REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Guglowanie już nie dla pokolenia Z. Młodzi szukają odpowiedzi gdzie indziej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wyszukiwanie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już nie Google odpowiada na pytania zadawane przez pokolenie Z. Młodzi użytkownicy Internetu szukają odpowiedzi i rekomendacji w social mediach. 

Google już nie najpopularniejszą wyszukiwarką? 

Kto dominuje na rynku wyszukiwarek? Gdzie najchętniej wyszukujemy informacji? Dlaczego niemal się nad tym nie zastanawiamy? Bo ponad 90% światowego rynku wyszukiwarek (a jeśli odejmiemy specyficzny rynek chiński, to jeszcze więcej) jest w rękach jednej firmy - Google. Po prostu “guglować”, nawet w języku polskim, stało się synonimem wyszukiwania w internecie. 

REKLAMA

REKLAMA

Z tego powodu światowy gigant ma spory problem, bo w świecie biznesu “monopolista” często wśród opinii publicznej ma pod górkę. Google broni się, mówiąc, że po prostu jego produkty są najlepsze. Dlatego też wybierane są również przez posiadaczy innych przeglądarek niż jego własna aplikacja, czyli Chrome (ok. 66% światowego rynku). Inna linia obrony? Konkurencja nie śpi, a zachodni świat nie widzi z jakim zagrożeniem musimy walczyć – zdają się mówić szefowie Google. O co chodzi?

Google wytyka błędy w szacunkach poprzez niezawieranie w analizach narzędzi i aplikacji, których główną funkcją nie jest wyszukiwanie. Chodzi głównie o TikToka i w mniejszym stopniu Instagrama. Zdaniem Google media społecznościowe przejmują coraz więcej rynku wyszukiwań i nie można już dziś mówić o monopolu amerykańskiego giganta. Przekonują, że młodzi ludzie zanim wyjdą do kawiarni, do sklepu lub nawet przed wyjazdem na wakacje najpierw sprawdzą dokładnie te miejsca, przedmioty lub usługi właśnie w social mediach – opisuje Marcin Stypuła, właściciel i prezes Semcore, – agencji wspierającej firmy w cyfrowym marketingu i pozycjonowaniu stron internetowych. – Algorytmy TikToka mają być znacznie bardziej dynamiczne, szybciej ewoluują i dopasowują się do konkretnych użytkowników, a więc podpowiedzi i opinie są zdecydowanie lepiej spersonalizowane “od starego poczciwego wujka Google” – dodaje Stypuła.

Założyciel Semcore zaznacza również, że to sprytny wybieg amerykańskiej firmy, bo szczególnie w USA TikTok również jest pod pręgierzem pytań i wątpliwości tamtejszych urzędników. 

REKLAMA

Pokolenie Z szuka gdzie indziej 

Liczby przynajmniej w części zdają się potwierdzać tę część obrony Google. TikTok jest sposobem na wyszukiwanie informacji wybieraną przez ponad połowę pokolenia Z i wpływa na ich decyzje zakupowe bardziej niż jakakolwiek inna platforma. Tak wynika z nowej ankiety przeprowadzonej przez Her Campus Media, amerykańską firmę zajmującą się mediami i marketingiem. Warto odnotować, że za pokolenie Z uznaje się ludzi urodzonych między 1995 rokiem a 2012, ale w badaniu zawarto tylko tych, którzy mają co najmniej 16 lat. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– TikTok nie jest wyszukiwarką, ale korzystając z tego, że użytkownicy coraz częściej szukają tam odpowiedzi, zdecydował się wykorzystać to, wprowadzając reklamy. Schemat identyczny jak przy Google. Tam, gdzie jest zainteresowanie opiniami, tam szybko pojawia się opcja zakupu lub co najmniej marketingowej promocji. Dlatego, chcąc być widocznym, musisz być obecny dziś nie tylko w Google, ale i w mediach społecznościowych – twierdzi Marcin Stypuła.

Na czym polega fenomen TikToka jako wyszukiwarki produktów? Respondenci są dość zgodni, aż dla 70% z nich najważniejszą rzeczą jest to, że opinie o produkcie dostają w formie filmów. Bardzo ważne jest to, że blisko 50% użytkowników TikToka przekonuje, że dostaje bardziej spersonalizowane odpowiedzi, niż gdy wpisują to samo hasło poprzez wyszukiwarkę Google. Oznacza to, że “chińskie” algorytmy szybciej wyłapują np. zainteresowania użytkownika.

– Można przypuszczać, że np. na hasło “pięć rzeczy do zrobienia we Włoszech”, ci którzy wrzucali swoje zdjęcia z nart zobaczą na TikToku np. ciekawe miejsca w zimowych kurortach. Ci, którzy chwalili się swoimi kulinarnymi możliwościami, mogą za to otrzymać kilka porad o fajnych restauracjach w danym regionie. Google w swojej podpowiedziach mógłby być nieco mniej dokładny i np. wymieszać propozycje – zauważa prezes zarządu Marcin Stypuła.

Kolejne dane wskazują, jak mocno TikTok wpływa na decyzje zakupowe pokolenia Z. Hasztag #TikTokMadeMeBuyTo (w luźnym tłumaczeniu “TikTok to pozwolił mi to kupić”) jest jednym z największych obecnie używanych w mediach społecznościowych i ma ponad 12 miliardów wyświetleń. Zdaniem chińskiej firmy aż trzy czwarte wejść pod treści zawarte w hasztagu skończyły się zakupami. 

Rekomendacje influencera najbardziej wartościowe? 

Co więcej, aż 61% respondentów ankiety twierdzi, że w zakresie rekomendacji ufa wpływowym markom bardziej niż rodzinie czy przyjaciołom, ale aż 70% wybiera w tym zakresie influencera. Nie dziwi to Michała Jeski, CEO oyou.me, polskiej firmy wprowadzającej na polski rynek model współpracy marek z influencerami pod postacią sklepów butikowych.

Odkrywając nowe marki i mając pytania o jakość produktu i porównanie względem innych dostępnych na rynku, do kogo się zgłosimy? Do znajomych, którzy mają kilka swoich ulubionych marek? Czy do rodziców, którzy są z innego pokolenia? A może do kogoś kto przetestował dziesiątki, jeśli nie setki rozwiązań, bo ułatwiały mu to same firmy – pyta Michał Jeska z oyou.me i dodaje:

– Odpowiedź jest dość oczywista. Influencer jest zdecydowanie bardziej wiarygodny właśnie dlatego, że mógł, często na własnej skórze, sprawdzić jakość produktów, które dostał od marek. Do tego nagra filmik, odpowie na pytania w relacji, a jego zdaniu bardziej ufamy, bo mamy go za eksperta, ale też z reguły obserwujemy go na tyle długo, że wiemy, na ile nasze gusta są zbliżone do niego. 

Jak podkreśla Jeska tak duża popularność TikToka, ale też i innych mediów społecznościowych, jako narzędzia do wyszukiwania jest też szansą dla małych firm na kreatywną promocję. Głównie z trzech powodów. Jest ona tańsza, kampanie można stworzyć szybko i docierają do odpowiednio sprofilowanych grup. 

– Między innymi dlatego, że w dużym stopniu opiera się na automatyzacji, ale żeby wyjść poza schemat warto mieć na pokładzie twórcę internetowego, który choćby poprzez filmiki będzie jeszcze bardziej aktywizował kupujących. Co ważne mniejsze marki nie muszą wyszukiwać tych przedstawicieli świata mediów społecznościowych, którzy mają milionowe zasięgi. Wręcz przeciwnie. Powinny skierować się do takiego twórcy, który idealnie wpisuje się w nisze ich produktu – opisuje Michał Jeska.

Z raportu Influencer Marketing Hub wynika, że już ok. 80 proc. światowych marek współpracuje z influencerami. Globalna wartość tego rynku w 2023 roku przekroczy próg 21 miliardów dolarów. Natomiast według Deutsche Bank małe przedsiębiorstwa odpowiadały za prawie 75% rocznych przychodów Facebooka z reklam, które wyniosły 70 miliardów dolarów w 2020 roku. Według TechCrunch, Amazon – gigant handlu elektronicznego – zwiększył w tym roku swoje wydatki na internetowe materiały (teksty, wideo, itd.) do aż 16,6 miliarda dolarów i nie jest jedyny. Branża marketingu, która będzie wykorzystywała AI do tworzenia materiałów, już w 2028 roku ma być warto ponad 100 miliardów dolarów. 

Media społecznościowe stają się podstawą strategii marketingowych mniejszych marek. Firmy wydając pieniądze na materiały umieszczane w internecie, muszą pamiętać o tym, że tworzone przez nich treści powinny być z założenia angażujące, informacyjne, a także atrakcyjne wizualnie. Samej walce światowych gigantów trzeba się po prostu przyglądać i dywersyfikować odpowiednio miejsca, gdzie warto się reklamować. Na pewno większa konkurencyjność wpłynie nie tylko na koszt reklamy, ale też i na lepszą jakość usług – podkreśla Marcin Stypuła.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA