REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większość firm z sektora MŚP chce utrzymać zatrudnienie z 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

78,1 proc. firm z sektora MŚP chce utrzymać w br. zatrudnienie na poziomie z 2011 r. - wynika z badania PKPP Lewiatan dotyczącego kondycji mikro-, małych i średnich firm; 12,9 proc. firm chce zwiększyć zatrudnienie, a 8,9 proc. deklaruje redukcję etatów.

Z badania wynika, że plany dotyczące zatrudnienia są zróżnicowane w poszczególnych branżach. W firmach prowadzących działalność m.in. naukową i techniczną 24,7 proc. planuje zwiększenie zatrudnienia.

REKLAMA

Chodzi m.in. o firmy doradcze. "Widać wyraźnie, że okresie osłabienia gospodarczego zapotrzebowanie na tego typu usługi jest bardzo duże. Tylko niespełna 3 proc. firm z tej branży zapowiada, że będzie zmniejszać zatrudnianie - powiedziała podczas wtorkowej konferencji prasowej główna ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

REKLAMA

Dodała, że w handlu hurtowym i detalicznym więcej firm będzie zwalniać niż przyjmować do pracy - tylko 8,1 proc. wskazało, że planuje zwiększenie zatrudnienia; zwolnienia planuje natomiast 9,6 proc. respondentów z tej branży. Pozostali zapewniają, że poziom zatrudnienia nie zmieni się.

W opinii Starczewskiej-Krzysztoszek osłabienie gospodarcze spowodowało, że konsumenci koncentrują się na tańszych sklepach, a takimi nie są mniejsze podmioty handlowe. "To zapewne przyczyna, dla której w sektorze handlowym ocena sytuacji w 2012 r. jest najsłabsza" - wskazała. Dodała, że w pozostałych branżach sytuacja nie wygląda źle.

Eksperci z PKPP Lewiatan przeanalizowali też prognozy dotyczące zatrudnienia w podziale na regiony kraju. W Wielkopolsce ponad 26 proc. małych i średnich firm zakłada wzrost zatrudnienia, co przy 7,6 proc. firm, które chcą zwalniać, daje najwyższą zmianę netto (odsetek firm planujących wzrost zatrudnienia minus odsetek firm planujących spadek zatrudnienia) w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwrotna sytuacja jest w Województwie Zachodniopomorskim, gdzie prawie 20 proc. MŚP planuje ograniczenie zatrudnienia, a jedynie 9,8 proc. jego wzrost.

REKLAMA

"Sytuacja w Zachodniopomorskiem wynika z osłabienia gospodarczego w Niemczech, dla której to gospodarki pracuje wiele firm z tego regionu, a także z mniejszego popytu na usługi turystyczno-medyczne, które są podstawą działalności wielu firm z sektora MŚP w tym regionie" - stwierdziła ekonomistka Lewiatana.

Z badania wynika też, że firmy z sektora MŚP bardziej są skłonne do podnoszenia wynagrodzeń niż do zwiększania zatrudnienia. W bieżącym roku zwiększenie wynagrodzeń planuje lub już zrealizowało 27,2 proc. firm, a jedynie 7,8 proc. zamierza wynagrodzenia zmniejszyć. "Nie ma prawie żadnych różnic w podejściu do zmian w wynagradzaniu w zależności od wielkości firmy. Pewne różnice występują natomiast między branżami, aczkolwiek we wszystkich będzie więcej firm zwiększających wynagrodzenia niż firm zmniejszających je" - podkreśliła Starczewska-Krzysztoszek.

PKPP Lewiatan podkreśla, że najlepsze perspektywy w przypadku wzrostu wynagrodzeń mają pracownicy z sektora zakwaterowanie i gastronomia, gdzie prawie 36 proc. firm planuje wzrost pensji. Najsłabiej wygląda sytuacja w firmach budowlanych, gdzie netto tylko 15,4 proc. firm planuje wzrost płac.

Zdaniem ekspertów Lewiatana, taki wynik branży budowlanej nie dziwi, jeśli weźmiemy pod uwagę wyniki finansowe mniejszych podmiotów z tego sektora, szczególnie tych biorących udział jako podwykonawcy w projektach infrastrukturalnych.

"W przypadku relatywnie wysokiej skłonności do podnoszenia wynagrodzeń w firmach z sektora zakwaterowanie i gastronomia można to tłumaczyć niskimi przeciętnymi wynagrodzeniami w tej branży i potrzebą utrzymania doświadczonych pracowników. Doświadczenie jest bowiem najważniejszą cechą poszukiwaną u pracowników we wszystkich sektorach" - oceniła ekonomistka PKPP Lewiatan.

Badania PKPP Lewiatan zostało przygotowane w ramach projektu "Monitoring sektora MŚP w latach 2010-2012". W badaniu zrealizowanym przez CBOS w okresie 3 kwietnia-10 lipca br. udział wzięło 1500 firm z sektora MŚP.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA