REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest decyzja Senatu w sprawie kasowego VAT

REKLAMA

Senat nie zgłosił poprawek do tzw. trzeciej ustawy deregulacyjnej. Zakłada ona m.in. wprowadzenie dla małych firm możliwości kasowego rozliczania VAT, co pozwala na odprowadzanie podatku dopiero po uzyskaniu płatności za fakturę.

W głosowaniu w sprawie przyjęcia ustawy bez poprawek wzięło udział 90 senatorów; za opowiedziało się 60, a 30 było przeciw.

REKLAMA

REKLAMA

Leszek Czarnobaj (PO), który przedstawiał sprawozdanie komisji z prac nad ustawą, powiedział podczas debaty nad projektem, że proponowane przez rząd i uchwalone przez Sejm rozwiązania m.in. ograniczą zatory płatnicze i poprawią płynność finansową firm oraz zmniejszą obowiązki biurokratyczne ciążące na przedsiębiorcach. Dodał, że zwiększą też transparentność w relacjach między podatnikami a organami skarbowymi oraz poprawią atmosferę wokół partnerstwa publiczno-prawnego. Czarnobaj podkreślił, że regulacje, które sprzyjają przedsiębiorczości są jednymi z najważniejszych.

Senator zaznaczył, że zmiany nie wywracają obowiązujących przepisów "do góry nogami", ale poprawiają je. Poinformował, że ustawa zakłada m.in. wprowadzenie tzw. kasowej metody rozliczenia VAT dla firm o rocznych obrotach do 1,2 mln euro. Firmy takie będą mogły odprowadzać VAT nie po wystawieniu faktury, ale dopiero po uzyskaniu za nią zapłaty. Czarnobaj zaznaczył, że podatnik, który obecnie korzysta z rozliczenia kasowego i nie otrzymał zapłaty, po 90 dniach i tak musi odprowadzić podatek.

"Ta propozycja ułatwia działalność, powoduje zmniejszenie zatorów płatniczych, ale również dyscyplinuje podatników w zakresie regulowania swoich zobowiązań zarówno wobec kontrahenta, jak i Skarbu Państwa" - tłumaczył senator. Dodał, że odbiorca faktury nie będzie mógł odliczyć podatku naliczonego z faktury przez niego niezapłaconej (nie będzie mógł także zaliczyć takiej faktury w koszty uzyskania przychodu).

REKLAMA

Jako istotną zmianę senator wskazał wprowadzenie możliwości odliczenia VAT od faktury zapłaconej częściowo, skrócenie terminu na rozliczenie tzw. złych długów z 180 dni do 150 dni oraz odformalizowania procesu korygowania deklaracji w związku ze złymi długami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa zakłada, że przewidywany zwrot VAT dla firm z urzędu skarbowego będzie mógł służyć jako zabezpieczenie kredytu dla przedsiębiorcy. Zdaniem rządu chodzi o kwotę 70 mld zł rocznie, co powinno zachęcić do utworzenia nowych instrumentów kredytowych i zwiększyć zdolności kredytowe przedsiębiorców. "Te pieniądze mogą być dzisiaj elementem poprawy płynności każdej firmy" - ocenił Czarnobaj.

Ustawa przewiduje też skrócenie minimalnego czasu trwania leasingu nieruchomości z 10 do 5 lat czy objęcie leasingiem wieczystego użytkowania.

Marek Borowski (niezależny) powiedział podczas debaty, że ustawa zawiera wiele udogodnień i uproszczeń, które - zwłaszcza w warunkach spowolnienia gospodarczego - powinny ułatwić życie przedsiębiorcom. Zwrócił jednak uwagę, że firmy często nie płacą faktur w terminie nie dlatego, że nie chcą, ale z powodu problemów finansowych. Zdaniem Borowskiego pozbawienie takich firm - najczęściej dużych - możliwości zaliczania w koszty uzyskania przychodu niezapłaconych faktur wystawionych przez firmy korzystające z metody kasowej może mieć negatywne konsekwencje zarówno dla jednych, jak i drugich. Według niego trudności, z którymi borykają się duże firmy mogą się jeszcze pogłębić, w efekcie przedsiębiorstwa takie będą unikać kontraktów z firmami rozliczającymi się kasowo.

"Może to spowodować na jakimś odcinku (...) zmniejszenie zamówień dla tych firm, którym chcieliśmy pomóc" - ostrzegł. Dodał, że proponowane przez rząd przepisy są bardzo ryzykowne i mogą nie przynieść pozytywnych rezultatów.

Wiceminister finansów Maciej Grabowski poinformował, że metoda kasowa nie będzie obligatoryjna dla małych firm. Zgodził się, że istnieje ryzyko, iż nie będą one przechodzić na metodę kasową, by utrzymać kontrakty. Grabowski nie zgodził się, że zmiana, o której wspominał Borowski, może pogorszyć płynność dużych firm i pogłębić zatory płatnicze. "Lokaty przedsiębiorców zbliżają się do kwoty 200 mld zł. To jest wielka suma pieniędzy (...) Są przedsiębiorcy, w szczególności duże firmy, które mając znaczne zasoby gotówki, przeciągają zapłaty" - powiedział. Dodał, że rząd chciał wprowadzić do systemu podatkowego bodziec, który zachęcałby dłużników do wcześniejszych zapłat.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2013 r.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA