REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większość firm z sektora MŚP chce utrzymać zatrudnienie z 2011 r.

REKLAMA

78,1 proc. firm z sektora MŚP chce utrzymać w br. zatrudnienie na poziomie z 2011 r. - wynika z badania PKPP Lewiatan dotyczącego kondycji mikro-, małych i średnich firm; 12,9 proc. firm chce zwiększyć zatrudnienie, a 8,9 proc. deklaruje redukcję etatów.

Z badania wynika, że plany dotyczące zatrudnienia są zróżnicowane w poszczególnych branżach. W firmach prowadzących działalność m.in. naukową i techniczną 24,7 proc. planuje zwiększenie zatrudnienia.

REKLAMA

Chodzi m.in. o firmy doradcze. "Widać wyraźnie, że okresie osłabienia gospodarczego zapotrzebowanie na tego typu usługi jest bardzo duże. Tylko niespełna 3 proc. firm z tej branży zapowiada, że będzie zmniejszać zatrudnianie - powiedziała podczas wtorkowej konferencji prasowej główna ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

REKLAMA

Dodała, że w handlu hurtowym i detalicznym więcej firm będzie zwalniać niż przyjmować do pracy - tylko 8,1 proc. wskazało, że planuje zwiększenie zatrudnienia; zwolnienia planuje natomiast 9,6 proc. respondentów z tej branży. Pozostali zapewniają, że poziom zatrudnienia nie zmieni się.

W opinii Starczewskiej-Krzysztoszek osłabienie gospodarcze spowodowało, że konsumenci koncentrują się na tańszych sklepach, a takimi nie są mniejsze podmioty handlowe. "To zapewne przyczyna, dla której w sektorze handlowym ocena sytuacji w 2012 r. jest najsłabsza" - wskazała. Dodała, że w pozostałych branżach sytuacja nie wygląda źle.

Eksperci z PKPP Lewiatan przeanalizowali też prognozy dotyczące zatrudnienia w podziale na regiony kraju. W Wielkopolsce ponad 26 proc. małych i średnich firm zakłada wzrost zatrudnienia, co przy 7,6 proc. firm, które chcą zwalniać, daje najwyższą zmianę netto (odsetek firm planujących wzrost zatrudnienia minus odsetek firm planujących spadek zatrudnienia) w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwrotna sytuacja jest w Województwie Zachodniopomorskim, gdzie prawie 20 proc. MŚP planuje ograniczenie zatrudnienia, a jedynie 9,8 proc. jego wzrost.

REKLAMA

"Sytuacja w Zachodniopomorskiem wynika z osłabienia gospodarczego w Niemczech, dla której to gospodarki pracuje wiele firm z tego regionu, a także z mniejszego popytu na usługi turystyczno-medyczne, które są podstawą działalności wielu firm z sektora MŚP w tym regionie" - stwierdziła ekonomistka Lewiatana.

Z badania wynika też, że firmy z sektora MŚP bardziej są skłonne do podnoszenia wynagrodzeń niż do zwiększania zatrudnienia. W bieżącym roku zwiększenie wynagrodzeń planuje lub już zrealizowało 27,2 proc. firm, a jedynie 7,8 proc. zamierza wynagrodzenia zmniejszyć. "Nie ma prawie żadnych różnic w podejściu do zmian w wynagradzaniu w zależności od wielkości firmy. Pewne różnice występują natomiast między branżami, aczkolwiek we wszystkich będzie więcej firm zwiększających wynagrodzenia niż firm zmniejszających je" - podkreśliła Starczewska-Krzysztoszek.

PKPP Lewiatan podkreśla, że najlepsze perspektywy w przypadku wzrostu wynagrodzeń mają pracownicy z sektora zakwaterowanie i gastronomia, gdzie prawie 36 proc. firm planuje wzrost pensji. Najsłabiej wygląda sytuacja w firmach budowlanych, gdzie netto tylko 15,4 proc. firm planuje wzrost płac.

Zdaniem ekspertów Lewiatana, taki wynik branży budowlanej nie dziwi, jeśli weźmiemy pod uwagę wyniki finansowe mniejszych podmiotów z tego sektora, szczególnie tych biorących udział jako podwykonawcy w projektach infrastrukturalnych.

"W przypadku relatywnie wysokiej skłonności do podnoszenia wynagrodzeń w firmach z sektora zakwaterowanie i gastronomia można to tłumaczyć niskimi przeciętnymi wynagrodzeniami w tej branży i potrzebą utrzymania doświadczonych pracowników. Doświadczenie jest bowiem najważniejszą cechą poszukiwaną u pracowników we wszystkich sektorach" - oceniła ekonomistka PKPP Lewiatan.

Badania PKPP Lewiatan zostało przygotowane w ramach projektu "Monitoring sektora MŚP w latach 2010-2012". W badaniu zrealizowanym przez CBOS w okresie 3 kwietnia-10 lipca br. udział wzięło 1500 firm z sektora MŚP.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA