REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy kupują chmury obliczeniowe i nie wykorzystują ich. Dlaczego? [RAPORT]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
chmura
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chmura obliczeniowa. Jeszcze wielu szefów firm nie do końca zdaje sobie sprawy z tego, że biznes już powszechnie przenosi się na chmury IT i korzysta z nowych technologii. Z drugiej strony firmy wykupują miejsce w chmurach i nie wykorzystują go. Czy można pogodzić potrzebę rozwoju z oszczędnościami?

Dlaczego nie tradycyjny serwer

REKLAMA

Nazwami firm w tym przypadku nie można operować. Umowa nie została jeszcze podpisana i wątpliwe jest w ogóle, czy któraś ze stron kontraktu chciałaby się tą anegdotą kiedyś pochwalić. Jeden z przedsiębiorców IT właśnie rozmawia z właścicielem branżowego serwisu informacyjnego o współpracy. - Nowa strona internetowa, nowy panel zarządzania treścią, nowy dostawca reklam  – wylicza i dodaje, że jednak najpoważniejszą częścią umowy ma być transfer posiadanych przez klienta danych. – Od razu wyjaśniłem, że mamy opierać się a chmurze. Wtedy usłyszałem pytanie, czemu nie tradycyjny serwer? Byłem tym pytaniem zaskoczony. W pierwszym odruchu zaniemówiłem, bo chyba powinienem powiedzieć, że to dylemat typu: dlaczego iść pieszo, skoro możemy szybciej do celu dojechać samochodem. Ale zacząłem mówić o pojemności chmury, kosztach, elastyczności i bezpieczeństwu – mówi i ma nadzieję, że wkrótce podpisze umowę. 

REKLAMA

Ta historia pokazuje, że jeszcze wielu szefów firm nie do końca zdaje sobie sprawy z tego, że biznes już powszechnie przenosi się na chmury IT i korzysta z nowych technologii. W skali światowej takich dylematów nie ma. 

Tegoroczne badanie „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”, przeprowadzonego przez analityków firmy KPMG nie pozostawia złudzeń, dlaczego jest tak źle ze świadomością cyfrową polskich przedsiębiorców. Zdecydowana większość zamierza pozostawić na obecnym poziomie wydatki (78 proc.), jak i liczbę pracowników (92 proc.) potrzebnych do realizacji zadań związanych z digitalizacją. Aż 29 proc. ankietowanych firm nie przeznacza na ten cel żadnych wydatków (o 18 p.p. więcej niż w poprzedniej edycji badania), a 71 proc. (wzrost o 17 p.p.) nie oddelegowuje podwładnych do zadań z nią związanych. 

REKLAMA

Wprawdzie poziom digitalizacji w polskich firmach wzrasta, ale przebiega ona znacznie wolniej niż w większości krajów Unii Europejskiej. Z rankingu DESI (Digital Economy and Society Index) wynika, że pod tym względem nasz kraj wyprzedza tylko Grecję, Bułgarię i Rumunię. Osiągnięty przez Polskę wynik 40,5 pkt stanowi niespełna 77 proc. średniej unijnej.

Nieco lepiej wyglądają polskie statystyki związane z wykorzystaniem chmury obliczeniowej. Z raportu analityków PMR wynika, że Rynek ten osiągnął wartość blisko 3 miliardów w 2022 roku, co oznacza wzrost o blisko 28% r/r. W tym roku całkowite wydatki przedsiębiorstw i instytucji w Polsce na chmurę wzrosną do ok. 3,6 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy kupują chmury i nie wykorzystują ich

Infosys to jedna z największych indyjskich firm, która jest zarazem jednym z najmocniejszych graczy na globalnym rynku IT. Właśnie z raportu tej firmy wynika, że ponad połowa opłaconych przez korporacje zasobów chmur IT pozostaje niewykorzystana. Mówimy tu o ogromnych pieniądzach, bo o ponad 300 miliardach dolarów, które zostały zainwestowane i które w tym momencie nie pracują. 

Niewykorzystana przestrzeń nie powoduje jednak, że światowe firmy przestają wydawać pieniądze na kolejne zasoby chmury IT. Infosys, na podstawie przeprowadzonych ankiet wylicza, że ponad 2500 światowych liderów biznesu w tym roku zwiększyło jeszcze wydatki na chmurę. Aż czterech na pięciu odpowiadających na pytania ocenia, że w przyszłym roku będzie tak samo. 

– Trudno się takiemu nastawieniu dziwić – komentuje Tomasz Dwornicki, prezes zarządu Hostersi Sp. z o.o. To firma specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań IT w obszarach projektowania infrastruktury serwerowej, wdrażania chmury obliczeniowej, opieki administracyjnej i bezpieczeństwa danych.  – Migracja do chmury może mieć wiele zalet, a koszty nie są już przeszkodą, bo dostawców na rynku już jest tylu, że widać między nimi chęć konkurowania cenowego. Najwięksi vendorzy chmurowi wręcz pomagają firmom finansowo przy migracji do chmury. Z takich programów, jak Startup Migrate Program czy Migration Acceleration Program (MAP) można skorzystać w Amazon Web Services – mówi ekspert. 

Pieniądze – ważna rzecz, ale raport Infosys pokazuje, że dla firm stawiających na chmury nie jest to kluczowe. Takie przedsiębiorstwa bardziej cenią sobie rozwój i nowoczesną transformację. 

Potrzeby klienta najważniejsze 

Chmury są sprzedawane „w kawałkach”. Konkretna firma płaci za używanie konkretnej usługi i w razie potrzeby, dokupuje następne, płacąc tylko za to, czego używa. Elastyczność jej jedną z kluczowych zalet chmury. I widać, że klientom bardzo się to podoba. Infosys w raporcie wskazuje, że pomimo rosnących rachunków za korzystanie z chmury, firmy nie narzekają i chwalą sobie decyzję o migracji danych.

– Jak mocne jest to zaufanie, pokazuje nowy trend. Firmy coraz częściej nie korzystają z usług tylko jednego dostawcy chmury, ale kilku. To nie jest przejaw niepewności w stosunku do jednego rozwiązania, tylko chęć skorzystania z różnych oferowanych na rynku systemów – tłumaczy Tomasz Dwornicki i raport Infosys zdaje się to wszystko potwierdzać. Na topie są rozwiązania wielochmurowe (multicloud). Coraz więcej firm stosuje taką strategię, a mowa o wzroście o 75 proc. w stosunku do roku 2021. 

– Oczywiście najczęściej są wybierani najwięksi i najbardziej znani dostawcy chmur: AWS, Microsoft i Google Cloud – wylicza prezes Hostersi Sp. z o.o.

Z drugiej strony, klientów opierających się na tylko jednej chmurze jest teraz mniej niż 1 na 10 zapytanych o zdanie. Dwa lata temu było to jeszcze 2 na 10 respondentów.

– Opieranie się na jednym tylko dostawcy rozwiązań IT wcale nie musi być błędem. Wszystko zależy od potrzeb klienta. Dlatego zawsze przed migracją danych przeprowadzamy dokładny audyt. Nie tylko techniczny czy zasobów, ale wiele uwagi przykładamy do funkcjonowania firmy, jej planów rozwoju, możliwości i oczekiwań – wyjaśnia Tomasz Dwornicki.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA