reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Nowe podatki 2021 – jak wpłyną na polskie firmy i ceny?

Nowe podatki 2021 – jak wpłyną na polskie firmy i ceny?

Jakie nowe przepisy podatkowe dla przedsiębiorców wpłyną na funkcjonowanie polskich firm? Kto może stracić, a kto może zyskać? Czy podatek cukrowy uderzy po kieszeniach każdego z nas? Komentuje Marek Moczulski, prezes Zarządu Unitop.

Od początku 2021 roku wprowadzone zostaną nowe podatki, które przede wszystkim uderzą w polski biznes. Dziś śmiało można stwierdzić, że nie tylko Polska – ale i cały świat – stoi na skraju ogromnej recesji. Pandemia, która wybuchała na początku roku spowodowała zerwanie łańcuchów dostaw i problemy z eksportem towarów. Co więcej, wielu firmom uniemożliwiała rozwój i wejście na nowe rynki. Szczególnie w branży produkcyjnej, która dystrybuuje towary na każdy kontynent, ograniczenia w przemieszczaniu negatywnie wpłynęły na prowadzenie biznesu. Aby sprawdzić danego odbiorcę niezbędne jest odwiedzenie miejsca, gdzie produkty mogą być sprzedawane. Jako firma z długoletnim doświadczeniem aż 80 procent naszej produkcji przeznaczamy na eksport. W tym momencie wszelkie rozmowy handlowe odbywają się online, co nie ułatwia zadania.

Blisko połowa małych firm może nie przetrwać w obecnej sytuacji, szczególnie jeśli działalność prowadzona jest w branżach, które są zamknięte np. eventowej, gastronomicznej czy hotelarskiej. Nadchodzące kłopoty polskiej gospodarki zwiastują: fala bankructw, rosnące problemy przedsiębiorstw z utrzymaniem płynności finansowej, niepewna sytuacja na rynku pracy, inflacja i w efekcie słabsza dynamika PKB.

Rok 2021 można śmiało nazwać podatkowym. Od stycznia wchodzi w życie opłata cukrowa. Będzie ona dotyczyć przede wszystkim producentów napojów słodzonych, choć nie tylko. Mogłoby się wydawać, że uderzy to w przedsiębiorstwa, jednak podatek cukrowy odczuje każdy z nas. Uważam, że ceny napojów mogą wzrosnąć od 30 do nawet 40 procent. Ponadto zapłacimy wyższy abonament radiowo-telewizyjny, większy podatek od psa i od nieruchomości. Planowane są jeszcze inne podatki jak od deszczu, podatek handlowy, choć jeszcze nie jest sprecyzowane, jak ma wyglądać.

Każda nowa danina, niezależnie od jej nazwy i formy jest obciążeniem zarówno dla przedsiębiorcy jak i konsumenta. Pora w kryzysie na obniżanie podatków a nie ich podwyższanie.

Rząd stworzył tarczę antykryzysową, ale przedsiębiorcy nie potrzebują tak naprawdę pomocy państwa, a przede wszystkim pozwolenia na dalsze funkcjonowanie. Na przedsiębiorców nie powinny być nakładane podatki, zwłaszcza w sytuacji kryzysu. Podczas wprowadzania jakichkolwiek regulacji powinny być prowadzone dokładne wyliczenia – jak wpłyną one na gospodarkę, bezrobocie czy budżet państwa. Reasumując: kolejny rok może być trudny nie tylko dla przedsiębiorstw, ale i dla konsumentów, którzy odczują podwyżki.

Marek Moczulski, prezes Zarządu Unitop

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

S&P Audyt Sp. z o.o.

Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama