REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje dla państw na rozwój przemysłu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Unia Europejska chce ożywić wzrost gospodarczy w państwach członkowskich poprzez zmianę przepisów. Przewidywane jest wsparcie finansowe przedsiębiorstw i możliwość inwestowania w większą liczbę inwestycji.

UE pragnie ułatwić rządom wspieranie przedsiębiorstw, zmieniając przepisy mające na celu ożywienie wzrostu gospodarczego i promowanie badań i innowacji.

REKLAMA

Jednym z głównych celów reform jest skupienie zasobów na kontroli przypadków wsparcia udzielanego przez rządy (czy też „pomocy państwa” w nomenklaturze brukselskiej), które mogą wywołać poważne zagrożenie zakłócenia konkurencji.

W przyszłości przedsiębiorstwa będą mogły korzystać z różnych rodzajów pomocy obejmującej szerszy zakres działań oraz opiewającej na wyższe sumy. Nie będą również musiały związanych z nimi planów poddawać uprzedniej kontroli organów UE.

Zapisz się na nasz newsletter

REKLAMA

Szacuje się, że dzięki wprowadzeniu nowych, zliberalizowanych przepisów kraje UE będą musiały powiadamiać Komisję o od 10 do 25 proc. przypadków pomocy państwa, a nie – jak do tej pory – o 40 proc. przypadków. Liczbę przypadków powiadamiania uda się zmniejszyć dzięki zmniejszeniu liczby kryteriów wymagających oficjalnego powiadomienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Około trzech czwartych dzisiejszego wsparcia rządowego i około dwóch trzecich dotacji zostanie zwolnionych z obowiązku powiadamiania Komisji, co ograniczy obciążenia administracyjne przedsiębiorstw, krajowych urzędników służby cywilnej i samej administracji unijnej.

Państwa członkowskie będą miały natomiast obowiązek publikowania w internecie szczegółów dotyczących każdego przypadku pomocy wynoszącej powyżej 500 tys. euro, udzielonej przedsiębiorstwom przez organy państwowe. Zapewni to innym krajom, przedsiębiorstwom i ogółowi społeczeństwa możliwość kontrolowania pomocy udzielanej przez państwa swoim gospodarkom na terenie całej UE.

Zyska na tym gospodarka

REKLAMA

Dzięki nowym przepisom kraje UE uzyskają elastyczność umożliwiającą inwestowanie np. w klastry innowacji, infrastrukturę szerokopasmową lub ochronę zabytków w przypadkach, gdy pomoc taka ma na celu tworzenie miejsc pracy lub rozwój konkurencyjności.

Zmiany te powinny spowodować zwiększenie wydatków na badania, rozwój i innowację o 50 proc. do 2020 r. Obecnie na badania naukowe i innowacyjność UE przeznacza około 2 proc. swojego PKB. Zwiększając tę sumę o 3 proc., UE będzie inwestować tyle co USA i Japonia. To z kolei powinno pomóc przedsiębiorstwom we wprowadzaniu nowych produktów na rynek i tworzeniu nowych miejsc pracy.

Reformy, które wejdą w życie 1 lipca, są częścią szerszego pakietu środków mających na celu przyspieszenie procesu decyzyjnego w sprawach z zakresu konkurencji. W ciągu ostatnich kilku lat szczególne przepisy wprowadzono już w wielu sektorach , w tym m.in. w dziedzinie rozwoju regionalnego, finansowania ryzyka oraz portów lotniczych.

Wsparcie dla firm w trudnej sytuacji

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA