REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sankcje nałożone na Rosję [PRZEWODNIK]

Sankcje nałożone na Rosję [PRZEWODNIK] - sankcje UE, USA, Wielkiej Brytanii, Kanady i Australii
Sankcje nałożone na Rosję [PRZEWODNIK] - sankcje UE, USA, Wielkiej Brytanii, Kanady i Australii
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sankcje nałożone na Rosję - oto przewodnik po wszystkich sankcjach Unii Europejskiej, USA, Kanady, Wielkiej Brytanii i Australii.

Nowe sankcje nałożone na Rosję

Bardzo cieszy nas to, że Komisja Europejska wsłuchała się w nasze apele i przygotowała specjalną stronę internetową, zawierającą zbiorcze informacje na temat sankcji UE przyjętych wobec Rosji po inwazji na Ukrainę.

REKLAMA

REKLAMA

Adres strony internetowej:

https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/stronger-europe-world/eu-solidarity-ukraine/eu-sanctions-against-russia-following-invasion-ukraine_en .

Strona zawiera informacje z podziałem na kategorie – indywidualne listy osób i podmiotów; sankcje w sektorze finansowym; sankcje w sektorze energetycznym; sektor lotniczy i transportowy; towary podwójnego zastosowania i produkty zaawansowanych technologii; środki wizowe; sankcje wobec podmiotów prowadzących działalność dezinformacyjną; Białoruś – a także odnośniki do aktów prawnych.

REKLAMA

Sankcje Rosji

1 – Zatwierdzenie listy państw nieprzyjaznych, na której znalazły się: Albania, Andora, Australia, Kanada, Gibraltar, Japonia, Liechtenstein, państwa członkowskie UE, Islandia, Mikronezja, Monako, Czarnogóra, Nowa Zelandia, Norwegia, Macedonia Północna, Republika Korei, San Marino, Singapur, Szwajcaria, Tajwan, Wielka Brytania (w tym Brytyjskie Wyspy Dziewicze), Ukraina i USA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2 – Ustawodawstwo, które nakazuje, aby wszystkie transakcje i operacje firm rosyjskich z obywatelami i firmami z krajów nieprzyjaznych Rosji były zatwierdzane przez rządową komisję ds. kontroli inwestycji zagranicznych. Ustanowiono procedurę, zgodnie z którą firma będąca rezydentem rosyjskim lub firma zagraniczna z kraju nieprzyjaznego musi złożyć wniosek o pozwolenie na przeprowadzenie takich transakcji lub operacji. Wniosek ten musi zawierać wyczerpujące informacje o wnioskodawcy, w tym dokument dotyczący rzeczywistych właścicieli firmy. Komisja przeanalizuje każdy przypadek i podejmie decyzję o zezwoleniu na transakcje lub operacje lub o odmowie ich przeprowadzenia. Można również określić warunki, które muszą być spełnione, aby zezwolić na transakcje lub operacje.

3 – Rozszerzenie prawa umożliwiającego zajmowanie aktywów cudzoziemców. Podczas gdy wcześniej ograniczenia wynikające z tej ustawy mogły być stosowane tylko wobec obywateli USA, obecnie dotyczą one wszystkich cudzoziemców i bezpaństwowców. Ograniczenia te obejmują: Zakaz wjazdu na terytorium Rosji; Zajęcie aktywów finansowych i innych w Rosji; Zakaz dokonywania jakichkolwiek transakcji z nieruchomościami i inwestycjami obywateli, którzy zostali objęci restrykcjami; Zakaz dysponowania nieruchomościami znajdującymi się na terytorium Rosji; Zawieszenie działalności osób prawnych pozostających pod kontrolą tych obywateli w Rosji; Zawieszenie ich uprawnień w zarządach lub innych organach zarządzających organizacji zarejestrowanych na terytorium Rosji.

Ponadto przyjęto szereg środków mających na celu wsparcie przedsiębiorstw i obywateli w obliczu sankcji, w tym: Zniesienie inspekcji dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz firm informatycznych; Uproszczenie warunków i procedury zamówień rządowych; Możliwość przeprowadzenia przez rząd dodatkowej indeksacji emerytur ubezpieczeniowych, współczynnika emerytalnego i stałej wypłaty do emerytur; Uproszczenie procedury zakupu leków, upoważnienie Rządu do dostosowania wymogów licencyjnych dla działalności farmaceutycznej, istnieją ograniczenia w eksporcie niektórych leków z Rosji; Możliwość dostosowania przez rząd zasad przyjmowania na uczelnie wyższe Rosjan, którzy mają trudności ze studiowaniem za granicą.

Wreszcie, Visa i Mastercard ogłosiły zawieszenie swojej działalności w Rosji, co oznacza, że karty wydane w Rosji przestaną działać za granicą, a te wydane za granicą przestaną działać w Rosji. Nie powinno to mieć wpływu na karty wydawane przez banki rosyjskie i używane na terenie Rosji. Centralny Bank Rosji podał dalsze szczegóły, w tym dotyczące używania rosyjskich kart Mir za granicą.

Nowe Sankcje UE

Rada UE uzgodniła 9 marca 2022 r. przede wszystkim nowe sankcje na Białoruś:

  • ograniczenia świadczenia specjalistycznych usług w zakresie komunikatów finansowych (SWIFT) na rzecz Belagroprombanku, Banku Dabrabyt i Banku Rozwoju Republiki Białorusi, a także ich białoruskich spółek zależnych;
  • zakaz transakcji z Bankiem Centralnym Białorusi związanych z zarządzaniem rezerwami lub aktywami oraz zapewnieniem finansowania ze środków publicznych handlu i inwestycji na Białorusi;
  • zakaz notowania i świadczenia usług związanych z akcjami białoruskich podmiotów państwowych w unijnych systemach obrotu od dnia 12 kwietnia 2022 r;
  • znaczne ograniczenia napływu środków finansowych z Białorusi do UE, poprzez zakaz przyjmowania od obywateli lub rezydentów Białorusi depozytów przekraczających 100 000 EUR, prowadzenia rachunków klientów białoruskich przez centralne depozyty papierów wartościowych UE, a także sprzedaży papierów wartościowych denominowanych w euro klientom białoruskim;
  • zakaz dostarczania na Białoruś banknotów denominowanych w euro.

Rada UE uzgodniła 9 marca 2022 r. także nowe sankcje na Rosję:

  • Inne środki ograniczające w odniesieniu do wywozu towarów związanych z nawigacją morską i technologią radiokomunikacyjną do Rosji. Na mocy tej decyzji zabroniona będzie sprzedaż, dostawa, przekazywanie lub wywóz, bezpośrednio lub pośrednio, towarów i technologii związanych z nawigacją morską jakiejkolwiek osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi w Rosji, do użytku w Rosji lub w celu umieszczenia na pokładzie statku pływającego pod rosyjską banderą.
  • Wykaz osób prawnych, podmiotów i organów podlegających zakazom związanym z usługami inwestycyjnymi, zbywalnymi papierami wartościowymi, instrumentami rynku pieniężnego i pożyczkami.

______________

Agresja Rosji na Ukrainę. Przedstawiamy listę sankcji, które na Rosję nałożyły Unia Europejska, Stany Zjednoczone, Kanada, Wielka Brytania i Australia

Wszystkie sankcje nałożone na Rosję - przewodnik

1. STANY ZJEDNOCZONE - sankcje na Rosję

2 marca 2022 – kolejna transza amerykańskich sankcji ekonomicznych w reakcji na działania Rosji:

  • zamknięcie amerykańskiej przestrzeni powietrznej dla rosyjskich statków powietrznych[1]. Obejmie to statki powietrzne certyfikowane, zarejestrowane, czy kontrolowane przez jakiekolwiek osoby związane z Rosją. Oznacza to odebranie możliwości wlotu w amerykańską przestrzeń powietrzną bądź latania do destynacji na terenie USA dla wszystkich rosyjskich linii lotniczych, zarówno na loty pasażerskie, jak i transportowe.
  • szerokie restrykcje przeciwko Białorusi zmierzające do zablokowania importu technologii. Departament Handlu rozszerzy kontrole eksportu nałożone na Rosję i Białoruś zapobiegając w ten sposób przekierowywania handlu do Rosji za pośrednictwem Białorusi i ograniczy możliwości wspierania działań armii tych krajów. Ograniczy to również możliwości pozyskiwania materiałów niezbędnych przez oba kraje dla wspierania wojsk w agresji na Ukrainę.
  • pełne sankcje blokujące na jednostki rosyjskiego sektora obronnego. Departament Stanu nałoży sankcje skierowane w rosyjski sektor wojskowy znacznie zwiększając koszty dla firm rozwijających i produkujących uzbrojenie. Sankcje te obejmą w sumie 22 jednostki rosyjskiego sektora zbrojeniowego, w tym firmy produkujące lotnictwo wojskowe, pojazdy pancerne, systemy wojny elektronicznej, rakiety, czy drony dla rosyjskiego wojska.
  • kontrole eksportu nałożone na produkcję ropy naftowej, która jest głównym źródłem dochodu wspierającym rosyjskie wojsko. Departament Handlu nałoży kontrole eksportu, które obejmą sprzęt do wydobywania ropy i gazu, ograniczając możliwość wspierania rosyjskich możliwości wydobywczych. Zapowiedziano jednak, że zmniejszenie globalnego wydobycia źródeł energii nie jest w interesie USA i dlatego spod sankcji wyłączone zostały płatności za surowce energetyczne. Mimo to w interesie USA i sojuszników jest stopniowe zdegradowanie Rosji z roli kluczowego dostawcy energii, w miarę upływu czasu. Również obecne sankcje będą służyły temu celowi chroniąc jednocześnie konsumentów w USA.
  • ograniczenia eksportowe na jednostki związane z rosyjskim i białoruskim sektorem wojskowym. Departament Handlu rozszerzy także sankcje (tzw. Entity List) na jednostki, które są związane lub wspierają rosyjskie i białoruskie sektory bezpieczeństwa, wojskowe i obrony, a także związane z wojskowością i obronnością prace badawczo-rozwojowe. Obejmie
  • to m.in. obszary wojskowy, lotniczy, morski, wysokich technologii.

24 lutego 2022 – przyjęcie drugiego pakietu sankcji:

  • sankcje wobec pięciu rosyjskich banków: Sberbanku, VTB, Banku Otkritie, Sovcombanku OJSC Novikombanku oraz ich jednostek zależnych, polegające na zamrożeniu środków w amerykańskim systemie finansowym oraz zakaz prowadzenie interesów dla amerykańskich instytucji i osób fizycznych
  • restrykcje dotyczące emisji nowych obligacji i ograniczenia kapitałowe wobec 13 kluczowych rosyjskich jednostek i przedsiębiorstw: Sberbanku, Alfabanku, Credit Banku Moskwy, Gazprombanku, Rosyjskiego Banku Rolnego, Gazpromu, Gazprom Neftu, Transneftu, Rostelecomu, RusHydro, Alrosy, Sovcomflotu oraz Kolei Rosyjskich. Wskutek sankcji zostaną odcięte od możliwości pozyskiwania środków na amerykańskim rynku, ograniczając możliwości finansowania działalności Kremla.
  • restrykcje wobec 24 białoruskich osób fizycznych i prawnych, w tym dwóch banków państwowych dziewięciu firm zbrojeniowych i 7 osób powiązanych z reżimem za wspieranie rosyjskiej agresji na Ukrainę.
  • restrykcje eksportowe, których celem będzie odcięcie ponad 50% rosyjskiego importu podzespołów niezbędnych dla towarów wysokich technologii szczególnie w obszarze obronnym, lotniczym, morskim, w tym na najnowocześniejsze technologie wrażliwe produkowane na świecie i wykorzystujące amerykańskie oprogramowanie, narzędzia lub technologię.
  • sankcje eksportowe wzmocnione będą poprzez współpracę wielostronną ograniczającą eksport do Rosji podzespołów i technologii wartych ponad 50 mld USD. Jednocześnie Stany Zjednoczone zapewnią wyłączenia spod systemu ograniczeń eksportowych (i konieczności uzyskiwania licencji) dla krajów, które wprowadzą podobnie dotkliwe sankcje (zgodnie z ustaleniami z UE, Australią, Japonią, Kanadą, Nową Zelandią i UK).
  • sankcje indywidualne wobec przedstawicieli rosyjskich władz i ich rodzin.

23 lutego 2022

  • Prezydent J. Biden polecił administracji nałożenie sankcji na operatora Nord Stream 2 AG i kierownictwo firmy. Antony Blinken wydał tego dnia oświadczenie informujące o jego decyzji ws. zniesienia zawieszenia sankcji (waiver) na spółkę NS2 oraz na jej kierownictwo, w tym prezesa Matiasa Warniga. Sekretarz podkreślił, że decyzja została podjęta po konsultacji z Niemcami i z Unią Europejską w odpowiedzi na rosyjskie działania. USA wraz z sojusznikami europejskimi nałożyli skoordynowane sankcje na Rosję, a Niemcy podjęły decyzję o wstrzymaniu certyfikacji gazociągu NS2.

22 lutego 2022

  • Pierwsza transza tzw. „szybkich i dotkliwych kosztów dla Rosji”.
  • sankcje wobec dwóch banków: VEB (Vnesheconombank) oraz PSB (Promsvyazbank) – zamrożenie aktywów znajdujących się w USA, całkowity zakaz przeprowadzania transakcji obejmujący amerykańskich obywateli i instytucje, odcięcie od globalnego systemu finansowego oraz globalnego systemu płatności dolarowych;
  • Zakaz obrotu nowymi papierami dłużnymi emitowanymi przez Bank Centralny Federacji Rosyjskiej, Narodowy Fundusz Majątkowy Federacji Rosyjskiej oraz rosyjskie Ministerstwo Finansów przez wszystkie amerykańskie firmy i osoby fizyczne.
  • Sankcje indywidualne obejmujące pięciu oligarchów i ich rodziny.

2. KANADA - sankcje na Rosję

3 marca 2022

  • Wicepremier i Minister Finansów Kanady, Ch. Freeland ogłosiła odebranie Rosji i Białorusi klauzuli największego uprzywilejowania w stosunkach handlowych (KNU). Ponadto, Kanada podniesie cła na towary z Rosji i Białorusi do 35%.

2 marca 2022 – kolejne sankcje: 

Minister Spaw Zagranicznych Mélanie Joly poinformowała, że Kanada nałoży kolejne sankcje gospodarcze na Rosję. Sankcje obejmą 10 osób z 2 spółki z branży energetycznej:

  1. Rosnieft
  2. Gazprom

Ich celem jest zwiększenie presji na Rosję w związku z inwazją na Ukrainę. Sankcje mają wejść w życie w najbliższych dniach. Specjalne Środki Gospodarcze (Special Economic Measures – Russia) przewidują zamrożenie aktywów, zakaz świadczenia w Kanadzie i przez Kanadyjczyków za granicą finansowych i pokrewnych usług wobec osób objętych sankcjami. Osoby z listy nie będą też mogły wjechać na terytorium Kanady.

1 marca 2022 – pakiet nowych sankcji w związku z rosyjską agresją na Ukrainę

  • sankcjami objętych będzie 18 członków Rady Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej, w tym, m.in.: W. Putin, S. Szojgu, S. Ławrow, D. Miedwiediew oraz 3 instytucje: Bank Centralny Federacji Rosyjskiej, Narodowy Fundusz Dobrobytu Federacji Rosyjskiej oraz Ministerstwo Finansów Federacji Rosyjskiej.
  • wprowadzenie zakazu importu wszelkich paliw i produktów ropopochodnych z Rosji (w dniu 28 lutego wprowadzono zakaz importu ropy naftowej).
  • wicepremier i Minister Finansów Chrystia Freeland oświadczyła, że to nie koniec działań Kanady mających na celu osłabienie możliwości finansowania wojny przez W. Putina. Zapowiedziała kolejne sankcje, których charakter i cel Kanada omawia ze swoimi partnerami i sojusznikami.

Ogłoszone 24 lutego 2022 sankcje zakładają:

  • objęcie sankcjami 129 osób indywidualnych oraz 84 podmiotów, w tym banków (m.in. Sberbank, VEB, VTB Bank OAO, Gazprobank OAO) oraz przedsiębiorstw (min. Rosneft, OAO Novatek, OJSC Gazprom);
  • zakaz jakiegokolwiek obrotu mieniem (w Kanadzie i poza Kanadą) oraz umożliwiania w jakikolwiek sposób transakcji z osobami indywidualnymi znajdującymi się na liście sankcyjnej
  • zakaz świadczenia jakichkolwiek usług finansowych na rzecz osób i podmiotów objętych sankcjami;
  • zakaz sprzedaży, dostaw i transportu jakichkolwiek dóbr związanych z wydobyciem i produkcją ropy naftowej;

Ponadto instytucje finansowe (banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, etc.,), inne podmioty oraz obywatele Kanady zostali zobligowani do przekazania władzom informacji nt. mienia kontrolowanego lub będącego w posiadaniu osób i podmiotów znajdujących się na liście sankcyjnej oraz transakcji (również propozycji transakcji) dot. takiego mienia.

https://laws.justice.gc.ca/eng/regulations/SOR-2014-58/FullText.html

Wcześniej, tj., 22 lutego 2022 ogłoszono pierwszy pakiet sankcji zakładający:

  • nałożenie sankcji na członków Dumy Państwowej, którzy głosowali za uznaniem niepodległości tzw. republik ludowych na wschodniej Ukrainie,
  • zakaz jakichkolwiek transakcji finansowych i relacji podmiotów kanadyjskich na obszarach Doniecka i Ługańska, nie będących pod kontrolą władz ukraińskich,
  • zakaz kupowania rosyjskich obligacji państwowych (rządowych papierów wartościowych),
  • nałożenie sankcji na dwie znaczące rosyjskie instytucje finansowe w celu utrudnienia Rosji finansowania agresywnych działań wobec Ukrainy.

3. JAPONIA - sankcje na Rosję

Minister SZ Japonii Hayashi Yoshimasa ogłosił 25 lutego 2022 nałożenie na Rosję sankcji w trzech obszarach:

  • wprowadzenie sankcji wizowych oraz zamrożenie aktywów osób zaangażowanych we wspieranie separatystycznych regionów;
  • zakaz handlu z separatystycznymi regionami;
  • zakaz emisji oraz handlu w Japonii rosyjskimi obligacjami rządowymi.

25 lutego br. premier Fumio Kishida (po spotkaniu G7) zapowiedział przyjęcie dodatkowych sankcji:

  • zamrożenie aktywów rosyjskich instytucji finansowych;
  • zamrożenie aktywów i wstrzymanie wydawania wiz dla niektórych osób indywidualnych i organizacji pochodzących z Rosji;
  • zakaz eksportu do instytucji rosyjskich związanych z sektorem wojskowym;
  • zakaz eksportu towarów podwójnego zastosowania.

4. AUSTRALIA - sankcje na Rosję

24.02.2022

Wspólne oświadczenie premiera i szefowej dyplomacji Marise Payne, zapowiadające nowe sankcje, które obejmą:

  • dodatkowe 25 osób i cztery podmioty związane z sektorem zbrojeniowym.
  • restrykcje w odniesieniu do australijskich podmiotów inwestujących w cztery dodatkowe rosyjskie instytucje finansowe.

23.02.2022

Po posiedzeniu Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego, premier Scott Morrison ogłosił przyjęcie przez Australię nowych sankcji wobec Rosji, polegających na:

  • Rozszerzeniu aktualnie obowiązujących sankcji nałożonych na Krym na samozwańcze republiki w Donbasie i Ługańsku.
  • Natychmiastowym wprowadzeniu sankcji indywidualnych wobec reprezentantów rosyjskich elit, które obejmą zakaz podróżowania, zamrożenie aktywów i zakaz wszelkich transakcji finansowych wobec 8 członków Rady Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej „wspierających i podżegających” do ataku na Ukrainę.
  • Objęcie sankcjami firm i organizacji powiązanych z Kremlem z sektora transportu, energii, telekomunikacji, ropy i gazu, surowców oraz bankowości, tj. Wnieszekonombank (WEB), Promswiazbank (PSB), Rossija Bank, IS Bank, General Bank (Genbank) oraz Czarnomorski Bank Rozwoju i Odbudowy.

https://www.dfat.gov.au/international-relations/security/sanctions/sanctions-regimes/russia-sanctions-regime

5. WIELKA BRYTANIA - sankcje na Rosję

28 lutego 2022 – dwa nowe akty prawne dot. brytyjskich sankcji.

Nowe restrykcje dot. rosyjskiego sektora finansowego:

  • Regulacje uniemożliwiające rosyjskim bankom rozliczanie płatności w walucie GBP. Po wejściu w życie, nowe przepisy zostaną w pierwszej kolejności zastosowane wobec największego rosyjskiego banku – Sberbank.
  • Sankcje zamrożenia aktywów (full asset freeze) wobec trzech rosyjskich banków: VEB. RF, Sovcombank oraz Otkritie FC Bank. Min. Truss zapowiedziała wprowadzenie sankcji full asset freeze wobec wszystkich rosyjskich banków „w nadchodzących dniach”.
  • Regulacje uniemożliwią też obrót rosyjskim długiem państwowym i doprowadzą do izolacji rosyjskiego biznesu (3 mln firm) na brytyjskich rynkach kapitałowych.
  • Ograniczenia eksportowe w handlu z RU dot. kluczowych sektorów gospodarki (gł. technologii, urz. mikroelektronicznych, technologii morskich i nawigacyjnych), które uderzą w rosyjski kompleks wojenno-przemysłowy i spowolnią rozwój gospodarczy RU na wiele lat. Min. Truss jest świadoma wagi konsekwencji dla brytyjskich firm działających w RU, wytyczne dot. handlu mają być przekazane przez Department for International Trade and Treasury.
  • Zapowiedź wprowadzenia sankcji wobec Donbasu, BY i środków ograniczających wielkość depozytów RU w brytyjskich bankach, a także dalszą pracę z brytyjską listą oligarchów (hit-list) i koncentrację na „należących do nich nieruchomościach, jachtach i wszystkich aspektach ich życia”.
  • Dodatkowo przedstawienie projektu ustawy dot. przestępczości ekonomicznej – Economic Crime Bill w dn. 1 marca, której celem jest wyeksponowanie „brudnych pieniędzy” rosyjskich oligarchów w UK.

24 lutego 2022 przyjęto sankcje obejmujące:

  • zamrożenie aktywów bankowych i ich odcięcie od brytyjskiego rynku finansowego;
  • zakaz pozyskiwania finansowania na brytyjskim rynku finansowym przez rosyjskie przedsiębiorstwa państwowe i strategiczne przedsiębiorstwa prywatne
  • zamrożenie aktywów i zakaz wjazdu do UK, którym objęto ponad 100 firm i oligarchów związanych z W. Putinem
  • ograniczenia w handlu i kontrola eksportu dot. rosyjskiego sektora wysokich technologii oraz przemysłów strategicznych
  • zamknięcie przestrzeni powietrznej dla Aeroflotu
  • odcięcie dostępu do brytyjskich banków dla najbogatszych Rosjan

6. Trybunał Karny w Hadze

02.03. Międzynarodowy Trybunał Karny w Hadze ogłosił oficjalne rozpoczęcie międzynarodowego śledztwa dotyczącego możliwych zbrodni wojennych, związanych z inwazją RU na UA, po otrzymaniu wniosków z 39 państw, w tym PL.

[1] Szacuje się, że rosyjski sektor lotniczy ucierpi z powodu nałożonych na niego ograniczeń eksportowych, które utrudnią import części zamiennych do samolotów. Co więcej, sankcje te wymuszą zwrot setek leasingowanych samolotów, które stanowią ponad 50% komercyjnej floty działającej w Rosji. Z 981 samolotów w posiadaniu rosyjskich linii lotniczych, aż 531 maszyn jest leasingowanych od zagranicznych firm (z czego aż 154 w posiadaniu firm z Irlandii).

______

Akty prawne ustanawiające sankcje wobec Rosji (stan na 28.02) i na Białoruś (02.03) w związku z agresją na Ukrainę

Sankcje osobowe

sankcje wobec 26 osób i 1 podmiotu (propozycja PL) (28.02.2022)

Decyzja: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.059.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A059%3ATOC

Rozporządzenie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.058.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A058%3ATOC

sankcje wobec członków Rady Bezpieczeństwa Rosji i członków Dumy wspierających traktaty o przyjaźni z separatystycznymi republikami (25.02.2022)

Decyzja: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.052.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A052%3ATOC

Rozporządzenie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.053.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A053%3ATOC

Zmiana kryteriów sankcji osobowych (25.02.2022)

Decyzja: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.050.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A050%3ATOC

Rozporządzenie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.051.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A051%3ATOC

Dodanie derogacji dla sankcji indywidualnych dot. banków (23.02.2022)

Decyzja: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.LI.2022.042.01.0098.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A042I%3ATOC

Rozporządzenie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.LI.2022.042.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A042I%3ATOC

Sankcje wobec 22 osób i 4 podmiotów (23.02.2022)

Decyzja: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.LI.2022.042.01.0098.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A042I%3ATOC

Rozporządzenie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.LI.2022.042.01.0003.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A042I%3ATOC

Sankcje wobec 336 członków Dumy głosujących za uznaniem republik separatystycznych (23.02.2022)

Decyzja: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.LI.2022.042.01.0114.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A042I%3ATOC

Rozporządzenie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.LI.2022.042.01.0015.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A042I%3ATOC

Sankcje sektorowe

Zakaz lotów i sankcje wobec Banku Centralnego (28.02.2022)

Decyzja: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.057.01.0004.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A057%3ATOC

Rozporządzenie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.057.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A057%3ATOC

Sankcje sektorowe (finansowe, dual use, transport, energetyka) wobec Rosji (25.02.2022)

Decyzja: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.048.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A048%3ATOC

Rozporządzenie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.049.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A049%3ATOC

Sankcje wobec separatystycznych republik (23.02.2022)

Decyzja: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.LI.2022.042.01.0109.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A042I%3ATOC

Rozporządzenie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.LI.2022.042.01.0077.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A042I%3ATOC

Sankcje dot. zakazu finansowania rządu i Banku Centralnego (23.02.2022)

Decyzja: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.LI.2022.042.01.0095.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A042I%3ATOC

Rozporządzenie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.LI.2022.042.01.0074.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2022%3A042I%3ATOC

Sankcje sektorowe wprowadzone na Białoruś w dniu 02.03.2022

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R0355

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA