REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyniki przemysłu w marcu 2022

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Wyniki przemysłu w marcu 2022
Wyniki przemysłu w marcu 2022
Cassioli Polska

REKLAMA

REKLAMA

Wyniki przemysłu w marcu okazały się znacznie wyższe od oczekiwań rynkowych. W stosunku do ubiegłego roku produkcja sprzedana przemysłu wzrosła o 17,3%, a w porównaniu z lutym aż o 18,2%. Wyniki podbijane są m.in. przez rosnącą sprzedaż energii oraz surowców energetycznych. Wyższy od oczekiwań okazał się również wzrost cen w przemyśle – inflacja producencka wzrosła o 20,0% w ujęciu rocznym i o 4,9% - miesięcznym - komentuje Grzegorz Stańczak z Krajowej Izby Gospodarczej.

Wyniki przemysłu w marcu 2022 ze wzrostem 18,2% w stosunku do lutego br. i 17,3% w porównaniu z marcem 2021

Główny Urząd Statystyczny przekazał informacje o wynikach przemysłu w marcu 2022 roku. Produkcja sprzedana przemysłu okazała się o 18,2% wyższa niż w lutym br. i jednocześnie wyższa o 17,3% w porównaniu z marcem 2021 roku. Sprzedaż w okresie I-III 2022 roku wzrosła r/r o 16,7%.

REKLAMA

REKLAMA

Dane okazały się znacząco wyższe od oczekiwań rynkowych oraz prognoz KIG. Wynik prawdopodobnie mógłby być jeszcze wyższy gdyby nie negatywny efekt blokad w łańcuchach dostaw. Na wyniki przemysłu wpływ mogła mieć m.in. większa liczba dni pracujących w marcu (szczególnie w odniesieniu do lutego). Być może jest to również efekt zwiększonego eksportu energii. Patrząc na dane warto  też podkreślić, że wyniki przemysłu w marcu ub. r. również charakteryzowały się wysoką dynamiką (18,6% r/r) i tegoroczny wzrost został osiągnięty pomimo wysokiej bazy.

Po wykluczeniu wpływu czynników o charakterze sezonowym dane pokazują wzrost produkcji sprzedanej o 2,1% w stosunku do lutego oraz wzrost o 17,2% w porównaniu z wynikiem wypracowanym przed rokiem.

Wzrost produkcji w ujęciu miesięcznym (o 18,2%) napędzany był zwiększeniem sprzedaży we wszystkich grupach. Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę zanotowało wzrost w ujęciu miesięcznym o 27,2%; górnictwo i wydobywanie – o 22,0%; przetwórstwo przemysłowe o 17,2%, a dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami, rekultywacja – o 13,1%.

REKLAMA

W ujęciu rocznym również zanotowano wzrosty we wszystkich grupach. Najbardziej dynamicznie –  aż o 77,4% - wzrosła sprzedaż w przypadku wytwarzania i zaopatrywania w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę. Produkcja w górnictwie i wydobywaniu wzrosła o 23,1%; w przetwórstwie przemysłowym o 12,4%, a w dostawie wody, gospodarowaniu ściekami i odpadami, rekultywacji – o 11,8%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczegółowe dane z poszczególnych działów przemysłu w ujęciu miesięcznym pokazują wzrosty produkcji (w cenach stałych) w 33 działach, w tym m.in.: w naprawie, konserwacji i instalowaniu maszyn i urządzeń  (o 41,0%), produkcji wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych (o 30,0%), wytwarzaniu i zaopatrywaniu w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (o 27,2%), produkcji artykułów spożywczych (o 25,3%), wyrobów z metali (o 23,2%), wyrobów z drewna, korka, słomy i wikliny (o 19,7%), wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych (o 18,7%). W porównaniu z lutym br., sprzedaż spadła w jednym dziale tj. produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (o 1,0%).

Produkcja sprzedana przemysłu (w cenach stałych) w ujęciu rocznym wzrosła w 31 (spośród 34) działach przemysłu, w tym m.in. w naprawie, konserwacji i instalowaniu maszyn i urządzeń  (o 44,5%), wydobywaniu węgla kamiennego i brunatnego (o 35,5%), produkcji wyrobów z metali (o 29,2%), koksu i produktów rafinacji ropy naftowej (o 25,4%), produkcji metali (o 24,9%), produkcji wyrobów z drewna, korka, słomy i wikliny (o 24,7%0, produkcji chemikaliów i wyrobów chemicznych (o 21,9%), produkcji maszyn i urządzeń (o 17,8%). Spadek produkcji sprzedanej przemysłu w ujęciu rocznym zanotowano w 3 działach – w tym w produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep  (o 12,7%) oraz urządzeń elektrycznych (o 5,7%).

W danych o sprzedaży w poszczególnych działach warto zwrócić uwagę m.in. na wysoką dynamikę sprzedaży w dziale związanym z naprawą, konserwacją i instalowaniem maszyn i urządzeń, co może świadczyć o przygotowaniach do intensywnego wytwarzania w kolejnych miesiącach. 

W marcu odnotowano wzrost produkcji w skali roku we wszystkich głównych grupowaniach przemysłowych. Największy wzrost zaobserwowano w przypadku produkcji dóbr związanych z energią – o 57,3%. Produkcja dóbr zaopatrzeniowych wzrosła o 15,3%, dóbr konsumpcyjnych nietrwałych o 11,8%, dóbr konsumpcyjnych trwałych o 7,9% a dóbr inwestycyjnych o 5,9%.

Ceny przemysłowe w marcu wzrosły w ujęciu miesięcznym przeciętnie o 4,9% (w lutym – zgodnie ze zweryfikowanymi danymi GUS – odnotowano wzrost o 1,1% m/m). W stosunku do marca ub. roku ceny wzrosły o 20,0% (w lutym roczna dynamika wyniosła 16,1%). Wzrost okazał się wyższy od oczekiwań rynkowych. Rosnąca dynamika cen wynika m.in. z osłabienia złotego.

Wzrosty cen w ujęciu miesięcznym zanotowano we wszystkich grupach. Ceny w wytwarzaniu i zaopatrywaniu w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę wzrosły o 9,0%; w górnictwie i wydobywaniu o 5,9%; w przetwórstwie przemysłowym o 4,3% a w grupie „dostawa wody; gospodarowanie ściekami i odpadami, rekultywacja” – o 1,0%.

W porównaniu z marcem ub. roku wzrosty cen również objęły wszystkie grupy. Ceny w wytwarzaniu i zaopatrywaniu w energię wzrosły o 37,3%, w górnictwie i wydobywaniu o 24,2%, przetwórstwie przemysłowym o 17,5% a w dostawie wody i gospodarowaniu ściekami o 5,4%.

W kolejnych miesiącach należy spodziewać się dalszego nasilenia procesów inflacyjnych.

Grzegorz Stańczak z Krajowej Izby Gospodarczej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA