REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie benefity dla pracowników oferują najczęściej małe i średnie firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie benefity dla pracowników oferują najczęściej małe i średnie firmy?
Jakie benefity dla pracowników oferują najczęściej małe i średnie firmy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie na życie, spotkania integracyjne i prywatna opieka medyczna to trzy najczęstsze benefity oferowane pracownikom w sektorze MŚP. Choć ponad 90% firm w tej kategorii zapewnia świadczenia pozapłacowe, ich zakres wciąż odbiega od tego, co oferują duże przedsiębiorstwa. Jakie benefity są dostępne dla zatrudnionych w małych i średnich firmach?

Najpopularniejsze benefity sektora MŚP

Benefity dla pracowników to już norma. Według danych zebranych na zlecenie VanityStyle, przynajmniej jeden benefit swoim pracownikom oferuje 92 proc. firm z sektora MŚP, w tym 94 proc. średnich i 97 proc. małych podmiotów oraz 85 proc. mikroprzedsiębiorstw. Najpopularniejszym świadczeniem pozapłacowym jest ubezpieczenie na życie. Zapewnia je 35 proc. badanych pracodawców, w tym co drugi zatrudniający od 50 do 249 pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

- Ubezpieczenia na życie stają się strategicznym narzędziem w sektorze MŚP, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji o pracowników. To stosunkowo niedrogi benefit, który buduje lojalność zespołu, ale również wzmacnia wizerunek firmy jako odpowiedzialnego i troskliwego pracodawcy – mówi Grzegorz Gasiecki, prezes firmy ProPlus specjalizującej się w ubezpieczeniach grupowych. - W wielu przypadkach polisy grupowe są elastyczne, co umożliwia ich dopasowanie do specyfiki branży, np. ochrony przed ryzykami związanymi z pracą fizyczną czy mobilnością. Popularnym rozwiązaniem są tzw. „kafelki”, umożliwiające indywidualny dobór zakresu ochrony do potrzeb pracowników – dodaje.

Na drugim miejscu listy najpopularniejszych benefitów pozapłacowych znalazły się spotkania integracyjne i okolicznościowe, które organizuje 29 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP. Z kolei prywatną opiekę medyczną oferuje co czwarty pracodawca, w tym 30 proc. małych i średnich firm oraz 15 proc. mikroprzedsiębiorstw.

Polecamy: Kalendarz 2025

REKLAMA

Karty sportowe i krótsze piątki

Z badania wynika, że 24 proc. firm z sektora MŚP oferuje szkolenia oraz dofinansowanie do posiłków. Taki sam odsetek proponuje pracownikom dostęp do kart sportowych. To benefit szczególnie popularny w średnich przedsiębiorstwach zatrudniających od 50 do 249 osób (29 proc. wskazań).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Rola kart sportowych jako benefitów pozapłacowych przeszła znaczącą transformację na przestrzeni lat. Na początku były one postrzegane przede wszystkim jako narzędzie motywacyjne – atrakcyjny dodatek, który wyróżniał firmę na tle konkurencji i pomagał w przyciąganiu oraz zatrzymywaniu talentów. Z biegiem czasu, w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i rosnącą świadomość społeczną, stały się one czymś więcej niż tylko bonusem umożliwiającym relaks po pracy. Dziś w wielu firmach karty sportowe są integralnym elementem strategii dbania o zdrowie pracowników – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle. – Pracodawcy coraz lepiej rozumieją, że aktywność fizyczna wpływa nie tylko na poprawę kondycji, ale również na redukcję stresu, lepsze samopoczucie i wyższą produktywność zespołów. Regularne ćwiczenia pomagają w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, schorzenia układu krążenia czy depresja – dodaje.

Następne miejsca z listy najpopularniejszych benefitów pozapłacowych w sektorze MŚP to bony i karty przedpłacone (21 proc. wskazań) oraz skrócone godziny pracy w piątki (20 proc.). Pracodawcy z sektora MŚP coraz chętniej inwestują też w zapewnienie pracownikom kulturalnej rozrywki po pracy. Bilety oraz vouchery do kin i teatrów oferuje co piąty z nich, w tym 26 proc. średnich podmiotów, 20 proc. małych firm oraz 14 proc. mikroprzedsiębiorstw. Mniej niż 1/5 firm z sektora MŚP proponuje pracownikom kursy językowe, dofinansowanie dojazdu do pracy, wykłady i spotkania z ekspertami, dostęp do opieki psychologicznej czy przerwy wellbeeingowe.

Duże przedsiębiorstwo to więcej benefitów

Choć jak podkreśla Joanna Skoczeń, oferta benefitów w sektorze MŚP z roku na rok jest coraz obszerniejsza i bardziej urozmaicona, to wciąż – zwłaszcza mikro i małych przedsiębiorstwach – widać istotne różnice w podejściu do motywacji pozapłacowej w porównaniu z dużymi przedsiębiorstwami.

– Przede wszystkim chodzi o ilość świadczeń przypadających na jednego pracownika – wyjaśnia Joanna Skoczeń. – Podczas gdy w mniejszych firmach pracownik może liczyć przeważnie na jeden lub dwa benefity, w dużych przedsiębiorstwach standardem są całe pakiety, często dostosowane do indywidualnych potrzeb zatrudnionego – dodaje.

Jak zauważa Joanna Skoczeń, inna jest też skala oferowania benefitów w sektorze MŚP i dużych przedsiębiorstwach. Aspekt ten dobrze obrazuje badanie ICAN Institute zrealizowane w 2023 roku. Wynika z niego, że dostęp do prywatnej opieki medycznej proponuje aż 97 proc. dużych przedsiębiorstw, czyli niemal cztery razy więcej niż w sektorze MŚP. Ponadto 92 proc. firm zatrudniających powyżej 250 pracowników zapewnia im dofinansowanie do wypoczynku, 87 proc. dostęp do kart sportowych, 79 proc. elastyczny czas pracy i samochód służbowy, 68 proc. wyjścia i wyjazdy integracyjne, 62 proc. organizację imprez okolicznościowych, a 55 proc. ubezpieczenie lub programy emerytalne.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA