| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Polskie firmy rodzinne istotną siłą napędową gospodarki, jednak potrzebują profesjonalizacji

Polskie firmy rodzinne istotną siłą napędową gospodarki, jednak potrzebują profesjonalizacji

Warszawa, 16 maja 2016 r. – Firmy rodzinne w Polsce wytwarzają prawie jedną piątą PKB. Ich atutem jest silne przywiązanie pracowników, elastyczne zasady działania i szybka decyzyjność. Słabością jest niejednokrotnie brak strategii działania, która mogłaby przyciągnąć inwestorów i pomóc im stać się bardziej konkurencyjnymi. O sytuacji polskich firm rodzinnych, a także praktycznej stronie innowacyjności oraz inteligentnych miastach będzie mowa podczas zbliżającego się VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, którego partnerem merytorycznym jest firma doradcza Deloitte.

Po 25 latach od rozpoczęcia transformacji rynkowej w Polsce bardzo silnie rozwinął się sektor firm rodzinnych. Z danych Polskiej Konfederacji Pracodawców „Lewiatan” wynika, że odpowiadają one za wytworzenie 18 proc. PKB i jedną czwartą PKB wygenerowanego przez cały sektor przedsiębiorstw.

„Atuty polskich firm rodzinnych to niezwykle silne więzi pomiędzy firmą a jej pracownikami, elastyczne zasady działania i szybka decyzyjność. Dzięki większej zdolności dostosowania się do zmiennych warunków rynkowych są one w stanie oprzeć się negatywnym skutkom okresów dekoniunktury” – mówi Adam Chróścielewski, Partner odpowiedzialny za praktykę firm rodzinnych Deloitte. „Jednakże na pewnym etapie rozwoju firmy rodzinne stają też przed decyzjami związanymi z profesjonalizacją biznesu. To kluczowy proces, którego odpowiednie wdrożenie pozwoli na bardziej efektywne działanie, większą transparentność wobec potencjalnych inwestorów i podniesienie konkurencyjności wobec innych graczy rynkowych” - dodaje.

Proces ten wymaga jednak zmiany mentalności konserwatywnie podchodzących do zarządzania właścicieli firm rodzinnych lub też przekazania sterów młodszemu pokoleniu, bardziej otwartemu na angażowanie w procesy zarządcze zewnętrznych specjalistów. „Jesteśmy w Polsce w trakcie pierwszej fali sukcesyjnej. Jest to proces kluczowy z perspektywy podstawowego celu firmy rodzinnej, jakim jest zabezpieczenie jej długowieczności. Aby zakończył się on sukcesem, musimy patrzeć na doświadczenia zachodnich firm rodzinnych i korzystać z narzędzi, które wspierają procesy zmiany pokoleniowej, takich jak choćby – niezwykle popularna na Zachodzie – konstytucja rodzinna” – wyjaśnia Artur Czepczyński, właściciel firmy rodzinnej ABC Czepczyński.

Temat innowacyjności jest obecny od kilku lat podczas katowickich spotkań. W tym roku będzie mowa o jej praktycznych aspektach i w kontekście rozwoju startupów. Jak się okazuje najwyższe wyceny w rankingu S&P 500 mają firmy, które stosują innowacje w więcej niż pięciu obszarach swojej działalności i są otwarte na innowacje z zewnątrz. Dla korporacji poszukiwanie pomysłów na nowe produkty w oparciu o partnerstwo z małymi spółkami technologicznymi stało się koniecznością. W Polsce duże przedsiębiorstwa uczą się współpracować z małymi (np. dostosowując wewnętrzne procedury przetargowe), a małe potrzebują bardziej sprzyjającego otoczenia regulacyjnego, by szybciej rosnąć. „W związku z tym trzeba nadal upraszczać procedury administracyjne oraz obniżać koszty związane z zakładaniem i prowadzeniem startupów, zwiększać dostępność finansowania i ulg podatkowych na działalność innowacyjną, wspierać rozwój kapitału społecznego, a więc takie wartości jak zaufanie, respektowanie wzajemnych zobowiązań, przestrzeganie wspólnych norm i zaangażowanie w życie wspólnotowe. Wysoko rozwinięty kapitał społeczny niweluje bowiem ryzyko i obniża koszty transakcyjne, co jest szczególnie ważne w początkowych fazach cyklu życia startupów” - mówi Magdalena Burnat-Mikosz, Partner, Lider w zakresie B+R i innowacyjności w Polsce, Deloitte.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sergiusz Felbur

Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »