REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy rodzinne istotną siłą napędową gospodarki, jednak potrzebują profesjonalizacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Warszawa, 16 maja 2016 r. – Firmy rodzinne w Polsce wytwarzają prawie jedną piątą PKB. Ich atutem jest silne przywiązanie pracowników, elastyczne zasady działania i szybka decyzyjność. Słabością jest niejednokrotnie brak strategii działania, która mogłaby przyciągnąć inwestorów i pomóc im stać się bardziej konkurencyjnymi. O sytuacji polskich firm rodzinnych, a także praktycznej stronie innowacyjności oraz inteligentnych miastach będzie mowa podczas zbliżającego się VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, którego partnerem merytorycznym jest firma doradcza Deloitte.

Po 25 latach od rozpoczęcia transformacji rynkowej w Polsce bardzo silnie rozwinął się sektor firm rodzinnych. Z danych Polskiej Konfederacji Pracodawców „Lewiatan” wynika, że odpowiadają one za wytworzenie 18 proc. PKB i jedną czwartą PKB wygenerowanego przez cały sektor przedsiębiorstw.

REKLAMA

REKLAMA

„Atuty polskich firm rodzinnych to niezwykle silne więzi pomiędzy firmą a jej pracownikami, elastyczne zasady działania i szybka decyzyjność. Dzięki większej zdolności dostosowania się do zmiennych warunków rynkowych są one w stanie oprzeć się negatywnym skutkom okresów dekoniunktury” – mówi Adam Chróścielewski, Partner odpowiedzialny za praktykę firm rodzinnych Deloitte. „Jednakże na pewnym etapie rozwoju firmy rodzinne stają też przed decyzjami związanymi z profesjonalizacją biznesu. To kluczowy proces, którego odpowiednie wdrożenie pozwoli na bardziej efektywne działanie, większą transparentność wobec potencjalnych inwestorów i podniesienie konkurencyjności wobec innych graczy rynkowych” - dodaje.

Proces ten wymaga jednak zmiany mentalności konserwatywnie podchodzących do zarządzania właścicieli firm rodzinnych lub też przekazania sterów młodszemu pokoleniu, bardziej otwartemu na angażowanie w procesy zarządcze zewnętrznych specjalistów. „Jesteśmy w Polsce w trakcie pierwszej fali sukcesyjnej. Jest to proces kluczowy z perspektywy podstawowego celu firmy rodzinnej, jakim jest zabezpieczenie jej długowieczności. Aby zakończył się on sukcesem, musimy patrzeć na doświadczenia zachodnich firm rodzinnych i korzystać z narzędzi, które wspierają procesy zmiany pokoleniowej, takich jak choćby – niezwykle popularna na Zachodzie – konstytucja rodzinna” – wyjaśnia Artur Czepczyński, właściciel firmy rodzinnej ABC Czepczyński.

Temat innowacyjności jest obecny od kilku lat podczas katowickich spotkań. W tym roku będzie mowa o jej praktycznych aspektach i w kontekście rozwoju startupów. Jak się okazuje najwyższe wyceny w rankingu S&P 500 mają firmy, które stosują innowacje w więcej niż pięciu obszarach swojej działalności i są otwarte na innowacje z zewnątrz. Dla korporacji poszukiwanie pomysłów na nowe produkty w oparciu o partnerstwo z małymi spółkami technologicznymi stało się koniecznością. W Polsce duże przedsiębiorstwa uczą się współpracować z małymi (np. dostosowując wewnętrzne procedury przetargowe), a małe potrzebują bardziej sprzyjającego otoczenia regulacyjnego, by szybciej rosnąć. „W związku z tym trzeba nadal upraszczać procedury administracyjne oraz obniżać koszty związane z zakładaniem i prowadzeniem startupów, zwiększać dostępność finansowania i ulg podatkowych na działalność innowacyjną, wspierać rozwój kapitału społecznego, a więc takie wartości jak zaufanie, respektowanie wzajemnych zobowiązań, przestrzeganie wspólnych norm i zaangażowanie w życie wspólnotowe. Wysoko rozwinięty kapitał społeczny niweluje bowiem ryzyko i obniża koszty transakcyjne, co jest szczególnie ważne w początkowych fazach cyklu życia startupów” - mówi Magdalena Burnat-Mikosz, Partner, Lider w zakresie B+R i innowacyjności w Polsce, Deloitte.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Katowicach będzie również mowa o idei smart city, czyli tzw. inteligentnego miasta. „Idea smart city kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnymi technologiami. Tymczasem na koncepcję tę składa się wiele powiązanych ze sobą sfer m.in. gospodarka, mobilność, środowisko, mieszkańcy, sposób zarządzania miastem czy też wreszcie jakość życia w mieście. Łączy je wspólny cel, czyli sprawne funkcjonowanie miasta i wygodne życie jego mieszkańców. Dlatego rozumiejąc pojęcie smart cities nie tylko w kontekście technologii, łatwiej będzie je nam oswoić” – wyjaśnia Agnieszka Dawydzik, Menedżer, Zespół Public Sector, Deloitte.

W koncepcji smart city mieści się również idea zrównoważonego rozwoju. O jej roli w strategii firm będą rozmawiać eksperci podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Wartość współczesnych organizacji nawet w 84 proc. zależy od kwestii niematerialnych, coraz bardziej związanych z odpowiedzialnym sposobem zarządzania biznesem. Dlatego coraz ważniejsze stają się transparentna komunikacja, reputacja oraz wpływ biznesu na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko. „Ujawnianie danych niefinansowych w postaci raportu może przynieść firmom wiele korzyści, m.in. większe zaufanie ze strony inwestorów, lepsze zrozumienie modelu biznesowego, strategii i ryzyk oraz identyfikację nowych szans biznesowych. Co więcej, od 1 stycznia 2017 r. sprawozdawczość niefinansowa stanie się wymogiem dla blisko 300 największych podmiotów gospodarczych w Polsce. To z pewnością zmieni postrzeganie roli i znaczenia zrównoważonego rozwoju i CSR przez biznes i jego otoczenie” – tłumaczy Irena Pichola, Partner, Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju w Europie Środkowej w Deloitte.

Stałym elementem katowickiego kongresu jest także polityka energetyczna. Baza wytwórcza energii elektrycznej w Polsce, pomimo prowadzonych na dużą skalę inwestycji w energetyce konwencjonalnej i coraz większej mocy zainstalowanej OZE, starzeje się. Popyt na energię elektryczną, rosnący wraz z PKB jest zaspokajany z coraz mniejszym marginesem bezpieczeństwa. Z drugiej strony rynek energii w Polsce i Europie rozchwiany jest niespójnymi regulacjami i nie wysyła sygnałów cenowych pozwalających na finansowanie inwestycji bez długoterminowych instrumentów wsparcia. „W tej sytuacji planowanie i finansowanie budowy nowych mocy wytwórczych jest sporym wyzwaniem, również dla dużych krajowych grup energetycznych, które posiadają coraz mniejszą zdolność finansowania bilansowego. Doświadczenia krajów Unii wskazują tu na kluczową rolę dobrze dobranych mechanizmów wsparcia. W średnim i długim terminie, dużą niewiadomą jest tempo rozwoju nowych technologii, takich jak magazynowanie energii i ich wpływ na obecny model biznesowy energetyki, bo pamiętajmy, że mówimy o inwestycjach o półwiecznym okresie ekonomicznego życia” – mówi Michał Lubieniecki, Partner w Zespole Doradztwa Finansowego Deloitte.

Aktywności podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, w których będą uczestniczyć eksperci Deloitte:

19.05.2016 r. | godz. 11.30-13.00

Panel Inwestycje w innowacyjność w praktyce

Moderator: Magdalena Burnat-Mikosz – Partner, Lider w zakresie B+R i innowacyjności w Polsce, Deloitte

19.05.2016 r. | godz. 13.30-15.00

Panel Polityka odpowiedzialności społecznej w strategiach firm

Irena Pichola − Partner, Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju w CE, Deloitte

19.05.2016 r. | godz. 15.30-17.00

Panel Smart city w dobie digitalizacji

Moderator: Agnieszka Dawydzik – Menedżer, Zespół Public Sector, Deloitte

19.05.2016 r. | godz. 15.30-17.00

Panel Firmy rodzinne w Europie

Adam Chróścielewski – Partner, Family Business Network, Deloitte

19.05.2016 r. | godz. 15.30-17.00

Panel Odbudowa i rozwój mocy wytwórczych w Polsce

Moderator: Michał Lubieniecki – Partner, Dział Doradztwa Finansowego, Deloitte

19.05.2016 r. | godz. 15.30-17.00

Gala ogłoszenia wyników „Rankingu Odpowiedzialnych Firm” Dziennika Gazety Prawnej

Keynote Speech „Odpowiedzialny biznes – jak się zmienił w ciągu ostatnich 10 lat”

Irena Pichola, Partner, Lider zespołu Sustainability Consulting Central Europe Deloitte.

20.05.2016 r. | godz. 9.30-11.00

Panel Cyberbezpieczeństwo i infrastruktura krytyczna

Moderator: Jakub Bojanowski – Partner, Dział Zarządzania Ryzykiem, Deloitte

20.05.2016 r. | godz. 11.30-13.00 | sala Balowa C

Silna i spójna Unia Europejska

  • Reformy strukturalne UE
  • Polityka budżetowa i gospodarcza UE i krajów członkowskich
  • Doświadczenia dotychczasowych kryzysów
  • Polityka Fiskalna – system szczelny i przyjazny rozwojowi
  • Inwestycje i rynek pracy
  • Przyszłość strefy euro

Wprowadzenie:

  • Jerzy Buzek – Poseł do Parlamentu Europejskiego, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego w latach 2009-2012, Prezes Rady Ministrów w latach 1997-2001, Przewodniczący Rady EEC

Wystąpienie:

  • Valdis Dombrovskis* – Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, Premier Łotwy w latach 2009-2014

Udział w dyskusji zapowiedzieli (kolejność alfabetyczna):

  • Rafał Antczak – Członek Zarządu, Deloitte Consulting SA
  • Jerzy Buzek – Poseł do Parlamentu Europejskiego, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego w latach 2009-2012, Prezes Rady Ministrów w latach 1997-2001, Przewodniczący Rady EEC
  • Zoltán Cséfalvay – Ambasador, Stały Przedstawiciel przy OECD, Minister Stanu w Ministerstwie Gospodarki Narodowej w latach 2010-2014, Węgry
  • Valdis Dombrovskis* – Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, Premier Łotwy w latach 2009-2014
  • Eugeniusz Gatnar – Członek Rady Polityki Pieniężnej, Narodowy Bank Polski
  • Piotr Kowalski* – Prezes Zarządu, Fitch Polska SA
  • Elżbieta Mączyńska*– Prezes Zarządu, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne

* – udział niepotwierdzony

Moderacja: Janusz Jankowiak – Ekonomista Sesja tłumaczona symultanicznie PL/EN

European Start-up Days

19.05.2016 r. | godz. 10.10-11.00

Panel Start-in-Poland

Magdalena Burnat-Mikosz – Partner, Lider w zakresie B+R i innowacyjności w Polsce, Deloitte;

19.05.2016 r. | godz. 13.45-14.00

Keynote Speech: Współpraca start-up – korporacja

Julia Patorska – Wicedyrektor, Dział Konsultingu, Deloitte

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA