35
fax: (0-41) 34-529-45
e-mail: wifkielce@onet.pl
strona: www.wifkielce.prot.pl

Województwo małopolskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Krakowie
Plac Szczepański 5
31-011 Kraków
tel.: (0-12) 422 75 41/43
tel./fax: (0-12) 422 75 52
e-mail: sekretariat@wif.malopolska.pl
e-mail: mwif@wif.malopolska.pl
strona: www.malopolska.pl/bip/wif

Województwo lubelskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Lublinie
ul. Unicka 4
20-126 Lublin
tel.: (081) 53-222-18
fax: (081) 53-222-19
e-mail: wif@woi.lublin.pl
e-mail: wif@poczta.onet.pl
strona: www.wif.netbip.pl

Województwo łódzkie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Łodzi
ul. Traugutta 21/23
90-113 Łódź
tel.: (0-42) 630-21-71
tel.: (0-42) 630-21-79
fax: (0-42) 630 -25-14
e-mail: wif@bip.lodz.pl
strona: www.wif.bip.lodz.pl

Województwo warmińsko-mazurskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Olsztynie
ul. Dworcowa 28
10-437 Olsztyn
tel. (0-89) 539-91-34
fax: (0-89) 533-29-99
e-mail: wifols@interia.pl
strona: www.bip.wif-olsztyn.pl

Województwo opolskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Opolu
ul. Plebiscytowa 5
45-380 Opole
tel. (0-77) 453-98-24, tel./ fax (0-77) 456-57-35
e-mail: joanna.cichy@opole.wif.gov.pl
strona: www.bip.wif.wbd.pl

Województwo wielkopolskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Poznaniu
ul. Szwajcarska 5
61-285 Poznań
tel.: (0-61) 875 95 75
fax.: (0-61) 875 95 87
e-mail: wiif.sekretariat@poznan.uw.gov.pl
strona: www.wif.poznan.bip-i.pl

Województwo podkarpackie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Rzeszowie
ul. Warszawska 12a
35-205 Rzeszów
tel. (0-17) 862-05-45
fax (0-17) 862-04-06
e-mail: biuro@rzeszow.wif.gov.pl
strona: www.rzeszow.wif.gov.pl

Województwo zachodniopomorskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Szczecinie
ul. Jana Matejki 6B
71-615 Szczecin
tel.: (0-91) 421-07-70
tel./fax: (0-91) 421-04-80
e-mail: wif@wif.szczecin.pl
e-mail: sekretariat@wif.szczecin.pl
strony: www.wif.szczecin.pl, www.bip.wif.szczecin.pl

Województwo dolnośląskie
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny we Wrocławiu
Pl. Powstańców W-wy 1
50-951 Wrocław
tel.: (0-71) 340 69 75
tel.: (0-71) 340 69 80
fax.: (-71) 340 64 96
e-mail: nf3@duw.pl
strona: www.farmacja.ibip.wroc.pl

Należy pamiętać, że po uzyskaniu zezwolenia przedsiębiorca ma cztery miesiące na rozpoczęcie działalności. Jeżeli po upływie tego okresu apteka nie zostanie otwarta, pozwolenie zostaje cofnięte.

Podmiot prowadzący aptekę jest obowiązany zatrudnić odpowiedzialnego za należyte prowadzenie apteki. Kierownikiem może być wyłącznie farmaceuta, który nie przekroczył 65 roku życia i ma co najmniej pięć lat stażu pracy w aptece (lub trzy lata, jeśli posiada specjalizację z zakresu farmacji aptecznej).

Kierownik powinien być obecny w aptece w godzinach jej pracy. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej i dni wolne od pracy. Rozkład ten na danym terenie ustala zarząd powiatu po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego.

Apteka ogólnodostępna jest obowiązana do posiadania produktów leczniczych i wyrobów medycznych w ilości i asortymencie niezbędnym do zaspokojenia potrzeb zdrowotnych miejscowej ludności ze szczególnym uwzględnieniem leków refundowanych.

Anna Konarzewska-Żuczek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA