REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzyskiwanie długów w 2017 r. – uproszczenia dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odzyskiwanie długów w 2017 r. – uproszczenia dla przedsiębiorców /fot. Fotolia
Odzyskiwanie długów w 2017 r. – uproszczenia dla przedsiębiorców /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy ułatwiającej dochodzenie wierzytelności ma wejść w życie w 2017 r. Odzyskiwanie długów od kontrahentów ma ułatwić wprowadzenie notarialnych nakazów zapłaty oraz zwiększona możliwość otrzymywania informacji o zobowiązaniach potencjalnych kontrahentów z biur informacji gospodarczej. Skróceniu ulegnie postępowanie grupowe.

Zmiany w prawie ułatwiające odzyskiwanie wierzytelności zostały przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju. Celem tej regulacji jest przede wszystkim wzmocnienie praw oraz gwarancji dla wierzycieli z sektora MŚP. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy ułatwiającej odzyskiwanie długów wzmocnienie praw oraz gwarancji dla wierzycieli ma nastąpić dzięki:

REKLAMA

REKLAMA

  • zwiększeniu możliwości uzyskania informacji o zobowiązaniach potencjalnego kontrahenta z rejestrów biur informacji gospodarczych;
  • podwyższeniu górnego progu wartości przedmiotu sporu (dotyczy spraw rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym);
  • umożliwieniu notariuszom wydawania nakazów zapłaty (dotyczy długów, które mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym);
  • poszerzeniu zakresu spraw rozpoznawanych w postępowaniu grupowym;
  • podniesieniu efektywności dwóch postępowań – zabezpieczającego i egzekucyjnego;
  • zapewnieniu słusznej ochrony inwestorowi i podwykonawcy, jako uczestnikom procesu budowlanego;
  • określeniu przesłanek uzasadniających zawarcie przez podmiot gospodarujący środkami publicznymi ugody w sprawach dotyczących należności cywilnoprawnych.

Łatwiejsze uzyskanie informacji o kontrahencie

W obecnym stanie prawnym kontrahenta można sprawdzić w KRS (rejestr dłużników niewypłacalnych) oraz w rejestrach prowadzonych przez biura informacji gospodarczej. Zdaniem pomysłodawców projektu ustawy jest to zdecydowanie za mało, ponieważ rejestry te nie zawierają aktualnych i pełnych informacji o dłużnikach. Celem zmiany jest upowszechnienie korzystania z biur informacji gospodarczej, poprzez zwiększenie ich dostępności oraz aktualizację sytuacji finansowej kontrahentów (z zachowaniem zasady poszanowania godności dłużnika).

Zobacz serwis: Prawo dla firm

REKLAMA

Nakaz zapłaty wyda kancelaria notarialna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Notariusz będzie mógł wydać nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym. Dzięki tym zmianom przedsiębiorca uzyska nakaz zapłaty nie tylko w sądzie, ale również w kancelarii notarialnej. Zmiana ta ma na celu usprawnienie oraz przyspieszenie postępowania upominawczego.

Istotną zmianą jest także to, że doręczeniem notarialnego nakazu zapłaty będzie mógł zająć się pracownik kancelarii notarialnej lub sam notariusz.

W aktualnym stanie prawnym dwukrotne awizowanie przesyłki ma skutek doręczenia. Kodeks postępowania cywilnego przewiduje doręczenie zastępcze (art.139 kpc), czyli doręczenie mające miejsce w sytuacji, gdy nie ma możliwości doręczenia przesyłki sądowej w żaden inny sposób, czyli nie ma możliwości doręczenia pisma procesowego osobiście, dorosłemu domownikowi, w miejscu pracy. Do skutecznego doręczenia zastępczego dojdzie wówczas, gdy zostanie złożona w placówce pocztowej lub w lokalu gminy, przy jednoczesnym pozostawieniu informacji w drzwiach adresata. Umożliwienie pracownikom kancelarii notarialnych osobistego wręczania nakazów zapłaty może pomóc w zmniejszeniu „fikcyjnych doręczeń”.

Zgodnie z projektem notariusz wyda nakaz zapłaty na podstawie wniosku złożonego do kancelarii notarialnej. Wniosek wierzyciel składa w formie pisemnej. Po złożeniu wniosku notariusz wyda nakaz zapłaty, w którym wskaże dłużnikowi dwutygodniowy termin zaspokojenia roszczenia lub wniesienia do kancelarii sprzeciwu.

W celu uniknięcia wielokrotnego wydawania nakazu zapłaty przez notariuszy projektodawca proponuje utworzenie internetowego rejestru notarialnych nakazów zapłaty.

Złożenie sprzeciwu od notarialnego nakazu zapłaty będzie skutkować utratą mocy nakazu w całości lub w części (w zależności od tego jaka część nakazu została zaskarżona sprzeciwem). W takiej sytuacji notariusz przekaże sprawę do sądu właściwego miejsca zamieszkania lub siedziby dłużnika.

Przekazanie części spraw kancelariom notarialnym na pewno przyczyni się do przyspieszenia postępowań mających na celu odzyskanie długu na etapie sądowym. Liczba spraw wnoszonych do sądu z roku na rok rośnie. Jak wynika z danych Ministerstwa Sprawiedliwości w 2015 r. do sądów wpłynęło 6,5 mln spraw, było ich więc o 319% więcej niż w 2007 r.

Co da wierzycielom postępowanie grupowe

Kolejnym ważnym dla wierzycieli punktem projektu jest rozszerzenie zakresu spraw rozpatrywanych w postępowaniu grupowym. W obecnym stanie prawnym rygorystyczna oraz długa procedura dochodzenia roszczeń w postępowaniu grupowym utrudnia dochodzenie roszczeń pieniężnych w tym postępowaniu. Projekt przewiduje wprowadzenie zmian do ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym z dnia 19 lipca 2010 r. Zmiany mają na celu przede wszystkim zwiększyć efektywność postępowań grupowych oraz zlikwidować problematyczne kwestie dotyczące postępowań grupowych. Priorytetem jest tu przede wszystkim zbyt długi czas rozpatrywania sprawy w postępowaniu grupowym, zwłaszcza na etapie certyfikacji. Zniesienie obowiązku przeprowadzenia rozprawy w przedmiocie możliwości rozpoznania sprawy w postępowaniu grupowym skróci proces nawet o kilka miesięcy. Ponadto zmiany mają na celu zniwelowanie ryzyka nieuzasadnionego obciążenia powoda kaucją na zabezpieczenie kosztów procesu. Przedsiębiorca dzięki planowanym zmianom w postępowaniu grupowym w krótszym czasie odzyska należności, co może wpłynąć korzystnie dla płynności finansowej przedsiębiorców.

Zobacz serwis: Windykacja

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA