REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
apteka, reklama, zakaz reklamy
apteka, reklama, zakaz reklamy

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2012r. weszła w życie zmiana ustawy Prawo farmaceutyczne, która wprowadziła zakaz reklamy aptek oraz jej działalności. Nowe przepisy wywołują wiele kontrowersji. Ich interpretacja jest niejednolita, co powoduje, iż ciągle trwa zagorzała dyskusja na temat zakresu zakazu oraz dopuszczalnych form działań podejmowanych przez apteki.

Zmiany w zakresie reklamy aptek

Od początku bieżącego roku obowiązuje zmieniony art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6.09.2001r. Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz.U.2008 nr 45 poz. 271), zgodnie z którym zabroniona jest reklama aptek oraz jej działalności. Przepis ten dodaje także, iż nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki.

REKLAMA

REKLAMA

Do czasu wprowadzenia powyższej regulacji zakazana była jedynie reklama aptek kierowana do publicznej wiadomości, która bezpośrednio odnosiła się do produktów objętych refundacją NFZ. Po wejściu w życie nowelizacji zabronione jest reklamowanie przez apteki także sprzedaży kosmetyków oraz leków nierefundowanych, w tym dostępnych bez recepty.

Zakaz reklamy aptek – zmiany w ustawie Prawo Farmaceutyczne

Definicja pojęcia reklamy

Prawo farmaceutyczne, jak również ustawa je zmieniająca nie zawierają definicji „reklamy apteki” ani „reklamy działalności apteki”. Należy więc odnieść się do uznanej interpretacji tych pojęć dokonanej przez sądy administracyjne.

REKLAMA

W wyroku WSA w Warszawie z dnia 14.05.08r., w sprawie o sygn. VII SA/Wa 2215/07, stwierdzono, że „Za reklamę działalności apteki należy uznać każde działanie, skierowane do publicznej wiadomości, niezależnie od sposobu i metody jego przeprowadzenia oraz środków użytych do jego realizacji, jeśli jego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych oferowanych w danej aptece.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten sam Sąd w wyroku z dnia 20.09.10r. w sprawie o sygn. VI SA/Wa 838/10, stwierdził, że „za reklamę apteki należy uznać wszelkie działania polegające na informowaniu i zachęcaniu do zakupu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego w danej aptece (…) mającym na celu zwiększenie ich sprzedaży”. Z przytoczonych orzeczeń wynika, iż Sądy rozumieją obydwa pojęcia bardzo szeroko i uznają za reklamę każdą działalność apteki podejmowaną w jednym określonym celu – zwiększenia sprzedaży określonych produktów z asortymentu konkretnej apteki.

Jakiej reklamy nie mogą stosować apteki?

Konsekwencje zakazu

Uwzględnienie powyżej przedstawionych pojęć reklamy apteki i działalności apteki nie pozostawia wątpliwości, że należy do nich zaliczyć takie formy informowania klientów o produktach sprzedawanych w aptece jak różnego rodzaju gazetki, ulotki, plakaty zawieszone na witrynach aptek bądź w ich wnętrzu, czy znajdujące się w aptece stojaki reklamowe. Jedynym celem takich sposobów powiadamiania klienta o asortymencie danej apteki jest bowiem zachęcenie go do nabywania promowanych produktów.

W świetle nowelizacji Prawa farmaceutycznego nie jest więc możliwa żadna z przytoczonych form działań reklamowych. Zdaniem autorki niniejszego artykułu prowadzenie w aptece akcji promocyjnej nawet przez inny podmiot niż sama apteka, w tym przez podmiot odpowiedzialny, przykładowo poprzez wynajmowanie powierzchni reklamowej, jest niezgodnie z nową regulacją prawną.

Z punktu widzenia pacjenta wystawienie w konkretnej aptece stojaka reklamowego czy pozostawienie gazetek ma na celu nakłonienie go do nabycia promowanego produktu w tej aptece, obojętne jest dla niego kto tę reklamę prowadzi. Następstwem stosowania takich praktyk jest powiązanie apteki z reklamowanym produktem, oraz zamiar zwieszenia sprzedaży danego towaru, czyli bezprawna reklama apteki.

Nowe przepisy wywołały dyskusję w środowisku i samorządzie aptekarskim, jak również wśród organów nadzorujących działalność aptek. O udzielenie wyjaśnień odnośnie różnych przejawów działalności reklamowej aptek, zwracano się do Głównego Inspektora Farmaceutycznego czy Ministra Zdrowia. W wyniku obszernej debaty publicznej ugruntowało się przekonanie, choć nie wszyscy się z nim zgadzają, że prowadzone przez apteki programy lojalnościowe, dzięki którym pacjenci zbierają punkty kupując leki w danej aptece, a następnie w zamian otrzymują nagrody czy rabaty na kolejne leki, stanowią przejaw zakazanej reklamy aptek.

Przedstawianie stanowisk przez wskazane autorytety nie ma jednak mocy wiążącej. Ocenę w tych kwestiach należy pozostawić wszczynającym kolejne postępowania w zakresie nieprzestrzegania przepisów Prawa farmaceutycznego wojewódzkim inspektorom farmaceutycznym. Dopiero bowiem ich decyzje oraz ewentualne orzeczenia sądów administracyjnych będą miały wpływ na ukształtowanie się praktyki stosowanie nowych przepisów prawa.

FOR: Całkowity zakaz reklamy aptek narusza konstytucję

Sankcja za naruszenie zakazu reklamy aptek

W razie stwierdzenia przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego naruszenia zakazu reklamy apteki nakazuje on w drodze decyzji, zaopatrzonej w rygor natychmiastowej wykonalności, zaprzestanie prowadzenia reklamy. Dodatkowo, inspektor, zgodnie z sankcją wyrażoną w art. 129b Prawa farmaceutycznego, ma możliwość nałożenia na tego kto wbrew zakazowi prowadzi reklamę aptek kary pieniężnej do 50.000 zł. Przy ustalaniu wysokości nakładanej kary bierze się pod uwagę m.in. okres, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy, a także uprzednie naruszenie przepisów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA