REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługi budowlane, gdy kontrahent jest podmiotem zagranicznym?

Jak rozliczyć usługi budowlane, gdy kontrahent jest podmiotem zagranicznym? /fot. Fotolia
Jak rozliczyć usługi budowlane, gdy kontrahent jest podmiotem zagranicznym? /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie usług budowlanych sprawia podatnikom wiele problemów, jeśli nieruchomość jest położona za granicą lub kontrahent jest podmiotem zagranicznym. Prawidłowe rozliczenie wymaga od polskich podatników znajomości zagranicznych przepisów. Często wiąże się też z obowiązkiem rejestracji do VAT w kraju położenia nieruchomości.

Podstawową zasadą wspólnego systemu VAT jest zasada opodatkowania usługi w miejscu faktycznej jej konsumpcji, co wynika z terytorialnego charakteru tego podatku. Zasada ta dotyczy także usług budowlanych, które z reguły są związane z określoną nieruchomością. Jeżeli usługa budowlana jest związana z konkretną nieruchomością, to – zgodnie z art. 28e ustawy o VAT – jest opodatkowana w kraju położenia nieruchomości. W przeciwnym razie należy ją opodatkować na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z art. 28b ustawy o VAT w kraju nabywcy usługi – w przypadku gdy jest świadczona między podatnikami.

REKLAMA

Jak określić miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomościami

Zwykle świadczone usługi budowlane są związane z określoną nieruchomością. Usługi te są konsumowane i – w rezultacie – opodatkowane w kraju położenia nieruchomości, z którą są związane. Taki sposób opodatkowania usługi budowlanej związanej z określoną nieruchomością wynika z art. 28e ustawy o VAT i art. 47 dyrektywy 2006/112/WE. Obydwa przepisy, zarówno krajowy, jak i wspólnotowy, bardzo podobnie wyznaczają miejsce opodatkowania usług związanych z nieruchomościami.

Miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomościami

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest według ustawy o VAT miejsce położenia nieruchomości.

Podstawa prawna: art. 28e ustawy o VAT

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest według dyrektywy miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna: art. 47 dyrektywy 2006/112/WE

REKLAMA

Z przepisów wspólnotowych i krajowych wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym o opodatkowaniu usługi budowlanej związanej z nieruchomością, decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa budowlana jest ściśle związana – niezależnie od tego, dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługobiorcy. Potwierdził to również Dyrektor IS w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 9 czerwca 2015 r. (sygn. IPPP3/443-808/13/15-5/S/ISZ), który wyjaśnił, że:

Zastosowanie omawianej reguły ustalania miejsca świadczenia [określonej w art. 28e ustawy o VAT – przyp. autora] jest niezależne od statusu stron transakcji, w szczególności od tego, czy usługobiorca jest podatnikiem (przedsiębiorcą), czy konsumentem (osobą niebędącą podatnikiem).

Nie ma także znaczenia to, czy usługodawca ma siedzibę (miejsce zamieszkania, stałe miejsce prowadzenia działalności) w państwie, gdzie jest położona nieruchomość. Nie jest istotne, czy usługodawca ewentualnie świadczy usługi ze swojego stałego miejsca prowadzenia działalności. Nie gra roli także to, czy jest zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, czy też nie. Miejscem świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami jest państwo, w którym nieruchomość jest położona. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Ponadto jak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora IS w Katowicach z 30 września 2015 r. (sygn. IBPP4/44512-205/15/LG):

REKLAMA

(...) w świetle przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług, aby uznać usługi za związane z nieruchomością, wynik prac musi się wiązać z konkretną nieruchomością, np. działką, budynkiem, budowlą o określonych parametrach, numerach, będącą w posiadaniu określonych osób.

Usługi budowlane są opodatkowane w kraju położenia nieruchomości (art. 28e ustawy o VAT) zarówno wtedy, gdy są świadczone na rzecz innych podatników, jak i wtedy, gdy są wykonywane na rzecz osób prywatnych, które nie prowadzą działalności gospodarczej.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł Jak rozliczyć usługi budowlane, gdy kontrahent jest podmiotem zagranicznym

Link: http://biznes.inforlex.pl/roczniki/czasopisma/tresc,I79.2016.002.0000020,00,Jak-rozliczyc-uslugi-budowlane-gdy-kontrahent-jest-podmiotem-zagranicznym.html?pozycja=9

W artykule m.in.:

  • Jak rozliczać usługi budowlane wykonywane przez polskich podatników za granicą
  • W jaki sposób rozliczać VAT od nabycia usług budowlanych wykonanych w Polsce przez zagranicznego kontrahenta
  • W jaki sposób rozliczyć przemieszczanie sprzętu oraz materiałów wykorzystywanych do świadczenia robót budowlanych
  • W jaki sposób podatnik rozlicza dostawę towarów montowanych na zagranicznej nieruchomości
  • Jak rozliczyć dodatkowe usługi związane z budową
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA