REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy kupują chmury obliczeniowe i nie wykorzystują ich. Dlaczego? [RAPORT]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
chmura
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chmura obliczeniowa. Jeszcze wielu szefów firm nie do końca zdaje sobie sprawy z tego, że biznes już powszechnie przenosi się na chmury IT i korzysta z nowych technologii. Z drugiej strony firmy wykupują miejsce w chmurach i nie wykorzystują go. Czy można pogodzić potrzebę rozwoju z oszczędnościami?

Dlaczego nie tradycyjny serwer

REKLAMA

Nazwami firm w tym przypadku nie można operować. Umowa nie została jeszcze podpisana i wątpliwe jest w ogóle, czy któraś ze stron kontraktu chciałaby się tą anegdotą kiedyś pochwalić. Jeden z przedsiębiorców IT właśnie rozmawia z właścicielem branżowego serwisu informacyjnego o współpracy. - Nowa strona internetowa, nowy panel zarządzania treścią, nowy dostawca reklam  – wylicza i dodaje, że jednak najpoważniejszą częścią umowy ma być transfer posiadanych przez klienta danych. – Od razu wyjaśniłem, że mamy opierać się a chmurze. Wtedy usłyszałem pytanie, czemu nie tradycyjny serwer? Byłem tym pytaniem zaskoczony. W pierwszym odruchu zaniemówiłem, bo chyba powinienem powiedzieć, że to dylemat typu: dlaczego iść pieszo, skoro możemy szybciej do celu dojechać samochodem. Ale zacząłem mówić o pojemności chmury, kosztach, elastyczności i bezpieczeństwu – mówi i ma nadzieję, że wkrótce podpisze umowę. 

REKLAMA

Ta historia pokazuje, że jeszcze wielu szefów firm nie do końca zdaje sobie sprawy z tego, że biznes już powszechnie przenosi się na chmury IT i korzysta z nowych technologii. W skali światowej takich dylematów nie ma. 

Tegoroczne badanie „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”, przeprowadzonego przez analityków firmy KPMG nie pozostawia złudzeń, dlaczego jest tak źle ze świadomością cyfrową polskich przedsiębiorców. Zdecydowana większość zamierza pozostawić na obecnym poziomie wydatki (78 proc.), jak i liczbę pracowników (92 proc.) potrzebnych do realizacji zadań związanych z digitalizacją. Aż 29 proc. ankietowanych firm nie przeznacza na ten cel żadnych wydatków (o 18 p.p. więcej niż w poprzedniej edycji badania), a 71 proc. (wzrost o 17 p.p.) nie oddelegowuje podwładnych do zadań z nią związanych. 

REKLAMA

Wprawdzie poziom digitalizacji w polskich firmach wzrasta, ale przebiega ona znacznie wolniej niż w większości krajów Unii Europejskiej. Z rankingu DESI (Digital Economy and Society Index) wynika, że pod tym względem nasz kraj wyprzedza tylko Grecję, Bułgarię i Rumunię. Osiągnięty przez Polskę wynik 40,5 pkt stanowi niespełna 77 proc. średniej unijnej.

Nieco lepiej wyglądają polskie statystyki związane z wykorzystaniem chmury obliczeniowej. Z raportu analityków PMR wynika, że Rynek ten osiągnął wartość blisko 3 miliardów w 2022 roku, co oznacza wzrost o blisko 28% r/r. W tym roku całkowite wydatki przedsiębiorstw i instytucji w Polsce na chmurę wzrosną do ok. 3,6 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy kupują chmury i nie wykorzystują ich

Infosys to jedna z największych indyjskich firm, która jest zarazem jednym z najmocniejszych graczy na globalnym rynku IT. Właśnie z raportu tej firmy wynika, że ponad połowa opłaconych przez korporacje zasobów chmur IT pozostaje niewykorzystana. Mówimy tu o ogromnych pieniądzach, bo o ponad 300 miliardach dolarów, które zostały zainwestowane i które w tym momencie nie pracują. 

Niewykorzystana przestrzeń nie powoduje jednak, że światowe firmy przestają wydawać pieniądze na kolejne zasoby chmury IT. Infosys, na podstawie przeprowadzonych ankiet wylicza, że ponad 2500 światowych liderów biznesu w tym roku zwiększyło jeszcze wydatki na chmurę. Aż czterech na pięciu odpowiadających na pytania ocenia, że w przyszłym roku będzie tak samo. 

– Trudno się takiemu nastawieniu dziwić – komentuje Tomasz Dwornicki, prezes zarządu Hostersi Sp. z o.o. To firma specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań IT w obszarach projektowania infrastruktury serwerowej, wdrażania chmury obliczeniowej, opieki administracyjnej i bezpieczeństwa danych.  – Migracja do chmury może mieć wiele zalet, a koszty nie są już przeszkodą, bo dostawców na rynku już jest tylu, że widać między nimi chęć konkurowania cenowego. Najwięksi vendorzy chmurowi wręcz pomagają firmom finansowo przy migracji do chmury. Z takich programów, jak Startup Migrate Program czy Migration Acceleration Program (MAP) można skorzystać w Amazon Web Services – mówi ekspert. 

Pieniądze – ważna rzecz, ale raport Infosys pokazuje, że dla firm stawiających na chmury nie jest to kluczowe. Takie przedsiębiorstwa bardziej cenią sobie rozwój i nowoczesną transformację. 

Potrzeby klienta najważniejsze 

Chmury są sprzedawane „w kawałkach”. Konkretna firma płaci za używanie konkretnej usługi i w razie potrzeby, dokupuje następne, płacąc tylko za to, czego używa. Elastyczność jej jedną z kluczowych zalet chmury. I widać, że klientom bardzo się to podoba. Infosys w raporcie wskazuje, że pomimo rosnących rachunków za korzystanie z chmury, firmy nie narzekają i chwalą sobie decyzję o migracji danych.

– Jak mocne jest to zaufanie, pokazuje nowy trend. Firmy coraz częściej nie korzystają z usług tylko jednego dostawcy chmury, ale kilku. To nie jest przejaw niepewności w stosunku do jednego rozwiązania, tylko chęć skorzystania z różnych oferowanych na rynku systemów – tłumaczy Tomasz Dwornicki i raport Infosys zdaje się to wszystko potwierdzać. Na topie są rozwiązania wielochmurowe (multicloud). Coraz więcej firm stosuje taką strategię, a mowa o wzroście o 75 proc. w stosunku do roku 2021. 

– Oczywiście najczęściej są wybierani najwięksi i najbardziej znani dostawcy chmur: AWS, Microsoft i Google Cloud – wylicza prezes Hostersi Sp. z o.o.

Z drugiej strony, klientów opierających się na tylko jednej chmurze jest teraz mniej niż 1 na 10 zapytanych o zdanie. Dwa lata temu było to jeszcze 2 na 10 respondentów.

– Opieranie się na jednym tylko dostawcy rozwiązań IT wcale nie musi być błędem. Wszystko zależy od potrzeb klienta. Dlatego zawsze przed migracją danych przeprowadzamy dokładny audyt. Nie tylko techniczny czy zasobów, ale wiele uwagi przykładamy do funkcjonowania firmy, jej planów rozwoju, możliwości i oczekiwań – wyjaśnia Tomasz Dwornicki.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA