Zmiany w zamówieniach publicznych
REKLAMA
Zmiany w zamówieniach publicznych 
Zaproponowano także korzystne rozwiązania dla środowisk  naukowo-badawczych oraz twórczych i artystycznych, które przewidują  szczególne wyłączenia z obowiązku stosowania ustawy, nawet do 200 tys.  euro, dla dostaw i usług. Ze względu na wysoką wartość tych zamówień  przewidziano obowiązek stosowania zasad zapewniających niedyskryminujący  dostęp wykonawców do tych zamówień. Te i inne zmiany są odpowiedzią na  postulaty środowisk naukowo-badawczych i powinny zwiększyć poziom  innowacyjności polskiej nauki oraz gospodarki. 
REKLAMA
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM! 
Obecnie próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych wynosi 14  tys. euro i obowiązuje od ponad 6 lat (wprowadzono go nowelizacją ustawy  Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie 11 czerwca 2007 r.).  Jego podwyższenie ma służyć uwzględnieniu zmian dotyczących siły  nabywczej pieniądza oraz odbiurokratyzowaniu procedur udzielania  zamówień publicznych o małych wartościach, w przypadku których koszty  związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania  (przewidzianego w przepisach o zamówieniach publicznych) mogą  przewyższyć zyski wynikające z tytułu ich zastosowania. Jednocześnie z  uwagi na niewielkie kwoty środków publicznych wydatkowanych w związku z  udzielaniem tego rodzaju zamówień, małe wydaje się ryzyko: naruszenia  zasad traktatowych, korupcji albo szczególnie dotkliwego ograniczenia  dostępu wykonawców do ubiegania się i realizacji zamówień publicznych o  wartościach poniżej 30 tysięcy euro.   
Projekt przewiduje także inne rozwiązania wprowadzające ułatwienia  przy udzielaniu zamówień publicznych przez zamawiających z sektora  naukowo-badawczego. 
 	Przede wszystkim przewidziano rozszerzenie przesłanek - udzielenia  zamówienia z wolnej ręki - na sytuacje, gdy przedmiotem zamówienia są  rzeczy wytwarzane wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych,  naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez  zamawiającego produkcji seryjnej, mającej na celu osiągnięcie  rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju, oraz które  mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę.
REKLAMA
 
Zobacz: Rząd reformuje urzędy pracy
Doprecyzowano, że ustawy Prawo zamówień publicznych nie stosuje się  do zamówień, których przedmiotem są usługi w zakresie badań naukowych i  prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, które nie są w  całości opłacane przez zamawiającego, lub z których korzyści, a nie tak  jak obecnie własność, nie przypadają wyłącznie zamawiającemu dla potrzeb  jego własnej działalności.
Wprowadzono możliwość unieważnienia postępowania o udzielenie  zamówienia publicznego w związku z nieprzyznaniem środków (grantów) na  sfinansowanie danego zamówienia z dziedziny badań i rozwoju, co umożliwi  zamawiającym wcześniejsze przygotowanie i przeprowadzenie procedur  zamówieniowych, służących do nabywania dostaw i usług niezbędnych w  procesach badawczych i rozwojowych.
Zobacz: Firmy krytykują umowy w zamówieniach publicznych
Przewidziano też uregulowania, spełniające postulaty środowisk  twórczych i artystycznych, które powinny zwiększyć angażowanie przez  instytucje kultury światowej sławy polskich i zagranicznych twórców.
Proponowane rozwiązania adresowane są do instytucji kultury, które  stosując tryb zamówienia z wolnej ręki, angażują do swoich produkcji  artystycznych wybitnych polskich i zagranicznych artystów. Nowa  regulacja zwolni zamawiającego z żądania od uznanych twórców składania  pisemnych oświadczeń o posiadanych umiejętnościach - ich  potwierdzenie  będzie stanowić uznany dorobek artystyczny.
Znowelizowane przepisy powinny wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Zobacz: Zbyt ogólny opis na paragonie zagrożony mandatem 
REKLAMA
REKLAMA
