REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzyskiwanie długów w 2017 r. – uproszczenia dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odzyskiwanie długów w 2017 r. – uproszczenia dla przedsiębiorców /fot. Fotolia
Odzyskiwanie długów w 2017 r. – uproszczenia dla przedsiębiorców /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy ułatwiającej dochodzenie wierzytelności ma wejść w życie w 2017 r. Odzyskiwanie długów od kontrahentów ma ułatwić wprowadzenie notarialnych nakazów zapłaty oraz zwiększona możliwość otrzymywania informacji o zobowiązaniach potencjalnych kontrahentów z biur informacji gospodarczej. Skróceniu ulegnie postępowanie grupowe.

Zmiany w prawie ułatwiające odzyskiwanie wierzytelności zostały przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju. Celem tej regulacji jest przede wszystkim wzmocnienie praw oraz gwarancji dla wierzycieli z sektora MŚP. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy ułatwiającej odzyskiwanie długów wzmocnienie praw oraz gwarancji dla wierzycieli ma nastąpić dzięki:

REKLAMA

REKLAMA

  • zwiększeniu możliwości uzyskania informacji o zobowiązaniach potencjalnego kontrahenta z rejestrów biur informacji gospodarczych;
  • podwyższeniu górnego progu wartości przedmiotu sporu (dotyczy spraw rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym);
  • umożliwieniu notariuszom wydawania nakazów zapłaty (dotyczy długów, które mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym);
  • poszerzeniu zakresu spraw rozpoznawanych w postępowaniu grupowym;
  • podniesieniu efektywności dwóch postępowań – zabezpieczającego i egzekucyjnego;
  • zapewnieniu słusznej ochrony inwestorowi i podwykonawcy, jako uczestnikom procesu budowlanego;
  • określeniu przesłanek uzasadniających zawarcie przez podmiot gospodarujący środkami publicznymi ugody w sprawach dotyczących należności cywilnoprawnych.

Łatwiejsze uzyskanie informacji o kontrahencie

W obecnym stanie prawnym kontrahenta można sprawdzić w KRS (rejestr dłużników niewypłacalnych) oraz w rejestrach prowadzonych przez biura informacji gospodarczej. Zdaniem pomysłodawców projektu ustawy jest to zdecydowanie za mało, ponieważ rejestry te nie zawierają aktualnych i pełnych informacji o dłużnikach. Celem zmiany jest upowszechnienie korzystania z biur informacji gospodarczej, poprzez zwiększenie ich dostępności oraz aktualizację sytuacji finansowej kontrahentów (z zachowaniem zasady poszanowania godności dłużnika).

Zobacz serwis: Prawo dla firm

REKLAMA

Nakaz zapłaty wyda kancelaria notarialna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Notariusz będzie mógł wydać nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym. Dzięki tym zmianom przedsiębiorca uzyska nakaz zapłaty nie tylko w sądzie, ale również w kancelarii notarialnej. Zmiana ta ma na celu usprawnienie oraz przyspieszenie postępowania upominawczego.

Istotną zmianą jest także to, że doręczeniem notarialnego nakazu zapłaty będzie mógł zająć się pracownik kancelarii notarialnej lub sam notariusz.

W aktualnym stanie prawnym dwukrotne awizowanie przesyłki ma skutek doręczenia. Kodeks postępowania cywilnego przewiduje doręczenie zastępcze (art.139 kpc), czyli doręczenie mające miejsce w sytuacji, gdy nie ma możliwości doręczenia przesyłki sądowej w żaden inny sposób, czyli nie ma możliwości doręczenia pisma procesowego osobiście, dorosłemu domownikowi, w miejscu pracy. Do skutecznego doręczenia zastępczego dojdzie wówczas, gdy zostanie złożona w placówce pocztowej lub w lokalu gminy, przy jednoczesnym pozostawieniu informacji w drzwiach adresata. Umożliwienie pracownikom kancelarii notarialnych osobistego wręczania nakazów zapłaty może pomóc w zmniejszeniu „fikcyjnych doręczeń”.

Zgodnie z projektem notariusz wyda nakaz zapłaty na podstawie wniosku złożonego do kancelarii notarialnej. Wniosek wierzyciel składa w formie pisemnej. Po złożeniu wniosku notariusz wyda nakaz zapłaty, w którym wskaże dłużnikowi dwutygodniowy termin zaspokojenia roszczenia lub wniesienia do kancelarii sprzeciwu.

W celu uniknięcia wielokrotnego wydawania nakazu zapłaty przez notariuszy projektodawca proponuje utworzenie internetowego rejestru notarialnych nakazów zapłaty.

Złożenie sprzeciwu od notarialnego nakazu zapłaty będzie skutkować utratą mocy nakazu w całości lub w części (w zależności od tego jaka część nakazu została zaskarżona sprzeciwem). W takiej sytuacji notariusz przekaże sprawę do sądu właściwego miejsca zamieszkania lub siedziby dłużnika.

Przekazanie części spraw kancelariom notarialnym na pewno przyczyni się do przyspieszenia postępowań mających na celu odzyskanie długu na etapie sądowym. Liczba spraw wnoszonych do sądu z roku na rok rośnie. Jak wynika z danych Ministerstwa Sprawiedliwości w 2015 r. do sądów wpłynęło 6,5 mln spraw, było ich więc o 319% więcej niż w 2007 r.

Co da wierzycielom postępowanie grupowe

Kolejnym ważnym dla wierzycieli punktem projektu jest rozszerzenie zakresu spraw rozpatrywanych w postępowaniu grupowym. W obecnym stanie prawnym rygorystyczna oraz długa procedura dochodzenia roszczeń w postępowaniu grupowym utrudnia dochodzenie roszczeń pieniężnych w tym postępowaniu. Projekt przewiduje wprowadzenie zmian do ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym z dnia 19 lipca 2010 r. Zmiany mają na celu przede wszystkim zwiększyć efektywność postępowań grupowych oraz zlikwidować problematyczne kwestie dotyczące postępowań grupowych. Priorytetem jest tu przede wszystkim zbyt długi czas rozpatrywania sprawy w postępowaniu grupowym, zwłaszcza na etapie certyfikacji. Zniesienie obowiązku przeprowadzenia rozprawy w przedmiocie możliwości rozpoznania sprawy w postępowaniu grupowym skróci proces nawet o kilka miesięcy. Ponadto zmiany mają na celu zniwelowanie ryzyka nieuzasadnionego obciążenia powoda kaucją na zabezpieczenie kosztów procesu. Przedsiębiorca dzięki planowanym zmianom w postępowaniu grupowym w krótszym czasie odzyska należności, co może wpłynąć korzystnie dla płynności finansowej przedsiębiorców.

Zobacz serwis: Windykacja

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA