REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama aptek – aspekty prawne

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
apteka, reklama, zakaz reklamy
apteka, reklama, zakaz reklamy

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2012r. weszła w życie zmiana ustawy Prawo farmaceutyczne, która wprowadziła zakaz reklamy aptek oraz jej działalności. Nowe przepisy wywołują wiele kontrowersji. Ich interpretacja jest niejednolita, co powoduje, iż ciągle trwa zagorzała dyskusja na temat zakresu zakazu oraz dopuszczalnych form działań podejmowanych przez apteki.

Zmiany w zakresie reklamy aptek

Od początku bieżącego roku obowiązuje zmieniony art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6.09.2001r. Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz.U.2008 nr 45 poz. 271), zgodnie z którym zabroniona jest reklama aptek oraz jej działalności. Przepis ten dodaje także, iż nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki.

REKLAMA

Do czasu wprowadzenia powyższej regulacji zakazana była jedynie reklama aptek kierowana do publicznej wiadomości, która bezpośrednio odnosiła się do produktów objętych refundacją NFZ. Po wejściu w życie nowelizacji zabronione jest reklamowanie przez apteki także sprzedaży kosmetyków oraz leków nierefundowanych, w tym dostępnych bez recepty.

Zakaz reklamy aptek – zmiany w ustawie Prawo Farmaceutyczne

Definicja pojęcia reklamy

REKLAMA

Prawo farmaceutyczne, jak również ustawa je zmieniająca nie zawierają definicji „reklamy apteki” ani „reklamy działalności apteki”. Należy więc odnieść się do uznanej interpretacji tych pojęć dokonanej przez sądy administracyjne.

W wyroku WSA w Warszawie z dnia 14.05.08r., w sprawie o sygn. VII SA/Wa 2215/07, stwierdzono, że „Za reklamę działalności apteki należy uznać każde działanie, skierowane do publicznej wiadomości, niezależnie od sposobu i metody jego przeprowadzenia oraz środków użytych do jego realizacji, jeśli jego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych oferowanych w danej aptece.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten sam Sąd w wyroku z dnia 20.09.10r. w sprawie o sygn. VI SA/Wa 838/10, stwierdził, że „za reklamę apteki należy uznać wszelkie działania polegające na informowaniu i zachęcaniu do zakupu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego w danej aptece (…) mającym na celu zwiększenie ich sprzedaży”. Z przytoczonych orzeczeń wynika, iż Sądy rozumieją obydwa pojęcia bardzo szeroko i uznają za reklamę każdą działalność apteki podejmowaną w jednym określonym celu – zwiększenia sprzedaży określonych produktów z asortymentu konkretnej apteki.

Jakiej reklamy nie mogą stosować apteki?

Konsekwencje zakazu

REKLAMA

Uwzględnienie powyżej przedstawionych pojęć reklamy apteki i działalności apteki nie pozostawia wątpliwości, że należy do nich zaliczyć takie formy informowania klientów o produktach sprzedawanych w aptece jak różnego rodzaju gazetki, ulotki, plakaty zawieszone na witrynach aptek bądź w ich wnętrzu, czy znajdujące się w aptece stojaki reklamowe. Jedynym celem takich sposobów powiadamiania klienta o asortymencie danej apteki jest bowiem zachęcenie go do nabywania promowanych produktów.

W świetle nowelizacji Prawa farmaceutycznego nie jest więc możliwa żadna z przytoczonych form działań reklamowych. Zdaniem autorki niniejszego artykułu prowadzenie w aptece akcji promocyjnej nawet przez inny podmiot niż sama apteka, w tym przez podmiot odpowiedzialny, przykładowo poprzez wynajmowanie powierzchni reklamowej, jest niezgodnie z nową regulacją prawną.

Z punktu widzenia pacjenta wystawienie w konkretnej aptece stojaka reklamowego czy pozostawienie gazetek ma na celu nakłonienie go do nabycia promowanego produktu w tej aptece, obojętne jest dla niego kto tę reklamę prowadzi. Następstwem stosowania takich praktyk jest powiązanie apteki z reklamowanym produktem, oraz zamiar zwieszenia sprzedaży danego towaru, czyli bezprawna reklama apteki.

Nowe przepisy wywołały dyskusję w środowisku i samorządzie aptekarskim, jak również wśród organów nadzorujących działalność aptek. O udzielenie wyjaśnień odnośnie różnych przejawów działalności reklamowej aptek, zwracano się do Głównego Inspektora Farmaceutycznego czy Ministra Zdrowia. W wyniku obszernej debaty publicznej ugruntowało się przekonanie, choć nie wszyscy się z nim zgadzają, że prowadzone przez apteki programy lojalnościowe, dzięki którym pacjenci zbierają punkty kupując leki w danej aptece, a następnie w zamian otrzymują nagrody czy rabaty na kolejne leki, stanowią przejaw zakazanej reklamy aptek.

Przedstawianie stanowisk przez wskazane autorytety nie ma jednak mocy wiążącej. Ocenę w tych kwestiach należy pozostawić wszczynającym kolejne postępowania w zakresie nieprzestrzegania przepisów Prawa farmaceutycznego wojewódzkim inspektorom farmaceutycznym. Dopiero bowiem ich decyzje oraz ewentualne orzeczenia sądów administracyjnych będą miały wpływ na ukształtowanie się praktyki stosowanie nowych przepisów prawa.

FOR: Całkowity zakaz reklamy aptek narusza konstytucję

Sankcja za naruszenie zakazu reklamy aptek

W razie stwierdzenia przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego naruszenia zakazu reklamy apteki nakazuje on w drodze decyzji, zaopatrzonej w rygor natychmiastowej wykonalności, zaprzestanie prowadzenia reklamy. Dodatkowo, inspektor, zgodnie z sankcją wyrażoną w art. 129b Prawa farmaceutycznego, ma możliwość nałożenia na tego kto wbrew zakazowi prowadzi reklamę aptek kary pieniężnej do 50.000 zł. Przy ustalaniu wysokości nakładanej kary bierze się pod uwagę m.in. okres, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy, a także uprzednie naruszenie przepisów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

REKLAMA

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA