REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS opublikował dane o inflacji w kwietniu 2022

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Główny Urząd Statystyczny opublikował dane o inflacji w kwietniu 2022
Główny Urząd Statystyczny opublikował dane o inflacji w kwietniu 2022
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły przeciętnie o 2,0 % w stosunku do marca i były jednocześnie o 12,4 % wyższe niż przed rokiem (w marcu dwunastomiesięczny wskaźnik inflacji wynosił 11,0%).

Inflacja w kwietniu 2022

Przypomnijmy, że zgodnie z podanym pod koniec kwietnia szybkim szacunkiem, inflacja wyniosła 2,0% w ujęciu miesięcznym i 12,3% w stosunku rocznym.

REKLAMA

W pierwszych czterech miesiącach 2022 roku ceny wzrosły w ujęciu rocznym o 10,3%. W kwietniu 2022 roku towary były przeciętnie o 2,3% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,1% droższe niż przed rokiem.

W usługach ceny wzrosły w skali miesiąca przeciętnie o 1,2 %, a w ujęciu rocznym o 10,1%. Wskaźnik inflacji okazał się wyższy od mediany oczekiwań rynkowych i prognoz KIG.

REKLAMA

Ceny w ujęciu miesięcznym wzrosły w kwietniu w niemal wszystkich kategoriach produktów i usług. Najbardziej gwałtowny wzrost zanotowały ceny żywności i napojów bezalkoholowych – aż o 4,1%. Odzież i obuwie były droższe niż w marcu o 3,0%, rekreacja i kultura o 2,0%, użytkowanie mieszkania lub domu
i nośniki energii o 1,9%, wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego o 1,7%, restauracje i hotele o 1,5%, inne towary i usługi o 1,3%, napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe o 0,7%, zdrowie o 0,6%, edukacja o 0,4%, łączność o 0,1%. Ceny w transporcie pozostały bez zmian.

W stosunku do kwietnia ubiegłego roku ceny wzrosły we wszystkich grupach towarów i usług. Na czele tabeli wzrostów znalazł się transport, gdzie inflacja wyniosła 21,1%. Wzrosty powyżej 10% zanotowano również w przypadku: użytkowania mieszkania lub domu i nośników energii (wzrost o 19,5%), restauracji i hoteli (wzrost o 14,1%) oraz żywności i napojów bezalkoholowych (wzrost o 12,7%). Dane o inflacji w pozostałych kategoriach wyglądają następująco: rekreacja i kultura – wzrost o 9,3%, wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego – wzrost o 8,6%, inne towary i usługi – wzrost o 7,9%, zdrowie – wzrost o 6,5%, edukacja – wzrost o 6,3%, napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 5,9%, odzież i obuwie – wzrost o 3,7% oraz łączność – wzrost o 2,6%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku szczegółowych danych na temat cen w poszczególnych grupach towarów i usług, podobnie jak w poprzednich miesiącach widoczne są gwałtowne wzrosty w ujęciu rocznym m.in. opału (o 76,5%), gazu (o 49,2%), gazu ciekłego i pozostałych paliw do prywatnych środków transportu (o 43,4%) czy oleju napędowego (o 36,0%). Duże wzrosty widoczne są również w cenach niektórych artykułów spożywczych, w tym m.in. mięsa drobiowego (o 46,7%), cukru (o 35,0%) czy tłuszczy roślinnych (o 33,0%). Jednymi grupami towarów i usług, w których szczegółowe dane pokazują spadki cen w ujęciu rocznym są: sprzęt telekomunikacyjny (spadek o 10,4%), opłaty radiowo-telewizyjne (spadek o 2,8) oraz sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (spadek o 1,2%).

Prognozy KIG wskazują na dalsze wzrosty cen (ze szczytem w III kwartale br.). Czynniki ryzyka to m.in. wojna na Ukrainie (i jej konsekwencje m.in. dla cen surowców, nawozów i żywności) oraz kurs złotego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA