REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama aptek – aspekty prawne

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
apteka, reklama, zakaz reklamy
apteka, reklama, zakaz reklamy

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2012r. weszła w życie zmiana ustawy Prawo farmaceutyczne, która wprowadziła zakaz reklamy aptek oraz jej działalności. Nowe przepisy wywołują wiele kontrowersji. Ich interpretacja jest niejednolita, co powoduje, iż ciągle trwa zagorzała dyskusja na temat zakresu zakazu oraz dopuszczalnych form działań podejmowanych przez apteki.

Zmiany w zakresie reklamy aptek

Od początku bieżącego roku obowiązuje zmieniony art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6.09.2001r. Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz.U.2008 nr 45 poz. 271), zgodnie z którym zabroniona jest reklama aptek oraz jej działalności. Przepis ten dodaje także, iż nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki.

REKLAMA

Do czasu wprowadzenia powyższej regulacji zakazana była jedynie reklama aptek kierowana do publicznej wiadomości, która bezpośrednio odnosiła się do produktów objętych refundacją NFZ. Po wejściu w życie nowelizacji zabronione jest reklamowanie przez apteki także sprzedaży kosmetyków oraz leków nierefundowanych, w tym dostępnych bez recepty.

Zakaz reklamy aptek – zmiany w ustawie Prawo Farmaceutyczne

Definicja pojęcia reklamy

REKLAMA

Prawo farmaceutyczne, jak również ustawa je zmieniająca nie zawierają definicji „reklamy apteki” ani „reklamy działalności apteki”. Należy więc odnieść się do uznanej interpretacji tych pojęć dokonanej przez sądy administracyjne.

W wyroku WSA w Warszawie z dnia 14.05.08r., w sprawie o sygn. VII SA/Wa 2215/07, stwierdzono, że „Za reklamę działalności apteki należy uznać każde działanie, skierowane do publicznej wiadomości, niezależnie od sposobu i metody jego przeprowadzenia oraz środków użytych do jego realizacji, jeśli jego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych oferowanych w danej aptece.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten sam Sąd w wyroku z dnia 20.09.10r. w sprawie o sygn. VI SA/Wa 838/10, stwierdził, że „za reklamę apteki należy uznać wszelkie działania polegające na informowaniu i zachęcaniu do zakupu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego w danej aptece (…) mającym na celu zwiększenie ich sprzedaży”. Z przytoczonych orzeczeń wynika, iż Sądy rozumieją obydwa pojęcia bardzo szeroko i uznają za reklamę każdą działalność apteki podejmowaną w jednym określonym celu – zwiększenia sprzedaży określonych produktów z asortymentu konkretnej apteki.

Jakiej reklamy nie mogą stosować apteki?

Konsekwencje zakazu

REKLAMA

Uwzględnienie powyżej przedstawionych pojęć reklamy apteki i działalności apteki nie pozostawia wątpliwości, że należy do nich zaliczyć takie formy informowania klientów o produktach sprzedawanych w aptece jak różnego rodzaju gazetki, ulotki, plakaty zawieszone na witrynach aptek bądź w ich wnętrzu, czy znajdujące się w aptece stojaki reklamowe. Jedynym celem takich sposobów powiadamiania klienta o asortymencie danej apteki jest bowiem zachęcenie go do nabywania promowanych produktów.

W świetle nowelizacji Prawa farmaceutycznego nie jest więc możliwa żadna z przytoczonych form działań reklamowych. Zdaniem autorki niniejszego artykułu prowadzenie w aptece akcji promocyjnej nawet przez inny podmiot niż sama apteka, w tym przez podmiot odpowiedzialny, przykładowo poprzez wynajmowanie powierzchni reklamowej, jest niezgodnie z nową regulacją prawną.

Z punktu widzenia pacjenta wystawienie w konkretnej aptece stojaka reklamowego czy pozostawienie gazetek ma na celu nakłonienie go do nabycia promowanego produktu w tej aptece, obojętne jest dla niego kto tę reklamę prowadzi. Następstwem stosowania takich praktyk jest powiązanie apteki z reklamowanym produktem, oraz zamiar zwieszenia sprzedaży danego towaru, czyli bezprawna reklama apteki.

Nowe przepisy wywołały dyskusję w środowisku i samorządzie aptekarskim, jak również wśród organów nadzorujących działalność aptek. O udzielenie wyjaśnień odnośnie różnych przejawów działalności reklamowej aptek, zwracano się do Głównego Inspektora Farmaceutycznego czy Ministra Zdrowia. W wyniku obszernej debaty publicznej ugruntowało się przekonanie, choć nie wszyscy się z nim zgadzają, że prowadzone przez apteki programy lojalnościowe, dzięki którym pacjenci zbierają punkty kupując leki w danej aptece, a następnie w zamian otrzymują nagrody czy rabaty na kolejne leki, stanowią przejaw zakazanej reklamy aptek.

Przedstawianie stanowisk przez wskazane autorytety nie ma jednak mocy wiążącej. Ocenę w tych kwestiach należy pozostawić wszczynającym kolejne postępowania w zakresie nieprzestrzegania przepisów Prawa farmaceutycznego wojewódzkim inspektorom farmaceutycznym. Dopiero bowiem ich decyzje oraz ewentualne orzeczenia sądów administracyjnych będą miały wpływ na ukształtowanie się praktyki stosowanie nowych przepisów prawa.

FOR: Całkowity zakaz reklamy aptek narusza konstytucję

Sankcja za naruszenie zakazu reklamy aptek

W razie stwierdzenia przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego naruszenia zakazu reklamy apteki nakazuje on w drodze decyzji, zaopatrzonej w rygor natychmiastowej wykonalności, zaprzestanie prowadzenia reklamy. Dodatkowo, inspektor, zgodnie z sankcją wyrażoną w art. 129b Prawa farmaceutycznego, ma możliwość nałożenia na tego kto wbrew zakazowi prowadzi reklamę aptek kary pieniężnej do 50.000 zł. Przy ustalaniu wysokości nakładanej kary bierze się pod uwagę m.in. okres, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy, a także uprzednie naruszenie przepisów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wsparcie dla firm rozwijających się - ulga na innowacyjnych pracowników

Ulga na innowacyjnych pracowników jest przeznaczona dla podatników prowadzących działalność badawczo-rozwojową, przez którą zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT rozumie się działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Transformacja zaczyna się od lidera

Rozmowa z Krzysztofem Witkowskim, partnerem w EY Academy of Business, o tym, dlaczego inwestycje w rozwój power skills są dziś konieczne dla wzrostu organizacji

Karty sportowe to przepis na zdrowie

W dzisiejszym biznesie wsparcie aktywności fizycznej przez pracodawców to nie tylko benefit, ale strategiczna inwestycja w zdrowie, zaangażowanie i efektywność pracowników. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na zdrowie, wydajność, zadowolenie oraz atmosferę w pracy. To zadanie dla działów HR, które mogą wprowadzać proste rozwiązania, jak aktywne przerwy czy dostęp do programów fitness. 

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości [KOMENTARZ]

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości. Komentuje Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.

REKLAMA

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? [Poradnik]

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? Oto poradnik dla przyszłych właścicieli salonów kosmetycznych.

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki do 15 września 2025 r.

Za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. składki można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Kiedy ZUS może umorzyć składki?

Wypalenie zawodowe to już problem występujący w każdej firmie. Jak można zminimalizować jego skutki

82 proc. pracowników jest dziś narażonych na wypalenie zawodowe, wynika z badania firmy Mercer przeprowadzonego w sierpniu tego roku. Wszelkie okoliczności, od warunków pracy po sytuację rodzinną i zagrożenia klimatyczne, nie są sprzyjające zmarginalizowaniu tego zjawiska.

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców. Od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z wakacji składkowych. Jakie są warunki, by skorzystać z wakacji składkowych? Gdzie należy złożyć wniosek?

REKLAMA

ZUS umorzy składki przedsiębiorcom dotkniętym przez powódź. Wnioski o pomoc będą traktowane priorytetowo

Przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogą składać wnioski do ZUS nie tylko o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty, ale także o ich umorzenie. Jak uzyskać pomoc?

Branża winiarska walczy o uregulowanie sprzedaży przez internet

- Handel alkoholem przez Internet przypomina dziś prawdziwy Dziki Zachód, zależy nam na zapanowaniu nad tym chaosem i jasnych zasadach dla wszystkich - mówią przedsiębiorcy z branży winiarskiej i apelują o uregulowanie kwestii sprzedaży ich produktów przez internet. Pismo w tej sprawie trafiło właśnie do Ministerstwa Rolnictwa. Na ewentualnych zmianach najbardziej zyskaliby mali, krajowi producenci wina, miodu pitnego czy cydru, którzy bez możliwości sprzedawania swoich produktów za pomocą internetu – są praktycznie skazani na niebyt. Najdobitniej pokazał to czas pandemii. 

REKLAMA