REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Strony internetowe pod kontrolą, przedsiębiorcy płacą milionowe kary
Strony internetowe pod kontrolą, przedsiębiorcy płacą milionowe kary
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

W ostatnich latach UODO przeprowadził kilka znaczących kontroli stron internetowych, które zakończyły się nałożeniem wysokich kar. Przykładem może być przypadek dużego sklepu internetowego, który nie spełniał wymogów dotyczących zgód na przetwarzanie danych i dopuścił się wycieku danych osobowych, co skończyło się nałożeniem kary w wysokości 3,8 mln złotych.

REKLAMA

Kontrole UODO stron internetowych: co musi wiedzieć właściciel

REKLAMA

Błędnym jest zakładanie, że kontrola w zakresie ochrony danych osobowych dotyczy tylko dużych przedsiębiorców.
– Ze sprawozdania z działalności Prezesa UODO za 2022 r. wynika, że przeprowadzona wówczas kontrola aplikacji mobilnych dotyczyła takich branż jak medyczna, bankowa, handlowa, gastronomiczna, turystyczna czy  transportowa. Dlatego warto już dziś zweryfikować czy prowadzona przez nas strona www spełnia wszystkie obowiązki nakładane na administratora przez przepisy RODO – radzi adwokat Paulina Iwanowicz.
Jak wyjaśnia ekspertka, Urząd Ochrony Danych Osobowych ma plan kontroli sektorowych na 2024 rok. Z kontrolą muszą się liczyć przetwarzający dane przy użyciu internetowych (webowych) aplikacji oraz organy przetwarzające dane osobowe w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS) i Wizowym Systemie Informacyjnym (VIS).

„Kontrola obejmie także sprawdzenie prawidłowości spełnienia obowiązku informacyjnego określonego w art. 13 i 14 RODO przez podmioty prywatne. Z uwagi na coraz częściej pojawiające się zagrożenia naruszania przepisów o ochronie danych osobowych w ww. sektorach oraz duże społeczne zainteresowanie tego typu problemami, uznać je należy za istotne z punktu widzenia zadań realizowanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych” – tak czytamy na oficjalnej stronie Urzędu.
Co to oznacza w praktyce i jak przygotować się do kontroli?

Kontrola UODO: na co należy być przygotowanym

Adwokat Paulina Iwanowicz przypomina, iż Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu ochrony prywatności użytkowników w Polsce.
– W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych oraz rosnącej liczby stron internetowych gromadzących dane osobowe, kontrola przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych stała się jednym z najważniejszych zadań UODO – mówi adwokat.

Ekspertka przypomina, iż Urząd Ochrony Danych Osobowych, działający na podstawie przepisów RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych), jest odpowiedzialny za nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w Polsce.
Jego zadania obejmują m.in. prowadzenie postępowań kontrolnych, wydawanie decyzji administracyjnych, a także edukację i informowanie o prawach związanych z ochroną danych osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola UODO: co sprawdza na stronie internetowej

Adwokat Paulina Iwanowicz zwraca uwagę, iż w 2024 roku kontrola stron internetowych przez UODO nabrała szczególnego znaczenia.
– Coraz więcej podmiotów przetwarza dane osobowe swoich użytkowników za pośrednictwem stron internetowych, co rodzi nowe wyzwania związane z ochroną prywatności. UODO przeprowadza kontrole, aby sprawdzić, czy strony internetowe spełniają wymogi RODO, w tym dotyczące zgody na przetwarzanie danych, informowania o celach przetwarzania oraz zabezpieczenia danych – mówi ekspertka.

Kontrole przeprowadzane przez UODO obejmują szeroki zakres działań, w tym:

  • Ocena Polityki Prywatności: UODO sprawdza, czy strony internetowe posiadają jasno sformułowaną politykę prywatności, która informuje użytkowników o sposobie, celu i podstawie prawnej przetwarzania ich danych osobowych.
  • Zgody na Przetwarzanie Danych: Urząd bada, czy zgody na przetwarzanie danych osobowych są uzyskiwane w sposób zgodny z przepisami, tzn. czy są wyraźne, dobrowolne i łatwo odwoływalne.
  • Bezpieczeństwo Danych: Kontrola obejmuje również sprawdzenie, czy dane osobowe są odpowiednio zabezpieczone przed nieuprawnionym dostępem, utratą lub zniszczeniem.

W jaki sposób UODO przeprowadza kontrolę stron internetowych

W celu skutecznego nadzoru nad przestrzeganiem przepisów UODO korzysta z zaawansowanych narzędzi technologicznych, za pomocą których jest w stanie monitorować dużą liczbę stron internetowych oraz identyfikować potencjalne zagrożenia dla prywatności użytkowników.
Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) uruchomiła narzędzie do audytu stron internetowych, które może pomóc w analizie zgodności stron internetowych z prawem.
Narzędzie to może być wykorzystywane zarówno przez audytorów prawnych i technicznych w organach ochrony danych, jak i przez administratorów i podmioty przetwarzające, chcących przetestować własne strony internetowe.
Oprogramowanie ma charakter otwarty i jest dostępne do pobrania na stronie https://code.europa.eu/edpb/website-auditing-tool.

Kontrola UODO stron internetowych: jakie kary

– W przypadku stwierdzenia naruszeń, UODO może nałożyć na podmiot odpowiedzialny za stronę internetową różne sankcje, od nakazów dostosowania się do przepisów, przez kary finansowe.
Kary finansowe mogą wynieść do 20 000 000 euro, a w przypadku przedsiębiorstwa – do 4% jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego – wyjaśnia adwokat.
– Przy czym zastosowanie ma kwota wyższa), aż po zakaz przetwarzania danych osobowych. Sankcje te mają na celu zarówno wyegzekwowanie zgodności z przepisami, jak i prewencję wobec innych podmiotów – podsumowuje adwokat Paulina Iwanowicz.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych

PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych. Jak powinno wyglądać zatrudnienie w firmach z branży pogrzebowej? Co z nowelizacją Prawa Pogrzebowego?

Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

REKLAMA

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

REKLAMA