REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sytuacja gospodarcza w branżach w pierwszym kwartale 2022

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Sytuacja gospodarcza w branżach w pierwszym kwartale 2022
Sytuacja gospodarcza w branżach w pierwszym kwartale 2022
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował zestaw danych szczegółowo opisujących wyniki poszczególnych branż w okresie I-III 2022 roku.

REKLAMA

  • Produkcja sprzedana przemysłu w tym okresie wzrosła o 16,7 % w stosunku do ubiegłego roku.
  • W marcu produkcja wzrosła o 17,3% r/r.
  • Produkcja sprzedana w budownictwie w okresie styczeń – marzec br. była wyższa o 23,3% niż przed rokiem.
  • W marcu produkcja budowlana wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 27,6%.

Zatrudnienie i płace

Jak wynika z danych GUS o zatrudnieniu i płacach w całym sektorze przedsiębiorstw, w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku zatrudnienie było o 2,3% wyższe niż przed rokiem i wyniosło przeciętnie 6 466 tys. osób.

REKLAMA

Zatrudnienie w przemyśle wzrosło o 1,3% (przeciętne zatrudnienie w przemyśle w okresie I-III 2022 r. wyniosło średnio 2 764 tys. osób). Poziom zatrudnienia w pierwszym kwartale br. roku w porównaniu z ubiegłym rokiem zwiększył się m.in.
w magazynowaniu i działalności usługowej wspomagającej transport (o 18,2%), informacji i komunikacji (o 10,7%), produkcji wyrobów farmaceutycznych (o 9,3%) czy zakwaterowaniu i gastronomii (o 8,6%).

Największe spadki zatrudnienia w stosunku do ubiegłego roku zanotowano w takich branżach, jak m.in.: produkcja skór i wyrobów skórzanych (o 11,5%), produkcji odzieży (o 6,2%) czy wydobywaniu węgla kamiennego i brunatnego (o 6,1%). Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w okresie I-III 2022 roku wyniosło 6 338 PLN i było wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego o 11,7%.

Płace w pierwszym kwartale 2022 roku wzrosły w niemal wszystkich analizowanych przez GUS branżach (z wyjątkiem produkcji wyrobów farmaceutycznych, gdzie spadły o 0,5%). Największy wzrost płac zaobserwowano w przypadku wydobywania węgla kamiennego i brunatnego (o 23,2%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W okresie I-III 2022 roku najwyższym średnim poziomem wynagrodzeń mogły pochwalić się takie branże jak: informacja i komunikacja (11 143 PLN) oraz wydobywanie węgla kamiennego i brunatnego (10 768 PLN).

Najniższe wynagrodzenia oferowane były w pierwszym kwartale w branżach: produkcji odzieży (3 978 PLN), produkcji skór i wyrobów skórzanych (4 162 PLN) czy zakwaterowaniu i gastronomii (4 575 PLN).

Produkcja i wydajność

Produkcja sprzedana przemysłu w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku okazała się o 16,7% wyższa niż przed rokiem (dane za marzec mówią o wzroście o 17,3% r/r). W tym samym okresie sprzedaż w budownictwie wzrosła o 23,3% r/r.

Największe wzrosty produkcji zanotowano w przypadku m.in. sekcji związanej z wytwarzaniem i zaopatrywaniem w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (o 42,5%) oraz wydobywania węgla kamiennego i brunatnego (o 38,4%).

Spadek produkcji wystąpił w trzech analizowanych przez GUS branżach: produkcji skór i wyrobów skórzanych (o 9,3%), produkcji urządzeń elektrycznych (o 4,2%) oraz produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (o 1,9%).

Wydajność w przemyśle w okresie styczeń-marzec br. wzrosła przeciętnie o 15,2%.

REKLAMA

Największe wzrosty zanotowano w wydobywaniu węgla kamiennego i brunatnego (o 47,4%) oraz w sekcji wytwarzania i zaopatrywania w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodną (o 46,3%). Spadła wydajność produkcji urządzeń elektrycznych (o 8,6%) oraz produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep.

Dane za pierwszy kwartał br. prezentują się – szczególnie w przypadku przemysłu – bardzo pozytywnie. Pomimo spodziewanych w wyniku agresji na Ukrainę problemów, produkcja osiągnęła w marcu ponadstandardowe wzrosty, podbijając dodatkowo wynik całego kwartału. Wobec dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku (czego przykładem może być decyzja o wstrzymaniu przez Rosję dostaw gazu do Polski), prognozy rozwoju sprzedaży dla poszczególnych branż w kolejnych miesiącach obarczone są dużą niepewnością.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA