REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większość firm z sektora MŚP chce utrzymać zatrudnienie z 2011 r.

REKLAMA

78,1 proc. firm z sektora MŚP chce utrzymać w br. zatrudnienie na poziomie z 2011 r. - wynika z badania PKPP Lewiatan dotyczącego kondycji mikro-, małych i średnich firm; 12,9 proc. firm chce zwiększyć zatrudnienie, a 8,9 proc. deklaruje redukcję etatów.

Z badania wynika, że plany dotyczące zatrudnienia są zróżnicowane w poszczególnych branżach. W firmach prowadzących działalność m.in. naukową i techniczną 24,7 proc. planuje zwiększenie zatrudnienia.

REKLAMA

Chodzi m.in. o firmy doradcze. "Widać wyraźnie, że okresie osłabienia gospodarczego zapotrzebowanie na tego typu usługi jest bardzo duże. Tylko niespełna 3 proc. firm z tej branży zapowiada, że będzie zmniejszać zatrudnianie - powiedziała podczas wtorkowej konferencji prasowej główna ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

REKLAMA

Dodała, że w handlu hurtowym i detalicznym więcej firm będzie zwalniać niż przyjmować do pracy - tylko 8,1 proc. wskazało, że planuje zwiększenie zatrudnienia; zwolnienia planuje natomiast 9,6 proc. respondentów z tej branży. Pozostali zapewniają, że poziom zatrudnienia nie zmieni się.

W opinii Starczewskiej-Krzysztoszek osłabienie gospodarcze spowodowało, że konsumenci koncentrują się na tańszych sklepach, a takimi nie są mniejsze podmioty handlowe. "To zapewne przyczyna, dla której w sektorze handlowym ocena sytuacji w 2012 r. jest najsłabsza" - wskazała. Dodała, że w pozostałych branżach sytuacja nie wygląda źle.

Eksperci z PKPP Lewiatan przeanalizowali też prognozy dotyczące zatrudnienia w podziale na regiony kraju. W Wielkopolsce ponad 26 proc. małych i średnich firm zakłada wzrost zatrudnienia, co przy 7,6 proc. firm, które chcą zwalniać, daje najwyższą zmianę netto (odsetek firm planujących wzrost zatrudnienia minus odsetek firm planujących spadek zatrudnienia) w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwrotna sytuacja jest w Województwie Zachodniopomorskim, gdzie prawie 20 proc. MŚP planuje ograniczenie zatrudnienia, a jedynie 9,8 proc. jego wzrost.

REKLAMA

"Sytuacja w Zachodniopomorskiem wynika z osłabienia gospodarczego w Niemczech, dla której to gospodarki pracuje wiele firm z tego regionu, a także z mniejszego popytu na usługi turystyczno-medyczne, które są podstawą działalności wielu firm z sektora MŚP w tym regionie" - stwierdziła ekonomistka Lewiatana.

Z badania wynika też, że firmy z sektora MŚP bardziej są skłonne do podnoszenia wynagrodzeń niż do zwiększania zatrudnienia. W bieżącym roku zwiększenie wynagrodzeń planuje lub już zrealizowało 27,2 proc. firm, a jedynie 7,8 proc. zamierza wynagrodzenia zmniejszyć. "Nie ma prawie żadnych różnic w podejściu do zmian w wynagradzaniu w zależności od wielkości firmy. Pewne różnice występują natomiast między branżami, aczkolwiek we wszystkich będzie więcej firm zwiększających wynagrodzenia niż firm zmniejszających je" - podkreśliła Starczewska-Krzysztoszek.

PKPP Lewiatan podkreśla, że najlepsze perspektywy w przypadku wzrostu wynagrodzeń mają pracownicy z sektora zakwaterowanie i gastronomia, gdzie prawie 36 proc. firm planuje wzrost pensji. Najsłabiej wygląda sytuacja w firmach budowlanych, gdzie netto tylko 15,4 proc. firm planuje wzrost płac.

Zdaniem ekspertów Lewiatana, taki wynik branży budowlanej nie dziwi, jeśli weźmiemy pod uwagę wyniki finansowe mniejszych podmiotów z tego sektora, szczególnie tych biorących udział jako podwykonawcy w projektach infrastrukturalnych.

"W przypadku relatywnie wysokiej skłonności do podnoszenia wynagrodzeń w firmach z sektora zakwaterowanie i gastronomia można to tłumaczyć niskimi przeciętnymi wynagrodzeniami w tej branży i potrzebą utrzymania doświadczonych pracowników. Doświadczenie jest bowiem najważniejszą cechą poszukiwaną u pracowników we wszystkich sektorach" - oceniła ekonomistka PKPP Lewiatan.

Badania PKPP Lewiatan zostało przygotowane w ramach projektu "Monitoring sektora MŚP w latach 2010-2012". W badaniu zrealizowanym przez CBOS w okresie 3 kwietnia-10 lipca br. udział wzięło 1500 firm z sektora MŚP.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    REKLAMA

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA