REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trendy 2022 w zrównoważonym rozwoju

Trendy 2022 w zrównoważonym rozwoju
Trendy 2022 w zrównoważonym rozwoju

REKLAMA

REKLAMA

Zrównoważony rozwój - w 2022 roku biznes odmieni te słowa przez wszystkie przypadki. Oto prognoza trendów na nadchodzący rok.

Realizacja procesów biznesowych w okresie pandemii nastręcza wielu trudności, nadal nie wiadomo też, jak będzie wyglądała sytuacja w 2022 roku. Mimo tego, doświadczenia ostatnich miesięcy pokazują, że biznes, starając się odnaleźć w skomplikowanej sytuacji, nie zapomniał o środowisku i z dużą uwagą śledzi oraz reaguje na pojawiające się wyzwania. Co więcej, dla wielu przedsiębiorstw 2021 rok był czasem wzmożonego zaangażowania na rzecz ograniczania negatywnego wpływu na środowisko i nic nie zapowiada, że najbliższy rok będzie inny.

REKLAMA

Zrównoważony rozwój

Trendy dotyczące zrównoważonego rozwoju na 2022 rok komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

Rozpoczynający się rok będzie obfitował w wiele inicjatyw podejmowanych przez przedsiębiorstwa, które aby dostosować swoje działania do coraz większych oczekiwań rynku, zwracać będą baczną uwagę na podejmowanie decyzji uwzględniających kwestie zrównoważonego rozwoju. Część z nich podyktowana będzie prawem, które stara się uporządkować zagadnienia związane z rolą i miejscem biznesu w rozwiązywaniu problemów społecznych i środowiskowych. Jednym z takich zagadnień jest określenie, czym jest zrównoważona działalność. Trend bycia firmą wrażliwą na kwestie środowiskowe spowodował, że część organizacji nadużywała haseł kojarzących się z ochroną środowiska, wprowadzając tym samym w błąd inwestorów i konsumentów (ang. greenwashing). Opracowanie jasnych kryteriów kwalifikowania zrównoważonej działalności za sprawą przyjętego przez Unię Europejską rozporządzenia dotyczącego zrównoważonych inwestycji, tzw. Taksonomii, umożliwi ograniczenie ryzyka działań pozorowanych, które nie przyczyniają się do ochrony klimatu, zasobów wodnych, racjonalnego zużycia zasobów czy ochrony i odbudowy bioróżnorodności. Najbliższe miesiące upłyną na doprecyzowaniu kryteriów i wytycznych oraz dostosowywaniu się do nich przez organizacje.

Biznes na drodze do neutralności klimatycznej, oszczędności zasobów i regeneracji ekosystemów z pewnością dalej będzie rozwijał pomysły wpisujące się w gospodarkę obiegu zamkniętego. Rok 2022 to czas opracowywania strategii działania i przygotowywania się przedsiębiorstw na różne scenariusze. Mijający rok, m.in. za sprawą kolejnego raportu IPCC na temat zmian klimatu, bezsprzecznie pokazał, że działania na rzecz ochrony klimatu i dostosowywanie się do skutków zmian klimatycznych to priorytet, od którego nie można uciekać. Wprowadzanie rozwiązań będzie wspierane przez technologię. Już teraz w rewolucji technologicznej upatruje się wielu szans związanych z wdrażaniem rozwiązań pozwalających na skuteczne godzenie potrzeb rozwojowych z celami środowiskowymi, zarówno na poziomie projektowania produktów i usług, jak i innowacji technologicznych.

REKLAMA

Ze zrównoważoną działalnością wiąże się również wymiar finansowy. Wyzwania środowiskowe oznaczają konieczność przekierowania zasobów finansowych na inwestycje, które przyczynią się do zahamowania negatywnych zjawisk. Ma to swoje konsekwencje dla decyzji finansowych podejmowanych zarówno przez przedsiębiorstwa, jak i inwestorów. Inwestorzy już teraz w swoich analizach zwracają coraz większą uwagę na to, w jaki sposób generowane są zyski przedsiębiorstw i powstrzymują się od inwestycji w takie podmioty, których działalność ma niekorzystny wpływ na środowisko. Ten trend będzie się nasilał również dzięki wspomnianej Taksonomii, która wskazuje rodzaj działalności, jaki można uznać za przyjazny dla środowiska. Same przedsiębiorstwa myśląc o długofalowych skutkach swojej aktywności z większą uważnością podejmować będą decyzje odnośnie tego, w co warto angażować zasoby finansowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie ryzkiem w większym zakresie związane będzie z kwestiami społecznymi i środowiskowymi. Powiązanie zarządzania ryzykiem z kwestiami klimatycznymi i oddziaływaniem na środowisko to trend, który coraz mocniej zarysowuje się na mapie strategicznych kwestii zrównoważonego rozwoju. Znaczenia nabierze też obszar społeczny. W 2022 roku ma pojawić się unijna dyrektywa dotycząca należytej staranności w obszarze praw człowieka w łańcuchach dostaw. To podejście również bazuje na zarządzaniu ryzykiem i ma na celu minimalizowanie przypadków, w których dochodzić może do łamania praw człowieka przez przedsiębiorstwa. Podobnie, jak w innych działaniach wpisujących się w zrównoważony rozwój, zadaniem tych regulacji jest myślenie o prowadzeniu biznesu w sposób przejrzysty, z wizją długookresowej strategii rozwoju.

Zrównoważony rozwój to również raportowanie danych. Samo zagadnienie raportowania danych niefinansowych nie jest nowe, jednak zmieniające się warunki otoczenia powodują, że raporty są źródłem cennych danych o tym, jak organizacja radzi sobie z odpowiadaniem na bieżące wyzwania społeczne i środowiskowe, co udało się osiągnąć i jakie ma zamierzenia na najbliższe lata. Dla inwestorów jest to ważny zbiór informacji o przyjętym podejściu do zarządzania, a dla konsumentów sprawdzenie, na ile codzienne deklaracje przekładają się na konkretne liczby. W związku z tym po stronie organizacji spodziewać się można dalszej pracy nad przejrzystością, kompletnością i jakością danych.

Bieżąca reakcja na pojawiające się potrzeby otoczenia będzie równie ważna, co przyglądanie się procesom w perspektywie długoterminowej. W związku z odchodzeniem od wzorców działania, które się nie sprawdzają, przynosząc obciążenie dla środowiska i koszty społeczne, w 2022 roku kierunek zrównoważonego rozwoju biznesu wyznaczać będą: planowanie możliwych scenariuszy rozwojowych, szukanie i testowanie nowych rozwiązań oraz szukanie kolejnych sposobów na realną zmianę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA