REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup nieruchomości na licytacji komorniczej

Subskrybuj nas na Youtube
Cena wywoławcza, czyli ta, od której rozpoczynana jest licytacja, wynosi 3/4 oszacowanej przez biegłego rzeczoznawcę wartości nieruchomości.
Cena wywoławcza, czyli ta, od której rozpoczynana jest licytacja, wynosi 3/4 oszacowanej przez biegłego rzeczoznawcę wartości nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Licytacja komornicza może być dobry sposobem na dużo tańszy zakup nieruchomości. Cena wywoławcza może wynosić 3/4, a nawet 2/3 wartości nieruchomości. Należy jednak upewnić się, że dłużnik, którego lokal jest licytowany, nie podpisał z osobą trzecią umowy najmu lub dzierżawy.

Gdzie możemy znaleźć ogłoszenia o licytacji?

• w gazetach (uznanych przez komornika i wierzyciela za najbardziej poczytne na danym terenie);
• na tablicach prowadzonych przez wydziały administracyjne sądów rejonowych, gdzie umieszczane są ogłoszenia o planowanych licytacjach;

REKLAMA

Co znajdziemy w ogłoszeniu o licytacji?

• opis nieruchomości, w tym miejsce jej położenia, przeznaczenie gospodarcze i numer księgi wieczystej;
• czas i miejsce licytacji,
• oszacowaną wartość nieruchomości
• cenę wywoławczą,
• wysokość rękojmi, jaką licytant musi złożyć, aby przystąpić do przetargu (1/10 wartości nieruchomości, wpłata przelewem lub w kasie komornika),
• czas, w którym przed licytacją będzie można nieruchomość obejrzeć.

Cena wywoławcza

Cena wywoławcza, czyli ta, od której rozpoczynana jest licytacja, wynosi 3/4 oszacowanej przez biegłego rzeczoznawcę wartości nieruchomości. Jeżeli nikt nie przejmie nieruchomości, wyznaczana jest druga licytacja. Wówczas cena wywoławcza wynosi 2/3 oszacowanej kwoty.

Kto może przystąpić do licytacji?

Każdy, oprócz komornika i dłużnika. W przypadku zagranicznych osób fizycznych i prawnych – muszą one uzyskać zezwolenie na nabycie nieruchomości na terytorium Polski.

Zobacz również serwis: Najem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zakończeniu licytacji

Licytacja kończy się, w momencie kiedy sędzia wydaje postanowienie o przybiciu na rzecz licytanta, który zaoferował najwyższą cenę. Sąd wzywa nabywcę do zapłaty ceny (z potrąceniem wpłaconej wcześniej rękojmi) w terminie 2 tygodni. 

Zobacz również serwis: Nieruchomości

Jeżeli nabywca nie dokona zapłaty w całości w wyznaczonym terminie – traci rękojmię, a skutki przybicia wygasają. Na żądanie wierzyciela może zostać przeprowadzona kolejna licytacja. Jeżeli po dwóch licytacjach nikt nie nabył nieruchomości, prawo to przechodzi na wierzyciela i współwłaściciela.
Jeżeli jednak nabywca spełni wszelkie warunki, uzyskuje prawo własności do nieruchomości. Co ważne, jest to nabycie pierwotne, czyli obciążenia nieruchomości (np. hipoteka, prawo pierwokupu czy służebności gruntowe i osobiste) wygasają. Natomiast, nowy właściciel wstępuje w prawa i obowiązki dłużnika, które wynikają z umów najmu i dzierżawy. Może więc okazać się, że licytant zakupił mieszkanie z lokatorem. Należy wówczas starać się o rozwiązanie umowy najmu za porozumieniem bądź, jeżeli jest to utrudnione, wystąpić do sądu o orzeczenie o eksmisji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA