REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezwzględny zakaz reklamy OFE

REKLAMA

Przyjęty przez rząd projekt zmian w OFE wprowadza bezwzględny zakaz reklamy funduszy emerytalnych. Naruszenie zakazu będzie skutkowało nałożeniem stosownych kar z zachowaniem zasady proporcjonalności. Wysokość kary w założeniu będzie wynosić 3 mln zł.

Projekt zmian w OFE przyjęty przez rząd przewiduje, że zakazana będzie reklama dotycząca OFE zawierająca informacje, które są niezrozumiałe i nieobiektywne, nierzetelnie przedstawiają sytuację finansową funduszu lub PTE, a także ryzyko związane z przystąpieniem do funduszu oraz pozostawaniem jego członkiem. Zakazana też ma być reklama wprowadzająca albo mogąca wprowadzić w błąd, który mógłby mieć wpływ na skłonienie kogokolwiek, aby przystąpił do OFE lub w nim pozostawał.

REKLAMA

Zakaz reklamy

Inny przepis projektu zmian w OFE stanowi, iż od momentu wejścia w życie nowych regulacji do 31 lipca 2014 r., będzie zabroniona reklama zawierająca informacje o OFE lub sugerujące, że reklama odnosi się do OFE. W przypadku naruszenia tego przepisu organ nadzoru w drodze decyzji nakaże odpowiedniemu podmiotowi zaprzestanie tego naruszenia i nałoży karę pieniężną w wysokości 3 mln zł. Trudno mówić o złagodzeniu pierwotnej wersji przepisu o zakazie reklamy OFE, choć w projekcie rządowym zrezygnowano z sankcji w postaci kary pozbawienia wolności do lat 2 za jego naruszenie.
Powstaje pytanie, czy strona internetowa PTE, która jest uznawana za formę reklamy, która będzie zawierała informacje o OFE zostanie zakazana, w okresie od wejścia w życie ustawy do 31 lipca 2014? Czy artykuły w gazetach o OFE nie zostaną uznane w przyszłości za ukrytą reklamę?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

REKLAMA

Przepis ten potencjalnie może naruszać również konstytucyjną zasadę równego traktowania podmiotów wobec prawa. Przy takim jego brzmieniu zachodzi wyraźna dysproporcja między sytuacją ZUS, który może się reklamować (rząd już zapowiada małą kampanię informacyjną) i sytuacją OFE, które po wejściu w życie przepisów nie będą mogły się reklamować. „Dobrowolność" według koncepcji zawartej w projekcie staje się więc fikcją wobec braku dostępu obywateli do informacji o OFE.

Z uzasadnienia do projektu wynika, że wprowadzenie zakazu reklamy OFE ma na celu zapobieganie ewentualnym próbom przekazywania informacji nierzetelnej, zawierającej nieprawdziwe treści oraz wprowadzającej w błąd obecnych oraz potencjalnych członków OFE. Wprowadzenie przepisu zakazującego wszelkiej reklamy dotyczącej OFE nie znajduje żadnego racjonalnego uzasadnienia i nosi wręcz znamiona cenzury.
Biorąc to pod uwagę, powstaje wątpliwość czy proponując tego typu restrykcyjny przepis nie narusza się zasady proporcjonalności zastosowanego środka do celu, zarówno na gruncie przepisów prawa krajowego, jak i przepisów prawa europejskiego. Takie zakazy reklam OFE nie funkcjonują w innych krajach UE. Można więc rozsądnie założyć, że nie jest on niezbędny do funkcjonowania systemu emerytalnego w Polsce. Trudno również tę propozycję przepisu uzasadnić specyfiką naszego systemu emerytalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niejasne zakreślenie granic zakazu (informacja - reklama), ujętego w art. 197 projektu ustawy, jest niezgodne z konstytucyjną zasadą jasności i pewności prawa, wielokrotnie podkreślaną w orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego.

Konfederacja Lewiatan będzie postulowała wykreślenie art. 4 pkt 42 (art. 197a u.o.i.f.fe.) i art. 38 z przepisów przejściowych projektu.

Zobacz również: Rząd przyjął projekt zmian w OFE

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Konfederacja Lewiatan
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA