REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak Polacy obchodzą się z pieniędzmi? Lubiane płatności elektroniczne

Subskrybuj nas na Youtube
Jak Polacy obchodzą się z pieniędzmi? Lubiane płatności elektroniczne
Jak Polacy obchodzą się z pieniędzmi? Lubiane płatności elektroniczne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla większości Polaków pieniądze są ważne, ale nie lubią o nich myśleć i rozmawiać, ani się nimi zajmować. Jednocześnie dobrze kontrolują swoje wydatki. Według najnowszego międzynarodowego badania ,,Postawy wobec form płatności” zleconego przez eService oraz pozostałe podmioty należące do Grupy EVO Payments, prawie 7 na 10 Polaków wskazało, że dokonuje płatności elektronicznych, ponieważ uważa je za szybkie i wygodne. Partnerem badania w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, jest Visa.

Większość Polaków płaci za zakupy elektronicznie

REKLAMA

Z badania wynika, że 62% polskich konsumentów woli płacić za zakupy w tradycyjnych sklepach za pomocą płatności elektronicznych, np. kartą płatniczą. Głównym powodem wyboru gotówki jest brak możliwości płatności elektronicznej w sklepie lub punkcie usługowym. Takiej odpowiedzi udzieliło 23% respondentów często płacących gotówką. Płatności elektroniczne dominują wśród Polaków jako preferowany sposób płatności zarówno w tradycyjnych sklepach, jak i podczas zakupów w internecie. Ponad połowa respondentów zapłaciła za ostatnie zakupy kartą albo telefonem, smartwatchem lub innym urządzeniem. W odpowiedzi na podobne pytanie o ostatnią płatność za zakupy w internecie, tylko 9% respondentów wskazało, że zapłaciło gotówką przy odbiorze.

REKLAMA

Badanie Postaw wobec form płatności prowadzimy cyklicznie już od pięciu lat. Początkowo dotyczyło ono tylko Polski – teraz obejmuje już 14 krajów, nie tylko Europy. Uzyskane wyniki pozwalają nam śledzić, jak na naszych oczach zmienia się preferowana forma pieniądza. Tak jak kiedyś wymiana produktów została zastąpiona bardziej uniwersalnym wynalazkiem jakim był pieniądz w formie monety a później papieru, tak teraz następuje jego wymiana na jeszcze wygodniejszy i bezpieczniejszy pieniądz elektroniczny. Obserwujemy dynamikę z jaką zachodzi ten proces w różnych krajach, wśród których są bardziej zaawansowane – np. Polska, Czechy, Irlandia, czy UK, jak i takie, gdzie ewolucja płatności dopiero przyśpiesza. Wszędzie jednak widać, że płatności elektroniczne stały się ważnym elementem rozwoju gospodarki i cyfrowego społeczeństwa. – powiedziała Joanna Seklecka, Prezes Zarządu, eService.

Dzięki płatnościom elektronicznym sklepy stają się bardziej dostępne dla konsumentów

REKLAMA

badania wynika, że sklepy oferujące elektroniczne metody płatności są postrzegane przez polskich konsumentów w sposób wyraźnie pozytywny – aż 80% respondentów uważa je za nowoczesne, a 76% sądzi, że jest to wyraz dbałości o potrzeby klienta. Obszary dla rozwoju płatności elektronicznych w Polsce wciąż istnieją. W odpowiedzi na pytanie – o to czy zdarzyła im się sytuacja kiedy ostatnio chcieli zapłacić elektronicznie, ale okazało się to niemożliwe 28% respondentów odpowiedziało, że miało to miejsce w sklepie, gdzie nie było terminala. badania wynika, że płatności elektroniczne są niedostępne głównie na targach i bazarach (37%). Zdarza się to także podczas korzystania z usług fryzjera, kosmetyczki czy budowlańca.

Nasza gospodarka i dobrobyt opierają się na małych i średnich przedsiębiorstwach, dlatego firmy z tego sektora muszą mieć pewność, że oferują metody płatności najbardziej odpowiadające oczekiwaniom ich klientów – pozwoli im to konkurować i dobrze prosperować w zglobalizowanej gospodarce cyfrowej. W związku z tym MŚP potrzebują wsparcia eksperckiego, by poradzić sobie w szybko zmieniającym się środowisku. Muszą wiedzieć, jakie rozwiązania do realizacji płatności elektronicznych są dla nich dostępne, by zaspokajać potrzeby swoich klientów szybko, wygodnie i bezpiecznie. Dlatego też Visa pomaga MŚP w jak najlepszym wykorzystaniu możliwości, jakie daje im dostęp do internetu oraz wspiera tę społeczność poprzez programy rozwoju cyfrowego i podnoszenia kwalifikacji. Wierzymy, że gdy małe i średnie firmy odnoszą sukces, wszyscy na tym korzystają – powiedziała Katarzyna Zubrzycka, Dyrektorka działu detalistów i agentów rozliczeniowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.

Polscy konsumenci chcieliby płacić elektronicznie praktycznie wszędzie, a oczekiwania te nabrały dodatkowego znaczenia podczas pandemii COVID-19. Sprawia to, że inicjatywy pomagające w ucyfrowieniu małych i mikro przedsiębiorstw stają się coraz ważniejsze. Jedną z nich jest wspierany przez eService oraz Visa Program Polska Bezgotówkowa. Jego celem jest rozszerzanie sieci akceptacji płatności bezgotówkowych poprzez refundowane udostępnianie terminali płatniczych przedsiębiorcom, jednostkom samorządowym i innym podmiotom akceptującym płatności. Równie ważne jest wspieranie przedsiębiorstw w ich transformacji w kierunku e-handlu – badanie pokazuje, że 3 na 10 Polaków swój ostatni zakup zrealizowało w internecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marzenia a rzeczywistość – jak Polacy obchodzą się z pieniędzmi

Badanie pokazuje, że pieniądze dają Polakom poczucie niezależności i wolności wyboru, umożliwiając im wygodne życie. Potwierdziło także wielką popularność bankowości elektronicznej w naszym kraju. Co do zasady Polacy wolą kontaktować się ze swoim bankiem zdalnie – 75% respondentów korzysta z bankowości internetowej przynajmniej 2-3 razy w miesiącu, a 68% polskich konsumentów tak samo często korzysta z bankowości mobilnej. W usługach bankowych widzą sposób na zarządzanie swoimi pieniędzmi. Polacy kontrolują i planują swoje wydatki w oparciu o prostą zasadę, jaką jest unikanie wydawania pieniędzy impulsywnie.

Aby lepiej zrozumieć postawy Polaków wobec pieniędzy i jak mogą się one zmieniać, badacze podzielili respondentów na sześć segmentów:

Sceptycy – nie lubią inwestować albo zajmować się pieniędzmi, nie ufają także instytucjom twierdząc, że lepiej trzymać pieniądze w domu.

Gospodarni – muszą planować swoje wydatki w sposób przemyślany. Często zdarza się, że natychmiast wydają wszystkie pieniądze, jakie otrzymują. Mają ograniczony budżet i z trudem wiążą koniec z końcem.

Zamożni – kontrolują swoje pieniądze i wydatki, ale pieniądze są dla nich tylko środkiem do celu – mają je, ale nie muszą o nich cały czas myśleć i się o nie martwić.

Królowie życia – wydają gotówkę szybko i bez zastanowienia czego chcą, bez kontroli – w końcu są „Królami życia”.

Marzyciele – chcieliby mieć dużo pieniędzy, ale jak dotąd nie mają ich za wiele i nie podchodzą poważnie do zarządzania nimi.

Optymalni – świadomie zarządzają swoimi pieniędzmi – korzystają z promocji, planują wydatki i inwestują kapitał. Cenią wolność wyboru, więc nie odrzucają żadnej formy płatności.

W Polsce największą grupę stanowią Zamożni (24%), co oznacza, że dla większości Polaków pieniądze są ważne, ale nie lubią o nich myśleć i rozmawiać, ani się nimi zajmować. Jednocześnie dobrze kontrolują swoje wydatki. Drugim co do wielkości segmentem w Polsce są Optymalni (20%), a najmniejszym Gospodarni (9%).

Informacje o badaniu:

Międzynarodowe badanie ,,Postawy wobec form płatności” przeprowadzone zostało przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia, na zlecenie EVO Payments International w marcu 2022 roku. Wykorzystano w nim technikę CAWI (respondentów zaproszono do udziału w ankiecie internetowej), w każdym kraju przebadano reprezentatywną próbę osób w wieku 18-65 lat – łącznie 8 931 respondentów. Dane zostały zebrane w 14 krajach (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Chorwacja, Bułgaria, Słowenia, Niemcy, Irlandia, Zjednoczone Królestwo, Meksyk, Hiszpania, Portugalia). Visa jest partnerem badania w ośmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce. Ogólnym celem badania jest zebranie informacji o postawach ludzi wobec różnych metod płatności.

Raport dostępny jest pod adresem www.eservice.pl/badania

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA