REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy rodzinne istotną siłą napędową gospodarki, jednak potrzebują profesjonalizacji

REKLAMA

Warszawa, 16 maja 2016 r. – Firmy rodzinne w Polsce wytwarzają prawie jedną piątą PKB. Ich atutem jest silne przywiązanie pracowników, elastyczne zasady działania i szybka decyzyjność. Słabością jest niejednokrotnie brak strategii działania, która mogłaby przyciągnąć inwestorów i pomóc im stać się bardziej konkurencyjnymi. O sytuacji polskich firm rodzinnych, a także praktycznej stronie innowacyjności oraz inteligentnych miastach będzie mowa podczas zbliżającego się VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, którego partnerem merytorycznym jest firma doradcza Deloitte.

REKLAMA

Po 25 latach od rozpoczęcia transformacji rynkowej w Polsce bardzo silnie rozwinął się sektor firm rodzinnych. Z danych Polskiej Konfederacji Pracodawców „Lewiatan” wynika, że odpowiadają one za wytworzenie 18 proc. PKB i jedną czwartą PKB wygenerowanego przez cały sektor przedsiębiorstw.

REKLAMA

„Atuty polskich firm rodzinnych to niezwykle silne więzi pomiędzy firmą a jej pracownikami, elastyczne zasady działania i szybka decyzyjność. Dzięki większej zdolności dostosowania się do zmiennych warunków rynkowych są one w stanie oprzeć się negatywnym skutkom okresów dekoniunktury” – mówi Adam Chróścielewski, Partner odpowiedzialny za praktykę firm rodzinnych Deloitte. „Jednakże na pewnym etapie rozwoju firmy rodzinne stają też przed decyzjami związanymi z profesjonalizacją biznesu. To kluczowy proces, którego odpowiednie wdrożenie pozwoli na bardziej efektywne działanie, większą transparentność wobec potencjalnych inwestorów i podniesienie konkurencyjności wobec innych graczy rynkowych” - dodaje.

REKLAMA

Proces ten wymaga jednak zmiany mentalności konserwatywnie podchodzących do zarządzania właścicieli firm rodzinnych lub też przekazania sterów młodszemu pokoleniu, bardziej otwartemu na angażowanie w procesy zarządcze zewnętrznych specjalistów. „Jesteśmy w Polsce w trakcie pierwszej fali sukcesyjnej. Jest to proces kluczowy z perspektywy podstawowego celu firmy rodzinnej, jakim jest zabezpieczenie jej długowieczności. Aby zakończył się on sukcesem, musimy patrzeć na doświadczenia zachodnich firm rodzinnych i korzystać z narzędzi, które wspierają procesy zmiany pokoleniowej, takich jak choćby – niezwykle popularna na Zachodzie – konstytucja rodzinna” – wyjaśnia Artur Czepczyński, właściciel firmy rodzinnej ABC Czepczyński.

Temat innowacyjności jest obecny od kilku lat podczas katowickich spotkań. W tym roku będzie mowa o jej praktycznych aspektach i w kontekście rozwoju startupów. Jak się okazuje najwyższe wyceny w rankingu S&P 500 mają firmy, które stosują innowacje w więcej niż pięciu obszarach swojej działalności i są otwarte na innowacje z zewnątrz. Dla korporacji poszukiwanie pomysłów na nowe produkty w oparciu o partnerstwo z małymi spółkami technologicznymi stało się koniecznością. W Polsce duże przedsiębiorstwa uczą się współpracować z małymi (np. dostosowując wewnętrzne procedury przetargowe), a małe potrzebują bardziej sprzyjającego otoczenia regulacyjnego, by szybciej rosnąć. „W związku z tym trzeba nadal upraszczać procedury administracyjne oraz obniżać koszty związane z zakładaniem i prowadzeniem startupów, zwiększać dostępność finansowania i ulg podatkowych na działalność innowacyjną, wspierać rozwój kapitału społecznego, a więc takie wartości jak zaufanie, respektowanie wzajemnych zobowiązań, przestrzeganie wspólnych norm i zaangażowanie w życie wspólnotowe. Wysoko rozwinięty kapitał społeczny niweluje bowiem ryzyko i obniża koszty transakcyjne, co jest szczególnie ważne w początkowych fazach cyklu życia startupów” - mówi Magdalena Burnat-Mikosz, Partner, Lider w zakresie B+R i innowacyjności w Polsce, Deloitte.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Katowicach będzie również mowa o idei smart city, czyli tzw. inteligentnego miasta. „Idea smart city kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnymi technologiami. Tymczasem na koncepcję tę składa się wiele powiązanych ze sobą sfer m.in. gospodarka, mobilność, środowisko, mieszkańcy, sposób zarządzania miastem czy też wreszcie jakość życia w mieście. Łączy je wspólny cel, czyli sprawne funkcjonowanie miasta i wygodne życie jego mieszkańców. Dlatego rozumiejąc pojęcie smart cities nie tylko w kontekście technologii, łatwiej będzie je nam oswoić” – wyjaśnia Agnieszka Dawydzik, Menedżer, Zespół Public Sector, Deloitte.

W koncepcji smart city mieści się również idea zrównoważonego rozwoju. O jej roli w strategii firm będą rozmawiać eksperci podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Wartość współczesnych organizacji nawet w 84 proc. zależy od kwestii niematerialnych, coraz bardziej związanych z odpowiedzialnym sposobem zarządzania biznesem. Dlatego coraz ważniejsze stają się transparentna komunikacja, reputacja oraz wpływ biznesu na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko. „Ujawnianie danych niefinansowych w postaci raportu może przynieść firmom wiele korzyści, m.in. większe zaufanie ze strony inwestorów, lepsze zrozumienie modelu biznesowego, strategii i ryzyk oraz identyfikację nowych szans biznesowych. Co więcej, od 1 stycznia 2017 r. sprawozdawczość niefinansowa stanie się wymogiem dla blisko 300 największych podmiotów gospodarczych w Polsce. To z pewnością zmieni postrzeganie roli i znaczenia zrównoważonego rozwoju i CSR przez biznes i jego otoczenie” – tłumaczy Irena Pichola, Partner, Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju w Europie Środkowej w Deloitte.

Stałym elementem katowickiego kongresu jest także polityka energetyczna. Baza wytwórcza energii elektrycznej w Polsce, pomimo prowadzonych na dużą skalę inwestycji w energetyce konwencjonalnej i coraz większej mocy zainstalowanej OZE, starzeje się. Popyt na energię elektryczną, rosnący wraz z PKB jest zaspokajany z coraz mniejszym marginesem bezpieczeństwa. Z drugiej strony rynek energii w Polsce i Europie rozchwiany jest niespójnymi regulacjami i nie wysyła sygnałów cenowych pozwalających na finansowanie inwestycji bez długoterminowych instrumentów wsparcia. „W tej sytuacji planowanie i finansowanie budowy nowych mocy wytwórczych jest sporym wyzwaniem, również dla dużych krajowych grup energetycznych, które posiadają coraz mniejszą zdolność finansowania bilansowego. Doświadczenia krajów Unii wskazują tu na kluczową rolę dobrze dobranych mechanizmów wsparcia. W średnim i długim terminie, dużą niewiadomą jest tempo rozwoju nowych technologii, takich jak magazynowanie energii i ich wpływ na obecny model biznesowy energetyki, bo pamiętajmy, że mówimy o inwestycjach o półwiecznym okresie ekonomicznego życia” – mówi Michał Lubieniecki, Partner w Zespole Doradztwa Finansowego Deloitte.

Aktywności podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, w których będą uczestniczyć eksperci Deloitte:

19.05.2016 r. | godz. 11.30-13.00

Panel Inwestycje w innowacyjność w praktyce

Moderator: Magdalena Burnat-Mikosz – Partner, Lider w zakresie B+R i innowacyjności w Polsce, Deloitte

19.05.2016 r. | godz. 13.30-15.00

Panel Polityka odpowiedzialności społecznej w strategiach firm

Irena Pichola − Partner, Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju w CE, Deloitte

19.05.2016 r. | godz. 15.30-17.00

Panel Smart city w dobie digitalizacji

Moderator: Agnieszka Dawydzik – Menedżer, Zespół Public Sector, Deloitte

19.05.2016 r. | godz. 15.30-17.00

Panel Firmy rodzinne w Europie

Adam Chróścielewski – Partner, Family Business Network, Deloitte

19.05.2016 r. | godz. 15.30-17.00

Panel Odbudowa i rozwój mocy wytwórczych w Polsce

Moderator: Michał Lubieniecki – Partner, Dział Doradztwa Finansowego, Deloitte

19.05.2016 r. | godz. 15.30-17.00

Gala ogłoszenia wyników „Rankingu Odpowiedzialnych Firm” Dziennika Gazety Prawnej

Keynote Speech „Odpowiedzialny biznes – jak się zmienił w ciągu ostatnich 10 lat”

Irena Pichola, Partner, Lider zespołu Sustainability Consulting Central Europe Deloitte.

20.05.2016 r. | godz. 9.30-11.00

Panel Cyberbezpieczeństwo i infrastruktura krytyczna

Moderator: Jakub Bojanowski – Partner, Dział Zarządzania Ryzykiem, Deloitte

20.05.2016 r. | godz. 11.30-13.00 | sala Balowa C

Silna i spójna Unia Europejska

  • Reformy strukturalne UE
  • Polityka budżetowa i gospodarcza UE i krajów członkowskich
  • Doświadczenia dotychczasowych kryzysów
  • Polityka Fiskalna – system szczelny i przyjazny rozwojowi
  • Inwestycje i rynek pracy
  • Przyszłość strefy euro

Wprowadzenie:

  • Jerzy Buzek – Poseł do Parlamentu Europejskiego, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego w latach 2009-2012, Prezes Rady Ministrów w latach 1997-2001, Przewodniczący Rady EEC

Wystąpienie:

  • Valdis Dombrovskis* – Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, Premier Łotwy w latach 2009-2014

Udział w dyskusji zapowiedzieli (kolejność alfabetyczna):

  • Rafał Antczak – Członek Zarządu, Deloitte Consulting SA
  • Jerzy Buzek – Poseł do Parlamentu Europejskiego, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego w latach 2009-2012, Prezes Rady Ministrów w latach 1997-2001, Przewodniczący Rady EEC
  • Zoltán Cséfalvay – Ambasador, Stały Przedstawiciel przy OECD, Minister Stanu w Ministerstwie Gospodarki Narodowej w latach 2010-2014, Węgry
  • Valdis Dombrovskis* – Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, Premier Łotwy w latach 2009-2014
  • Eugeniusz Gatnar – Członek Rady Polityki Pieniężnej, Narodowy Bank Polski
  • Piotr Kowalski* – Prezes Zarządu, Fitch Polska SA
  • Elżbieta Mączyńska*– Prezes Zarządu, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne

* – udział niepotwierdzony

Moderacja: Janusz Jankowiak – Ekonomista Sesja tłumaczona symultanicznie PL/EN

European Start-up Days

19.05.2016 r. | godz. 10.10-11.00

Panel Start-in-Poland

Magdalena Burnat-Mikosz – Partner, Lider w zakresie B+R i innowacyjności w Polsce, Deloitte;

19.05.2016 r. | godz. 13.45-14.00

Keynote Speech: Współpraca start-up – korporacja

Julia Patorska – Wicedyrektor, Dział Konsultingu, Deloitte

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA