REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bariery dla elektrowni wiatrowych

Subskrybuj nas na Youtube
Zasada 10H blokuje rozwój farm wiatrowych
Zasada 10H blokuje rozwój farm wiatrowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy skutecznie uniemożliwiają rozwój farm wiatrowych. Od lat rząd obiecuje zmiany, ale prace nad nowymi regulacjami toczą się w zwolnionym tempie. A sprawa wydaje się być wyjątkowo pilna, szczególnie w kontekście kryzysu energetycznego związanego z trwającą wojną w Ukrainie.

Farmy wiatrowe w Polsce

Ograniczony rozwój elektrowni wiatrowych nie wynika z braku społecznej akceptacji, ograniczonych zasobów czy też braku dostępu do technologii. Główną barierę dla rozwoju energetyki wiatrowej w Polsce jest brak działań po stronie rządu w zakresie zniesienia wprowadzonej sześć lat temu do porządku prawnego tzw. zasady 10H. Ta - w ocenie ekspertów - skutecznie wykluczyła 99% obszaru kraju z możliwości realizacji inwestycji wiatrowych. Dzisiaj, przy uzasadnionym dążeniu Polski do uniezależnienia się od paliw importowanych, w szczególności z Rosji, temat ten jest nadzwyczaj aktualny.

REKLAMA

REKLAMA

Energetyka wiatrowa mogła się swobodnie rozwijać do roku 2016, tj. do czasu wprowadzenia przepisów ustawy z 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (dalej: ustawa). Przed wejściem w życie tej ustawy elektrownie wiatrowe stanowiły najdynamiczniej rozwijającą się gałąź w sektorze odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce. Przedmiotowa regulacja to zwyczajnie bubel prawny, który godzi w interes społeczny ograniczając dostęp do zielonej energii.

Zasada 10H - wiatraki

Zasada 10H, wpisana w art. 4 ust. 1 ustawy, wprowadza zakaz lokalizowania elektrowni wiatrowych w stosunku do obiektów przeznaczonych na cele mieszkalne w odległości mniejszej niż wyznaczona przez 10-krotność całkowitej wysokości danej elektrowni wiatrowej (czyli liczonej wraz z długością łopaty ustawionej wzdłuż podstawy). Oznacza to, że wymagana odległość elektrowni wiatrowej w stosunku do budynku z funkcją mieszkalną wynosić ma ok. 1,5-2 km. Trzeba mieć na uwadze, że analogiczne ograniczenia odległościowe mają zastosowanie w odniesieniu do form ochrony przyrody w postaci parków narodowych, parków krajobrazowych, rezerwatów przyrody i obszarów Natura 2000 oraz leśnych kompleksów promocyjnych (wskazanych odpowiednio w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 5 ustawy o ochronie przyrody oraz w art. 13b ust. 1 ustawy o lasach). Teoretycznie brzmi niegroźnie. W praktyce jednak oznacza to wyłączenie możliwości wznoszenia nowych elektrowni wiatrowych na niemal całej powierzchni kraju.

(…)

REKLAMA

Krzysztof Adamczyk

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA