REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KUKE: rośnie odsetek niewypłacalnych firm

Subskrybuj nas na Youtube
KUKE ocenia, że ten rok może być trudniejszy niż ubiegły dla przedsiębiorstw budowlanych
KUKE ocenia, że ten rok może być trudniejszy niż ubiegły dla przedsiębiorstw budowlanych
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

W lutym mniej firm ogłosiło upadłość, ale wrósł odsetek niewypłacalnych - poinformowało KUKE. Z czego wynikają takie dane? Jak sytuacja wygląda w innych krajach UE?

Rośnie liczba postępowań restrukturyzacyjnych

W lutym upadłość zgłosiło o 5,9 proc. mniej firm wobec stycznia br. i o połowę mniej niż w lutym ubiegłego roku - informuje KUKE. Dodano, że w porównaniu do stycznia br. o 7,7 proc. wrosła liczba niewypłacalnych firm; rok do roku ten wzrost wyniósł ponad 35 proc.

REKLAMA

Według danych przedstawionych w środę przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) w lutym br. upadłość ogłosiły 32 firmy, tj. o 5,9 proc. mniej w styczniu i o połowę mniej niż w lutym ubiegłego roku.

W lutym liczba ogłoszonych restrukturyzacji wyniosła 122, notując wzrost o 11,9 proc. w skali miesiąca. Natomiast w porównaniu z lutym 2020 r. wzrost sięgnął 144 proc.

KUKE dodała, że liczba niewypłacalności tzn. postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych w lutym sięgnęła 154 i była wyższa o 7,7 proc. niż w styczniu br. i o 35,1 proc. większa niż przed rokiem.

Korporacja poinformowała ponadto, że suma niewypłacalności z ostatnich 12 miesięcy zwiększyła się na koniec lutego do 1434, o 40 przypadków więcej (2,9 proc.) niż miesiąc wcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zgodnie z oczekiwaniami, po styczniowym wyhamowaniu spadków liczonych w ujęciu miesięcznym, zarówno w przypadku upadłości jak i restrukturyzacji, luty przyniósł ponowny wzrost tych ostatnich, jak i liczby niewypłacalności ogółem. Odsetek restrukturyzacji stanowi już 2/3 wszystkich niewypłacalności i można się spodziewać, że nadal ich udział będzie wyraźnie się zwiększał" - komentuje wiceprezes KUKE Tomasz Ślagórski.

Dlaczego rośnie problem niewypłacalności?

REKLAMA

Jak podkreśla Ślagórski taka sytuacja wynika z konstrukcji wprowadzonych podczas pandemii regulacji, które zachęcają firmy do kontynuowania działalności i utrzymywania zatrudnienia, mimo występujących problemów z regulowaniem zobowiązań.

"Podobne mechanizmy działają także w innych krajach Europy, co tworzy pewien +nawis+ firm, które będą miały kłopoty z utrzymaniem się na rynku, gdy tymczasowe złagodzenie wymogów prawa upadłościowego jak i rządowe programy pomocy będą wycofywane" - zwrócił uwagę wiceprezes.

Ślagórski zauważył, że w gospodarce brytyjskiej, która zanotowała w 2020 r. największy spadek PKB spośród krajowych należących do grupy G20 (o 9,9 proc. r/r), liczba niewypłacalności zmalała o prawie 1/3. "W tym roku ta sytuacja jest kontynuowana, a w samym lutym było o połowę mniej niewypłacalności. Świadczy to o zamrożeniu procesów upadłościowych, mimo że rynek spodziewał się obecnie nawet większego skoku bankructw niż 60-proc. wzrost zanotowany po kryzysie w latach 2008-09" - wskazał.

KUKE przywołując dane Monitora Sądowego i Gospodarczego wskazała, że największy przyrost upadłości nastąpił w lutym w branży usługowej - ogłoszono 14 przypadków w porównaniu z sześcioma w styczniu i siedmioma rok wcześniej.

Ten segment gospodarki jest najmocniej dotknięty ograniczeniami wynikającymi z walką z pandemią.

Trudniej na rynku budowlanym

KUKE ocenia, że ten rok może być trudniejszy niż ubiegły dla przedsiębiorstw budowlanych, choć pojawiają się sygnały, że pomocą mogą być dla nich kontrakty eksportowe z uwagi na silną presję kosztową na zachodnich rynkach.

Odnośnie eksportu, to KUKE wskazała, że w przypadku niektórych krajów, jak np. Wielkiej Brytanii, obserwowany jest u niektórych polskich eksporterów wzrost awersji do ryzyka, co przejawia się większą skłonnością do wymagania przedpłat.

REKLAMA

Wskazano, że sporządzany przez KUKE i PFR indeks upadłości w przemyśle spadł w lutym do 0,63 proc. z 0,71 proc. w styczniu, osiągając taki sam poziom jak przed rokiem. Najwyżej w minionym roku wskaźnik dotarł do 0,79 proc. w lipcu. Indeks rozpoczętych restrukturyzacji wzrósł do 0,69 proc. z 0,66 proc. miesiąc wcześniej. Przed rokiem wynosił 0,59 proc.

Z indeksu wynika ponadto, że wskaźnik upadłości w budownictwie spadł do 0,92 proc. z 1,04 proc. w styczniu. Rok wcześniej znajdował się na poziomie 1,31 proc. W przypadku indeksu rozpoczętych restrukturyzacji luty przyniósł wzrost indeksu z 1,32 proc. do 1,36 proc., podczas gdy rok wcześniej był o niemal połowę niżej (0,69 proc.).

KUKE dodała, że wskaźnik upadłości w branży handlowej po lutym obniżył się z 0,64 proc. do 0,60 proc. W lutym ub.r. wynosił 0,84 proc. Indeks rozpoczętych restrukturyzacji powrócił do poziomu 0,52 proc. notowanego w grudniu, z 0,53 proc. przed miesiącem. Rok temu wynosił 0,33 proc.

Spadł również indeks upadłości w transporcie i logistyce do 0,69 proc. z 0,79 proc. notowanego miesiąc wcześniej, a w lutym 2020 r wynosił 0,79 proc. Jeśli chodzi o indeks rozpoczętych restrukturyzacji wskaźnik sięgał 1,02 proc. – bez zmian w porównaniu ze styczniem 2021 r. Natomiast w lutym 2020 r. był na poziomie 0,17 proc.

Odnośnie branży usługowej, KUKE podało, że indeks upadłości dla tego sektora wzrósł w lutym do 0,95 proc. z 0,88 proc. przed miesiącem. Rok temu wynosił 0,79 proc. W przypadku wskaźnika rozpoczętych restrukturyzacji nastąpił wyraźny wzrost do 1,25 proc. z 0,88 proc. W lutym 2020 r. jego wartość wynosiła ledwie 0,35 proc.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

REKLAMA