REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie benefity dla pracowników oferują najczęściej małe i średnie firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie benefity dla pracowników oferują najczęściej małe i średnie firmy?
Jakie benefity dla pracowników oferują najczęściej małe i średnie firmy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie na życie, spotkania integracyjne i prywatna opieka medyczna to trzy najczęstsze benefity oferowane pracownikom w sektorze MŚP. Choć ponad 90% firm w tej kategorii zapewnia świadczenia pozapłacowe, ich zakres wciąż odbiega od tego, co oferują duże przedsiębiorstwa. Jakie benefity są dostępne dla zatrudnionych w małych i średnich firmach?

Najpopularniejsze benefity sektora MŚP

REKLAMA

Benefity dla pracowników to już norma. Według danych zebranych na zlecenie VanityStyle, przynajmniej jeden benefit swoim pracownikom oferuje 92 proc. firm z sektora MŚP, w tym 94 proc. średnich i 97 proc. małych podmiotów oraz 85 proc. mikroprzedsiębiorstw. Najpopularniejszym świadczeniem pozapłacowym jest ubezpieczenie na życie. Zapewnia je 35 proc. badanych pracodawców, w tym co drugi zatrudniający od 50 do 249 pracowników.

REKLAMA

- Ubezpieczenia na życie stają się strategicznym narzędziem w sektorze MŚP, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji o pracowników. To stosunkowo niedrogi benefit, który buduje lojalność zespołu, ale również wzmacnia wizerunek firmy jako odpowiedzialnego i troskliwego pracodawcy – mówi Grzegorz Gasiecki, prezes firmy ProPlus specjalizującej się w ubezpieczeniach grupowych. - W wielu przypadkach polisy grupowe są elastyczne, co umożliwia ich dopasowanie do specyfiki branży, np. ochrony przed ryzykami związanymi z pracą fizyczną czy mobilnością. Popularnym rozwiązaniem są tzw. „kafelki”, umożliwiające indywidualny dobór zakresu ochrony do potrzeb pracowników – dodaje.

Na drugim miejscu listy najpopularniejszych benefitów pozapłacowych znalazły się spotkania integracyjne i okolicznościowe, które organizuje 29 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP. Z kolei prywatną opiekę medyczną oferuje co czwarty pracodawca, w tym 30 proc. małych i średnich firm oraz 15 proc. mikroprzedsiębiorstw.

Polecamy: Kalendarz 2025

Karty sportowe i krótsze piątki

REKLAMA

Z badania wynika, że 24 proc. firm z sektora MŚP oferuje szkolenia oraz dofinansowanie do posiłków. Taki sam odsetek proponuje pracownikom dostęp do kart sportowych. To benefit szczególnie popularny w średnich przedsiębiorstwach zatrudniających od 50 do 249 osób (29 proc. wskazań).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Rola kart sportowych jako benefitów pozapłacowych przeszła znaczącą transformację na przestrzeni lat. Na początku były one postrzegane przede wszystkim jako narzędzie motywacyjne – atrakcyjny dodatek, który wyróżniał firmę na tle konkurencji i pomagał w przyciąganiu oraz zatrzymywaniu talentów. Z biegiem czasu, w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i rosnącą świadomość społeczną, stały się one czymś więcej niż tylko bonusem umożliwiającym relaks po pracy. Dziś w wielu firmach karty sportowe są integralnym elementem strategii dbania o zdrowie pracowników – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle. – Pracodawcy coraz lepiej rozumieją, że aktywność fizyczna wpływa nie tylko na poprawę kondycji, ale również na redukcję stresu, lepsze samopoczucie i wyższą produktywność zespołów. Regularne ćwiczenia pomagają w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, schorzenia układu krążenia czy depresja – dodaje.

Następne miejsca z listy najpopularniejszych benefitów pozapłacowych w sektorze MŚP to bony i karty przedpłacone (21 proc. wskazań) oraz skrócone godziny pracy w piątki (20 proc.). Pracodawcy z sektora MŚP coraz chętniej inwestują też w zapewnienie pracownikom kulturalnej rozrywki po pracy. Bilety oraz vouchery do kin i teatrów oferuje co piąty z nich, w tym 26 proc. średnich podmiotów, 20 proc. małych firm oraz 14 proc. mikroprzedsiębiorstw. Mniej niż 1/5 firm z sektora MŚP proponuje pracownikom kursy językowe, dofinansowanie dojazdu do pracy, wykłady i spotkania z ekspertami, dostęp do opieki psychologicznej czy przerwy wellbeeingowe.

Duże przedsiębiorstwo to więcej benefitów

Choć jak podkreśla Joanna Skoczeń, oferta benefitów w sektorze MŚP z roku na rok jest coraz obszerniejsza i bardziej urozmaicona, to wciąż – zwłaszcza mikro i małych przedsiębiorstwach – widać istotne różnice w podejściu do motywacji pozapłacowej w porównaniu z dużymi przedsiębiorstwami.

– Przede wszystkim chodzi o ilość świadczeń przypadających na jednego pracownika – wyjaśnia Joanna Skoczeń. – Podczas gdy w mniejszych firmach pracownik może liczyć przeważnie na jeden lub dwa benefity, w dużych przedsiębiorstwach standardem są całe pakiety, często dostosowane do indywidualnych potrzeb zatrudnionego – dodaje.

Jak zauważa Joanna Skoczeń, inna jest też skala oferowania benefitów w sektorze MŚP i dużych przedsiębiorstwach. Aspekt ten dobrze obrazuje badanie ICAN Institute zrealizowane w 2023 roku. Wynika z niego, że dostęp do prywatnej opieki medycznej proponuje aż 97 proc. dużych przedsiębiorstw, czyli niemal cztery razy więcej niż w sektorze MŚP. Ponadto 92 proc. firm zatrudniających powyżej 250 pracowników zapewnia im dofinansowanie do wypoczynku, 87 proc. dostęp do kart sportowych, 79 proc. elastyczny czas pracy i samochód służbowy, 68 proc. wyjścia i wyjazdy integracyjne, 62 proc. organizację imprez okolicznościowych, a 55 proc. ubezpieczenie lub programy emerytalne.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA