REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy budowlane w Polsce powinny poprawić zarządzanie

REKLAMA

Po 2012 r. perspektywy branży budowlanej w Polsce będą słabsze, firmy powinny przygotować się na to, poprawiając niektóre aspekty zarządzania projektami - stwierdza raport firmy doradczej Deloitte.

W przedstawionym raporcie Deloitte przewiduje, że rok 2012 będzie rekordowym pod względem przychodów branży budowlanej, bo będzie w nim kończona większość projektów związanych z Euro 2012. Natomiast na kolejne lata przewidziane jest osłabienie koniunktury i znaczące zmniejszenie nakładów na budowę infrastruktury, co przy utrzymującej się konkurencji postawi większość spółek budowlanych w trudniejszej sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Według wyników badania jednym z kluczowych czynników mających wpływ na przetrwanie firm budowlanych jest skuteczne i kompleksowe zarządzanie projektami, a największej poprawy będą wymagały działania związane z ryzykiem oraz zintegrowanym zarządzaniem projektem.

Ogólny wynik badania poziomu dojrzałości w zarządzaniu projektami wyniósł 3,5 w skali od jednego do pięciu, gdzie jeden oznaczało brak procesów zarządzania, a pięć - ich optymalizację. W porównaniu z podobnym badaniem na rynkach innych krajów to niezły wynik - ocenił Daniel Martyniuk z Działu Konsultingu Deloitte. Dodał, że generalnie lepiej oceniły się firmy większe, z kapitałem zagranicznym i notowane na giełdzie.

REKLAMA

Jak dodał Martyniuk, najsłabsza była ocena zintegrowanego procesu zarządzania projektami, co oznacza, że większość firm dopiero jest na poziomie rozwoju bądź doskonalenia procesów zarządzania. Stosunkowo wysoko oceniono natomiast zarządzanie kosztami projektu. "Jeżeli firmy deklarują dużą dojrzałość procedur zarządzania kosztami, a jednocześnie istnieje szereg problemów z finansowaniem bądź opłacaniem podwykonawców, to nasuwa to wnioski, że problemy istnieją w innych obszarach zarządzania, a nie tylko dlatego, że firmy nie są w stanie powiedzieć, ile dany projekt kosztuje" - ocenił Martyniuk.

Deloitte podkreśla, że nisko oceniono zarządzanie komunikacją i roszczeniami, a to bardzo ważny element projektu, np. w przypadku zgłoszenia roszczeń. "Z naszych analiz wynika, że spółki dzielą się na takie, które komunikują swoje roszczenia na końcu dużego projektu np. infrastrukturalnego, i takie, które to robią w trakcie takiego projektu. Ponieważ w trakcie projektu spółki mają możliwość wywierania presji na inwestora publicznego, są dużo bardziej skuteczne w uzyskiwaniu zmian w umowie czy akceptacji roszczeń" - podkreślił Maciej Krokosiński z Działu Audytu Deloitte. Jak dodał, spółki, które zgłaszają swoje roszczenia na końcu projektu, muszą udać się do sądu, co oznacza długą i uciążliwą procedurę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Martyniuk wskazał też na pewne wady polskiego prawa zamówień publicznych, które wymaga np., żeby startująca w przetargu na realizację publicznego projektu firma musiała w poprzednich latach zrealizować inne projekty o odpowiedniej wartości. "Nasze zdanie jest takie, że te prawo powinno zostać zmienione, nie powinno tak być, że firmy świadomie wchodzą w nierentowne projekty, tylko po to, żeby otrzymać wymagane przy kolejnych przetargach referencje" - ocenił Martyniuk.

Zauważył jednocześnie, że prawo to jeden z czynników zewnętrznych, na które firmy nie mają wpływu, ale mogą się na takie ryzyka przygotować, by minimalizować negatywne efekty.

Deloitte przypomniało, że sektor budowlany jest w Polsce trzecim największym działem gospodarki po przemyśle i handlu, w 2011 r. wytworzył nieco ponad 7 proc. polskiego PKB, a w całej branży pracuje 9 proc. zatrudnionych w dziale przedsiębiorstw. Natomiast przychody sektora wyniosły w 2011 r. 117 mld zł.

Na zlecenie Deloitte metodą samooceny zbadano firmy z sektora budowlanego o przychodach na koniec 2010 r. nie mniejszych niż 80 mln zł. Na ankiety odpowiedziało 39 firm. Prawie połowa z nich miała przychód w granicach 150-500 mln zł, prawie dwie trzecie reprezentowało kapitał krajowy, a jedna czwarta była notowana na GPW.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA