REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezwzględny zakaz reklamy OFE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przyjęty przez rząd projekt zmian w OFE wprowadza bezwzględny zakaz reklamy funduszy emerytalnych. Naruszenie zakazu będzie skutkowało nałożeniem stosownych kar z zachowaniem zasady proporcjonalności. Wysokość kary w założeniu będzie wynosić 3 mln zł.

Projekt zmian w OFE przyjęty przez rząd przewiduje, że zakazana będzie reklama dotycząca OFE zawierająca informacje, które są niezrozumiałe i nieobiektywne, nierzetelnie przedstawiają sytuację finansową funduszu lub PTE, a także ryzyko związane z przystąpieniem do funduszu oraz pozostawaniem jego członkiem. Zakazana też ma być reklama wprowadzająca albo mogąca wprowadzić w błąd, który mógłby mieć wpływ na skłonienie kogokolwiek, aby przystąpił do OFE lub w nim pozostawał.

REKLAMA

Zakaz reklamy

Inny przepis projektu zmian w OFE stanowi, iż od momentu wejścia w życie nowych regulacji do 31 lipca 2014 r., będzie zabroniona reklama zawierająca informacje o OFE lub sugerujące, że reklama odnosi się do OFE. W przypadku naruszenia tego przepisu organ nadzoru w drodze decyzji nakaże odpowiedniemu podmiotowi zaprzestanie tego naruszenia i nałoży karę pieniężną w wysokości 3 mln zł. Trudno mówić o złagodzeniu pierwotnej wersji przepisu o zakazie reklamy OFE, choć w projekcie rządowym zrezygnowano z sankcji w postaci kary pozbawienia wolności do lat 2 za jego naruszenie.
Powstaje pytanie, czy strona internetowa PTE, która jest uznawana za formę reklamy, która będzie zawierała informacje o OFE zostanie zakazana, w okresie od wejścia w życie ustawy do 31 lipca 2014? Czy artykuły w gazetach o OFE nie zostaną uznane w przyszłości za ukrytą reklamę?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

REKLAMA

Przepis ten potencjalnie może naruszać również konstytucyjną zasadę równego traktowania podmiotów wobec prawa. Przy takim jego brzmieniu zachodzi wyraźna dysproporcja między sytuacją ZUS, który może się reklamować (rząd już zapowiada małą kampanię informacyjną) i sytuacją OFE, które po wejściu w życie przepisów nie będą mogły się reklamować. „Dobrowolność" według koncepcji zawartej w projekcie staje się więc fikcją wobec braku dostępu obywateli do informacji o OFE.

Z uzasadnienia do projektu wynika, że wprowadzenie zakazu reklamy OFE ma na celu zapobieganie ewentualnym próbom przekazywania informacji nierzetelnej, zawierającej nieprawdziwe treści oraz wprowadzającej w błąd obecnych oraz potencjalnych członków OFE. Wprowadzenie przepisu zakazującego wszelkiej reklamy dotyczącej OFE nie znajduje żadnego racjonalnego uzasadnienia i nosi wręcz znamiona cenzury.
Biorąc to pod uwagę, powstaje wątpliwość czy proponując tego typu restrykcyjny przepis nie narusza się zasady proporcjonalności zastosowanego środka do celu, zarówno na gruncie przepisów prawa krajowego, jak i przepisów prawa europejskiego. Takie zakazy reklam OFE nie funkcjonują w innych krajach UE. Można więc rozsądnie założyć, że nie jest on niezbędny do funkcjonowania systemu emerytalnego w Polsce. Trudno również tę propozycję przepisu uzasadnić specyfiką naszego systemu emerytalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niejasne zakreślenie granic zakazu (informacja - reklama), ujętego w art. 197 projektu ustawy, jest niezgodne z konstytucyjną zasadą jasności i pewności prawa, wielokrotnie podkreślaną w orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego.

Konfederacja Lewiatan będzie postulowała wykreślenie art. 4 pkt 42 (art. 197a u.o.i.f.fe.) i art. 38 z przepisów przejściowych projektu.

Zobacz również: Rząd przyjął projekt zmian w OFE

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA