REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy pytają o stawki VAT w 2023 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Północna Izba Gospodarcza
Przedsiębiorcy pytają o stawki VAT w 2023 r.
Przedsiębiorcy pytają o stawki VAT w 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Północna Izba Gospodarcza apeluje o jak najszybsze ogłoszenie, jakie stawki podatkowe będą obowiązywać w 2023 roku.

Brak Tarczy Antyinflacyjnej przyniesie „zderzenie z gospodarczą rzeczywistością”. Apel o jak najszybsze informacje jak wyglądać będą stawki VAT w roku 2023

- Przedsiębiorcy oraz konsumenci powinni być jak najszybciej poinformowani o tym, jak wyglądać będą zapowiadane przez Rząd RP „mechanizmy” dotyczące kwestii podatków za paliwo, energię elektryczną, energię cieplną oraz nawozy. Zdajemy sobie sprawę, że wytyczne Komisji Europejskiej są tu dość jasne i być może Tarcza Antyinflacyjna w swojej formule będzie musiała przestać działać. Nie możemy jednak dopuścić do tego, by skok podatkowy nastąpił z dnia na dzień. Taka sytuacja dramatycznie odbije się na przedsiębiorcach oraz na konsumentach – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA

„Te zmiany będą dotkliwe dla całej gospodarki. Potrzebujemy szybkiej i kompleksowej informacji, na co musimy być gotowi”

REKLAMA

Jak mówi Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie zawieszenie z dnia na dzień upustów podatkowych zapisanych w Tarczy Antyinflacyjnej spowoduje „hiperdoładowanie inflacji” oraz sprawi, że ceny surowców i finalnych produktów wytwarzanych przez firmy będą musiały wzrosnąć szybko i drastycznie.

- Ekonomiści zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie bardzo często zwracali uwagę, że Tarcza Antyinflacyjna jest mechanizmem mającym wiele zalet, ale też jedną poważną wadę: gdy się skończy i zderzymy się z gospodarczą rzeczywistością, to ból będzie dla konsumentów i przedsiębiorców być może do opanowania. Zapowiedzi zmian w tym zakresie i wycofywania się z upustów podatkowych zwiastuje, że w rok 2023 wejdziemy być może w jeszcze głębszym kryzysie niż można byłoby się tego spodziewać – mówi Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk.

Powrót do wyższej stawki podatkowej za gaz, paliwa silnikowe i nawozy natychmiast podniesie koszty działania przedsiębiorców – mówi Prezes Hanna Mojsiuk. – Należy się spodziewać dużego wzrostu cen u producentów żywności, dużego wzrostu kosztów pracy w firmach dystrybucyjnych czy transportowych oraz w firmach ciepło i energochłonnych – dodaje Prezes Hanna Mojsiuk.

– Obawiamy się, że wiele firm będzie musiało jeszcze poważniej myśleć o optymalizacji swojej działalności. Te zmiany będą dotkliwe dla całej gospodarki. Potrzebujemy szybkiej i kompleksowej informacji, na co musimy być gotowi – mówi Hanna Mojsiuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Wzrost cen żywności w roku 2023 jest bardziej niż pewny”

REKLAMA

Eksperci przyznają, że surowce znajdujące się w koszyku „anty-inflacyjnym” to tak naprawdę naczynia połączone. Utrzymanie zerowego VAT na żywność to dobra wiadomość, ale nie należy spodziewać się, że ceny żywności utrzymają się na stabilnym poziomie.

- Jeżeli wzrosną ceny nawozów to wzrosną ceny zbóż i produktów z których produkowana jest żywność. Klient więc dostanie w sklepie droższy chleb. Na cenę tego chleba złoży się także wyższa cena paliwa oraz wzrost cen energii cieplnej i gazu. Można więc powiedzieć, że należy dokonać parafrazy powiedzenia, że w życiu pewna jest tylko śmierć i podatki. W roku 2023 pewne będzie jeszcze jedno: kolejne wzrosty cen – mówi dr Piotr Wolny, ekonomista i dyrektor biura Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Jaki duży będzie wzrost inflacji, gdy Tarcza zostanie „zmodyfikowana”? – Szacunki mówią, że optymistycznie będzie to 1,7%, a pesymistycznie nawet ponad 3,5% - dodaje dr Piotr Wolny.

Apel przedsiębiorców Północnej Izby Gospodarczej ma charakter przede wszystkim pragmatyczny – im wcześniej znane będą rozwiązania i zmiany podatkowe, które wejdą w życie od nowego roku, tym lepiej przedsiębiorcy będą mogli się na nie przygotować.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA