REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama aptek – aspekty prawne

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
apteka, reklama, zakaz reklamy
apteka, reklama, zakaz reklamy

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2012r. weszła w życie zmiana ustawy Prawo farmaceutyczne, która wprowadziła zakaz reklamy aptek oraz jej działalności. Nowe przepisy wywołują wiele kontrowersji. Ich interpretacja jest niejednolita, co powoduje, iż ciągle trwa zagorzała dyskusja na temat zakresu zakazu oraz dopuszczalnych form działań podejmowanych przez apteki.

Zmiany w zakresie reklamy aptek

Od początku bieżącego roku obowiązuje zmieniony art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6.09.2001r. Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz.U.2008 nr 45 poz. 271), zgodnie z którym zabroniona jest reklama aptek oraz jej działalności. Przepis ten dodaje także, iż nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki.

REKLAMA

Do czasu wprowadzenia powyższej regulacji zakazana była jedynie reklama aptek kierowana do publicznej wiadomości, która bezpośrednio odnosiła się do produktów objętych refundacją NFZ. Po wejściu w życie nowelizacji zabronione jest reklamowanie przez apteki także sprzedaży kosmetyków oraz leków nierefundowanych, w tym dostępnych bez recepty.

Zakaz reklamy aptek – zmiany w ustawie Prawo Farmaceutyczne

Definicja pojęcia reklamy

REKLAMA

Prawo farmaceutyczne, jak również ustawa je zmieniająca nie zawierają definicji „reklamy apteki” ani „reklamy działalności apteki”. Należy więc odnieść się do uznanej interpretacji tych pojęć dokonanej przez sądy administracyjne.

W wyroku WSA w Warszawie z dnia 14.05.08r., w sprawie o sygn. VII SA/Wa 2215/07, stwierdzono, że „Za reklamę działalności apteki należy uznać każde działanie, skierowane do publicznej wiadomości, niezależnie od sposobu i metody jego przeprowadzenia oraz środków użytych do jego realizacji, jeśli jego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych oferowanych w danej aptece.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten sam Sąd w wyroku z dnia 20.09.10r. w sprawie o sygn. VI SA/Wa 838/10, stwierdził, że „za reklamę apteki należy uznać wszelkie działania polegające na informowaniu i zachęcaniu do zakupu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego w danej aptece (…) mającym na celu zwiększenie ich sprzedaży”. Z przytoczonych orzeczeń wynika, iż Sądy rozumieją obydwa pojęcia bardzo szeroko i uznają za reklamę każdą działalność apteki podejmowaną w jednym określonym celu – zwiększenia sprzedaży określonych produktów z asortymentu konkretnej apteki.

Jakiej reklamy nie mogą stosować apteki?

Konsekwencje zakazu

REKLAMA

Uwzględnienie powyżej przedstawionych pojęć reklamy apteki i działalności apteki nie pozostawia wątpliwości, że należy do nich zaliczyć takie formy informowania klientów o produktach sprzedawanych w aptece jak różnego rodzaju gazetki, ulotki, plakaty zawieszone na witrynach aptek bądź w ich wnętrzu, czy znajdujące się w aptece stojaki reklamowe. Jedynym celem takich sposobów powiadamiania klienta o asortymencie danej apteki jest bowiem zachęcenie go do nabywania promowanych produktów.

W świetle nowelizacji Prawa farmaceutycznego nie jest więc możliwa żadna z przytoczonych form działań reklamowych. Zdaniem autorki niniejszego artykułu prowadzenie w aptece akcji promocyjnej nawet przez inny podmiot niż sama apteka, w tym przez podmiot odpowiedzialny, przykładowo poprzez wynajmowanie powierzchni reklamowej, jest niezgodnie z nową regulacją prawną.

Z punktu widzenia pacjenta wystawienie w konkretnej aptece stojaka reklamowego czy pozostawienie gazetek ma na celu nakłonienie go do nabycia promowanego produktu w tej aptece, obojętne jest dla niego kto tę reklamę prowadzi. Następstwem stosowania takich praktyk jest powiązanie apteki z reklamowanym produktem, oraz zamiar zwieszenia sprzedaży danego towaru, czyli bezprawna reklama apteki.

Nowe przepisy wywołały dyskusję w środowisku i samorządzie aptekarskim, jak również wśród organów nadzorujących działalność aptek. O udzielenie wyjaśnień odnośnie różnych przejawów działalności reklamowej aptek, zwracano się do Głównego Inspektora Farmaceutycznego czy Ministra Zdrowia. W wyniku obszernej debaty publicznej ugruntowało się przekonanie, choć nie wszyscy się z nim zgadzają, że prowadzone przez apteki programy lojalnościowe, dzięki którym pacjenci zbierają punkty kupując leki w danej aptece, a następnie w zamian otrzymują nagrody czy rabaty na kolejne leki, stanowią przejaw zakazanej reklamy aptek.

Przedstawianie stanowisk przez wskazane autorytety nie ma jednak mocy wiążącej. Ocenę w tych kwestiach należy pozostawić wszczynającym kolejne postępowania w zakresie nieprzestrzegania przepisów Prawa farmaceutycznego wojewódzkim inspektorom farmaceutycznym. Dopiero bowiem ich decyzje oraz ewentualne orzeczenia sądów administracyjnych będą miały wpływ na ukształtowanie się praktyki stosowanie nowych przepisów prawa.

FOR: Całkowity zakaz reklamy aptek narusza konstytucję

Sankcja za naruszenie zakazu reklamy aptek

W razie stwierdzenia przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego naruszenia zakazu reklamy apteki nakazuje on w drodze decyzji, zaopatrzonej w rygor natychmiastowej wykonalności, zaprzestanie prowadzenia reklamy. Dodatkowo, inspektor, zgodnie z sankcją wyrażoną w art. 129b Prawa farmaceutycznego, ma możliwość nałożenia na tego kto wbrew zakazowi prowadzi reklamę aptek kary pieniężnej do 50.000 zł. Przy ustalaniu wysokości nakładanej kary bierze się pod uwagę m.in. okres, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy, a także uprzednie naruszenie przepisów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA