REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej awarii w centrach danych? Tak, ale te, które się zdarzają mogą być trudne do opanowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Centra danych z mniejszą liczbą przestojów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Awarie w centrach danych zdarzają się coraz rzadziej, ale operatorzy i ich klienci powinni zachować czujność, bo może być ich mniej, ale są bardziej kosztowne. Raport Uptime Institute przedstawia dane z globalnego rynku.

Według raportu Uptime Institute, specjalizującym się w certyfikowaniu data center, w 2020 roku 78% ankietowanych centrów danych mierzyło się z przestojami. W 2021 roku było to 69%, a w 2022 już tylko 60%. Wniosek? Cały czas bardzo dużo obiektów doświadcza awarii, ale stosunkowo niewielka część zakłóceń jest traktowana w kategoriach „poważna”. Zakłócenia krytyczne oceniano historycznie na około 20% wszystkich awarii, jednak w zeszłym roku ten odsetek znacząco spadł do 14%.  

REKLAMA

REKLAMA

Nie uśpić czujności

Wyniki ostatnich badań oznaczają, że prawdopodobieństwo wystąpienia problemów w zewnętrznym centrum danych jest mniejsze, ale jeśli się zdarzają, mogą być kosztowne i trudne do opanowania. To zła wiadomość, bo awaria infrastruktury data center może wywołać poważne konsekwencje dla organizacji świadczących usługi w oparciu o poprawnie działającą infrastrukturę centrum danych np. firm hostingowych, e-commerce, sektora produkcji, logistyki, finansów czy SaaS. To przekłada się na wymierne straty finansowe i wizerunkowe. 

Awaria AWS, jednego z największych na świecie dostawców chmury publicznej, która miała miejsce w grudniu 2021 roku i trwała kilka godzin, wpłynęła na działalność wielu globalnych firm, takich jak Netflix, Disney czy Spotify. Pożar w siedzibie OVH we Francji sprzed dwóch lat spowodował równie poważne problemy. Polscy klienci nie mogli korzystać z usług największych e-sklepów czy dostawców poczty e-mail. Nie działały także serwisy TOPR informujące górskich turystów o pogodzie i lawinach.

Podobne problemy dotykają również firm w Polsce. Przykładem jest awaria z czerwca br., kiedy to m.in. komercyjne usługi największego dostawcy usług hostingowych w kraju nie były dostępne z uwagi na awarię w centrum danych utrzymującym infrastrukturę fizyczną spółki.    

REKLAMA

Gdy już pojawi się problem

Przedstawiciele rynku data center deklarują stosowanie szeregu zabezpieczeń i praktyk zwiększających bezpieczeństwo i zapewniających dostęp do danych nawet w wypadku kryzysu, ale nawet oni zwracają uwagę, że diabeł tkwi w szczegółach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– W interesie operatora centrum danych leży to, by zapewnić klientom jak najwyższy poziom bezpieczeństwa i ciągłości działania. Jednak po pierwsze, standardy oferowane przez ośrodki przetwarzania danych mocno się od siebie różnią, po drugie, nie zawsze można obiektywnie je ocenić, bo tylko część obiektów przechodzi niezależną certyfikację. Warto jednak zwrócić uwagę, że awaria nie zawsze musi oznaczać trwały brak dostępu do danych – jej usunięcie może być co prawda kosztowne, ale jeśli procedury i technologie na to pozwalają, klient może odzyskać dostęp do danych i usług . Inna sprawa, że wiele zależy od tego, na jaki poziom świadczonych usług oraz SLA klient się decyduje, nie wszyscy podejmują świadome decyzje co do zapewnienia ciągłości działania swoich usług, w szczególności jeżeli decyzje są kierowane elementem kosztowym - zauważa Wojciech Stramski, CEO Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services.

Gwarantowana dostępność usług

Eksperci w zakresie technologii zwracają przede wszystkim uwagę na redundancję infrastruktury fizycznej w centrum danych, co oznacza zdublowanie wielu rozwiązań – od niezależnych źródeł zasilania podstawowego, zapasowego (w tych ich zdublowanych linii), czy wdrożonych technologii przeciwpożarowych. 

Dlatego tak ważne są zapisy w umowach określające gwarantowaną dostępność usług, czyli SLA (Service Level Agreement). 

– Zapisy w kontrakcie dotyczące poziomu usług SLA to kluczowy element każdej umowy z dostawcą technologii. Powinny one zawierać nie tylko dokładne określenie poziomu świadczonych usług wraz precyzyjnym określeniem stopnia ich ewentualnej niedostępności, ale także kary w przypadku nieosiągnięcia uzgodnionych świadczeń – podkreśla Łukasz Węgrzyn, Partner i Head of IT and Data w kancelarii Osborne Clarke.

Jak działa SLA? Przy SLA na poziomie 99,5% dostawca usług data center zobowiązuje się do tego, że przestój w działaniu obiektu w ciągu miesiąca nie może być dłuższy niż 3 godziny i 36 minut. Im poziom SLA jest niższy, tym ryzyko niedostępności usług dla klienta potencjalnie rośnie. 

Certyfikat potwierdzeniem bezpieczeństwa

Ważne by przedsiębiorstwa sprawdzały poziom bezpieczeństwa centrum danych, analizując certyfikaty i normy, których przyznanie poprzedzone jest dokładną weryfikacją. Idealnym scenariuszem jest, gdy przyznawane są one przez niezależne instytucje i wymagają cyklicznej recertyfikacji. Najbardziej zaawansowane audyty mogą zawierać nawet tysiące wymogów. Przykładowo, aby centrum danych mogło pochwalić się normą ANSI/TIA-942 na poziomie Rated 4, musi spełnić ponad 2600 różnych wymogów z obszaru architektury, mechaniki, zasilania i telekomunikacji. Dzięki temu taki obiekt można określić odpornym na awarie. Takich obiektów jest jednak tylko kilka w Europie i zaledwie jeden w Polsce. 

- O bezpieczeństwie w obiekcie data center powinno myśleć się już na etapie planowania inwestycji. Wiele kwestii, takich jak konstrukcja, oddzielenie stref w komorach serwerowych, wdrożone rozwiązania energetyczne czy chłodzenia, redundancja w zakresie łączności, ochrona przeciwpożarowa czy sama lokalizacja fizyczna oraz procedury operacyjne związane z codziennym prowadzeniem biznesu jest podyktowanych konkretnymi i bardzo wysokimi wymogami. Certyfikat potwierdzający, że obiekt należy do grona najbezpieczniejszych jest ukoronowaniem tego procesu. Przedstawiciele wielu branż, takich jak bankowa, logistyczna, medyczna, produkcyjna czy retail i e-commerce potrzebują nieprzerwanej ciągłości biznesowej. Zauważamy coraz większą świadomość po stronie klientów. Kto raz doświadczył awarii i konsekwencji z nią związanych - utraty zysków lub klientów i ich zaufania, nie podważa istotności bezpieczeństwa – reasumuje Wojciech Stramski. 

Wieloletnie badania branży pokazują, że profesjonalne obiekty data center radzą sobie coraz lepiej, jeśli chodzi o zapewnienie odporności na awarie i ciągłość działania. Dodatkowo, zwiększa się wiedza i świadomość klientów w zakresie bezpieczeństwa. Wybierając operatora data center firmy nie kierują się już tylko ceną, a decydują się na współpracę z pewnym, sprawdzonym partnerem, który zapewni im spokój, pozwalając skupić się na rozwoju ich podstawowej działalności. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA