REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy a sprzedaż online. Nie wygląda to dobrze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
sprzedaż online
sprzedaż online
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy nie lubią sprzedawać swoich usług online? Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że różnica pomiędzy liczbą firm sprzedających swoje usługi w internecie między 2022 a 2023 r. wynosi zaledwie 0,01 pp. 

Polskie firmy nie chcą sprzedawać usług online?

Wydawać by się mogło, że biznes istnieje teraz głównie w internecie. Prawie co 4 firma z krajów Unii sprzedaje swoje usługi online. Różnica pomiędzy 2021 a 2022 jest niezauważalna, jednak przy porównaniu z danymi sprzed dekady, postęp rzuca się w oczy. W 2012 r. 16% firm sprzedawało online, 10 lat później już 23%. W Polsce wskaźnik ten wyniósł 18%, wyprzedziliśmy tylko Portugalię, Francję, Bułgarię, Luksemburg i Rumunię. Co ciekawe najlepsze w Europie są firmy z Litwy. 4 na 10 przedsiębiorstw z tego kraju sprzedaje swoje usługi i produkty online.

REKLAMA

REKLAMA

Jak sprzedawać online? Może się to odbywać się poprzez własne strony internetowe lub aplikacje mobilne – co piąta firma wybiera tę formę dotarcia do klienta. - Internet stał się niezbędnym kanałem sprzedaży, umożliwiając firmom osiągnięcie szerszego grona odbiorców oraz oferowanie bardziej spersonalizowanych usług i produktów. - mówi Jarosław Trzpiel, Doradca Zarządu w Editel Polska, firmy zajmującej się digitalizacją komunikacji biznesowej. Mimo swojego potencjału technologia elektronicznej wymiany danych (EDI) pozostaje narzędziem mniej znanym wśród przedsiębiorców, wykorzystywanym zaledwie przez 5% z nich. - EDI umożliwia automatyczną wymianę dokumentów biznesowych między systemami informatycznymi różnych organizacji, co znacząco przyspiesza i usprawnia procesy takie jak zamawianie towarów, fakturowanie czy realizacja dostaw - tłumaczy Trzpiel.

Internet tak, ale do czegoś innego niż sprzedaż

Internet doskonale służy przedsiębiorcom do przedstawienia swojego biznesu. Prawie 2/3 organizacji z UE korzysta z mediów społecznościowych. Poza tym firmy coraz częściej sięgają po zaawansowane technologie sieciowe, aby zwiększyć swoją efektywność operacyjną i konkurencyjność na rynku. Z danych Eurostatu wynika, że niemal połowa przedsiębiorstw w Unii Europejskiej aktywnie korzysta z chmury obliczeniowej. Takie rozwiązanie pozwala na elastyczne zarządzanie zasobami IT, skalowanie usług zgodnie z aktualnymi potrzebami oraz redukcję kosztów infrastruktury. Kolejnym krokiem w kierunku cyfryzacji jest wykorzystanie analityki danych, z której korzysta co trzecie przedsiębiorstwo. Dzięki analizie danych firmy mogą lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów, optymalizować procesy biznesowe i przewidywać trendy rynkowe, co przekłada się na lepsze decyzje strategiczne.

Digitalizacja w polskich firmach

Jak pod względem digitalizacji wypadają polskie firmy? Słabo albo bardzo słabo, chociaż i tak już jest lepiej niż jeszcze kilka lat temu. Poprawa nastąpiła po 2017 r. Do tego momentu około 1 na 10 rodzimych firm oferowało swoje usługi i produkty online. Wg najnowszych dostępnych danych Eurostatu obecnie wynik ten jest prawie dwukrotnie lepszy. Podobnie jak w reszcie UE najlepiej radzą sobie firmy duże. 9 na 10 z nich może pochwalić się wysokim lub bardzo wysokim poziomem zdigitalizowania swoich działań. Inaczej jest wśród MŚP – ponad 2/3 to poziom niski lub bardzo niski.

REKLAMA

Głównymi przyczynami niższego poziomu digitalizacji wśród MŚP są ograniczone zasoby finansowe, brak dostępu do wyspecjalizowanej wiedzy i umiejętności potrzebnych do wdrożenia nowoczesnych technologii, a także obawy związane z bezpieczeństwem danych i cyberatakami. MŚP często borykają się także z trudnościami w zrozumieniu korzyści płynących z inwestycji w digitalizację oraz z obawami dotyczącymi ROI (zwrotu z inwestycji) takich przedsięwzięć. - Zdolność do adaptacji do cyfrowej gospodarki jest kluczowa dla przyszłej konkurencyjności i wzrostu każdej firmy. Dla MŚP, które stanowią trzon gospodarki i mogą być źródłem innowacji oraz miejsc pracy, pozostanie w tyle za cyfrową rewolucją, może oznaczać utratę udziału w rynku na rzecz większych, lepiej zdigitalizowanych konkurentów - podsumowuje Trzpiel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA