REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy a sprzedaż online. Nie wygląda to dobrze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
sprzedaż online
sprzedaż online
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy nie lubią sprzedawać swoich usług online? Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że różnica pomiędzy liczbą firm sprzedających swoje usługi w internecie między 2022 a 2023 r. wynosi zaledwie 0,01 pp. 

Polskie firmy nie chcą sprzedawać usług online?

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że biznes istnieje teraz głównie w internecie. Prawie co 4 firma z krajów Unii sprzedaje swoje usługi online. Różnica pomiędzy 2021 a 2022 jest niezauważalna, jednak przy porównaniu z danymi sprzed dekady, postęp rzuca się w oczy. W 2012 r. 16% firm sprzedawało online, 10 lat później już 23%. W Polsce wskaźnik ten wyniósł 18%, wyprzedziliśmy tylko Portugalię, Francję, Bułgarię, Luksemburg i Rumunię. Co ciekawe najlepsze w Europie są firmy z Litwy. 4 na 10 przedsiębiorstw z tego kraju sprzedaje swoje usługi i produkty online.

REKLAMA

Jak sprzedawać online? Może się to odbywać się poprzez własne strony internetowe lub aplikacje mobilne – co piąta firma wybiera tę formę dotarcia do klienta. - Internet stał się niezbędnym kanałem sprzedaży, umożliwiając firmom osiągnięcie szerszego grona odbiorców oraz oferowanie bardziej spersonalizowanych usług i produktów. - mówi Jarosław Trzpiel, Doradca Zarządu w Editel Polska, firmy zajmującej się digitalizacją komunikacji biznesowej. Mimo swojego potencjału technologia elektronicznej wymiany danych (EDI) pozostaje narzędziem mniej znanym wśród przedsiębiorców, wykorzystywanym zaledwie przez 5% z nich. - EDI umożliwia automatyczną wymianę dokumentów biznesowych między systemami informatycznymi różnych organizacji, co znacząco przyspiesza i usprawnia procesy takie jak zamawianie towarów, fakturowanie czy realizacja dostaw - tłumaczy Trzpiel.

Internet tak, ale do czegoś innego niż sprzedaż

Internet doskonale służy przedsiębiorcom do przedstawienia swojego biznesu. Prawie 2/3 organizacji z UE korzysta z mediów społecznościowych. Poza tym firmy coraz częściej sięgają po zaawansowane technologie sieciowe, aby zwiększyć swoją efektywność operacyjną i konkurencyjność na rynku. Z danych Eurostatu wynika, że niemal połowa przedsiębiorstw w Unii Europejskiej aktywnie korzysta z chmury obliczeniowej. Takie rozwiązanie pozwala na elastyczne zarządzanie zasobami IT, skalowanie usług zgodnie z aktualnymi potrzebami oraz redukcję kosztów infrastruktury. Kolejnym krokiem w kierunku cyfryzacji jest wykorzystanie analityki danych, z której korzysta co trzecie przedsiębiorstwo. Dzięki analizie danych firmy mogą lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów, optymalizować procesy biznesowe i przewidywać trendy rynkowe, co przekłada się na lepsze decyzje strategiczne.

Digitalizacja w polskich firmach

REKLAMA

Jak pod względem digitalizacji wypadają polskie firmy? Słabo albo bardzo słabo, chociaż i tak już jest lepiej niż jeszcze kilka lat temu. Poprawa nastąpiła po 2017 r. Do tego momentu około 1 na 10 rodzimych firm oferowało swoje usługi i produkty online. Wg najnowszych dostępnych danych Eurostatu obecnie wynik ten jest prawie dwukrotnie lepszy. Podobnie jak w reszcie UE najlepiej radzą sobie firmy duże. 9 na 10 z nich może pochwalić się wysokim lub bardzo wysokim poziomem zdigitalizowania swoich działań. Inaczej jest wśród MŚP – ponad 2/3 to poziom niski lub bardzo niski.

Głównymi przyczynami niższego poziomu digitalizacji wśród MŚP są ograniczone zasoby finansowe, brak dostępu do wyspecjalizowanej wiedzy i umiejętności potrzebnych do wdrożenia nowoczesnych technologii, a także obawy związane z bezpieczeństwem danych i cyberatakami. MŚP często borykają się także z trudnościami w zrozumieniu korzyści płynących z inwestycji w digitalizację oraz z obawami dotyczącymi ROI (zwrotu z inwestycji) takich przedsięwzięć. - Zdolność do adaptacji do cyfrowej gospodarki jest kluczowa dla przyszłej konkurencyjności i wzrostu każdej firmy. Dla MŚP, które stanowią trzon gospodarki i mogą być źródłem innowacji oraz miejsc pracy, pozostanie w tyle za cyfrową rewolucją, może oznaczać utratę udziału w rynku na rzecz większych, lepiej zdigitalizowanych konkurentów - podsumowuje Trzpiel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA