REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pre-pack – korzyść dla dłużnika, ale czy dla wierzycieli?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Michalak
licencjonowany doradca restrukturyzacyjny, ekonomista, biegły sądowy
Pre-pack – korzyść dla dłużnika, ale czy dla wierzycieli?
Pre-pack – korzyść dla dłużnika, ale czy dla wierzycieli?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pre-pack, czyli przygotowana likwidacja polega na ogłoszeniu upadłości dłużnika z równoległym wskazaniem przez sąd nabywcy, ceny i innych warunków sprzedaży majątku dłużnika.

Wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży majątku może obejmować – w zależności od potrzeb inwestora – całość przedsiębiorstwa dłużnika, jego zorganizowaną część lub też składniki majątkowe stanowiące znaczną część przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Zasada optymalizacji

REKLAMA

Zasada optymalizacji, wyrażona w art. 2 prawa upadłościowego determinuje nasz sposób myślenia o wszelkich aspektach postępowania upadłościowego, w tym o instytucji przygotowanej likwidacji (pre-pack). W przypadku pre-pack jednak często podkreśla się korzyści inwestorów czy zachowanie przedsiębiorstwa upadłego, co niesie ze sobą szereg dalszych wymiernych korzyści.

Nie jest jednak prawidłowym myśleniem, że wierzyciele nie odnoszą istotnych korzyści z przygotowanej likwidacji bądź są przez nią pokrzywdzeni. Częstym zarzutem względem procedowanej już przed sądem przygotowanej likwidacji jest zaniżenie wartości aktywów - przedmiotu przygotowanej likwidacji. I rzeczywiście wartość aktywów w takim kontekście jest najczęściej niższa niż w warunkach rynkowych, ale jest to głębokie uzasadnione, a też i konieczne, ale nie wolno tracić z pola widzenia innych okoliczności.

Pre-pack a oferta

Po pierwsze pre-pack to zwykle jedyna oferta na stole - innymi słowy: lepszej oferty nie ma i trzeba się pogodzić z tym, a już między bajki włożyć opowieści, że „syndyk sprzeda drożej”. Nie sprzeda dużo drożej, co najwyżej odrobinę drożej, ale jednocześnie poniesie duże koszty postępowania (o czym niżej), co i tak sprawi, że zaspokojenie wierzycieli będzie niższe.

Koszty postępowania upadłościowego

Po drugie koszty postępowania upadłościowego w wariancie klasycznym są na tyle wyższe od wariantu pre-pack (różnice sięgają często kwot milionowych), że nawet legendarne „syndyk sprzeda drożej” niczego tu nie zmienia. I znów może tu się pojawić kolejna historia: „ale syndyk wydzierżawi” i osiągnie z tego tytułu nie wiadomo jak wielkie wpływy do masy upadłości. Jest to jednak zwykle twierdzenie niemające realnych podstaw, a też należy pamiętać, że postępowanie upadłościowe ma służyć szybkiej likwidacji aktywów upadłego, a nie wieloletniemu prowadzeniu działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co z pieniędzmi?

REKLAMA

Po trzecie pre-pack to pieniądze na stole, a nie wyimaginowane „wielkie” wpływy do masy upadłości w toku klasycznego postępowania upadłościowego, czy też obarczone sporymi ryzykami wykonanie układu zawartego z wierzycielami. Oferta pre-packowa to dla wierzycieli konkretny pieniądz dzisiaj, a nie nadzieja na przyszłe większe pieniądze, tym bardziej w kontekście niepewności co do rezultatów postępowania upadłościowego.

Po czwarte - wszyscy powtarzamy, że czas to pieniądz i sentencja ta znajduje też potwierdzenie w naukach ekonomicznych i rozumieniu wartości pieniądza w czasie – dzisiaj uzyskana jedna złotówka (zwłaszcza w okresie wysokiej inflacji) jest czasem warta tyle, co 1,50 zł wypłacone za kilka lat (gdy już doczekamy się planu podziału).

Podsumowanie

Reasumując pre-pack to najczęściej rozwiązanie najkorzystniejsze dla wierzycieli i warto jest to zrozumieć. Pre-pack to wprawdzie najczęściej rezygnacja z części wierzytelności, jednak trzeba na to często spojrzeć przez pryzmat powiedzenia „lepszy wróbel w garści, niż gołąb na dachu”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biotechnologia a długowieczność - jubileuszowa konferencja CEBioForum 2025

Wykorzystanie rewolucji w biotechnologii w zapewnieniu długowieczności, miejsce europejskich firm biotechnologicznych w świecie, czy znaczenie branży we współczesnej gospodarce – to główne tematy XXIII CEBioForum, z udziałem prawie 100 najbardziej innowacyjnych firm biotechnologicznych z całego świata. Wydarzenie obchodzi w tym roku swój jubileusz, odbywa się już od 25 lat.

Darmowy e-book "Być kobietą w biznesie"

Marzec jest miesiącem Kobiet i specjalnie dla Was przygotowaliśmy wyjątkowy e-book

Handel detaliczny: zmiany w przepisach 2025 i 2026 r.

Co zmieni się w handlu detalicznym w 2025 i 2026 roku? Jakie przepisy zaczynają obowiązywać? System kaucyjny startuje 1 października 2025 r., ale w niektórych przypadkach od 1 stycznia 2026 r. Co z recyklingiem opakowań i dyrektywą Omnibus?

Boom na zielone inwestycje. Wodór nowym priorytetem dla funduszy i inwestorów

W obliczu rosnącej potrzeby transformacji energetycznej oraz dążenia do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju wodór coraz częściej staje się priorytetem dla decydentów politycznych i inwestorów. Boom na zielone inwestycje.

REKLAMA

Jak eksperymenty przeprowadzane w kosmosie mogą wpłynąć na naszą codzienność [WYWIAD]

O misji IGNIS, o tym, jak kosmos łączy się z biznesem i jak eksperymenty kosmiczne wpływają na naszą codzienność rozmawiamy z Kingą Gruszecką, CGI Space LEad.

Wyższa akcyza na e-papierosy nie ograniczy spożycia wyrobów nikotynowych. Palacze wrócą do tradycyjnych papierosów, a z rynku znikną polskie firmy

Trwają prace nad przepisami, które mają ograniczyć spożycie wyrobów nikotynowych. Nowe regulacje wprowadzą wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze. Zdaniem ekspertów wyższe ceny zniechęcą do nich konsumentów, którzy pozostaną przy paleniu zwykłych, bardziej szkodliwych papierosów. Nowe przepisy mogą spowodować, że wiele rodzimych przedsiębiorstw z branży nikotynowej zamknie działalność i zniknie z rynku.

Szansa na ponad milion złotych dotacji w ciągu 5 lat. Złożono tylko... 5 wniosków

30 stycznia zakończył się nabór wniosków o przyznanie dotacji na „Tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych”. Chętnych nie było zbyt wielu. Dlaczego?

„Odporność Psychiczna” – Międzynarodowa Konferencja w Warszawie

Poznaj czym tak naprawdę jest odporność psychiczna i wzbogać siebie oraz swoją organizację o narzędzia, które umożliwią jej rozwój w XXI wieku!

REKLAMA

Gen Z i Millennialsi napędzają rynek kosmetyczny. Czy starsze pokolenia nadążają za ich pielęgnacyjnymi nawykami?

W 2024 roku wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 35 miliardów złotych, rosnąc o ponad 6% rok do roku. To głównie Gen Z i Millennialsi napędzają ten wzrost, stawiając na wieloetapową pielęgnację, innowacyjne formuły i kosmetyczne trendy. Tymczasem starsze pokolenia pozostają wierne klasycznym produktom i sprawdzonym markom. Jakie decyzje zakupowe podejmują różne grupy wiekowe? Co będzie kształtować branżę kosmetyczną w nadchodzących latach? Eksperci z PMR Market Experts przeanalizowali rynek i wskazują kluczowe kierunki rozwoju.

O czym influencer powinien pamiętać, oznaczając reklamy? Przepisy, rekomendacje

Nałożenie kary na trójkę znanych celebrytów stanowi dalsze działania prezesa UOKiK w zakresie ukrócenia tzw. kryptoreklamy - tłumaczą Mikołaj Chałas i Sylwia Werpachowska z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy w Warszawie. Jak prawidłowo oznaczać treści reklamowe i dlaczego jest to ważne?

REKLAMA