REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W ciągu dwóch tygodni założenia do ustawy deregulacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W ciągu najbliższych dwóch tygodni ministerstwo gospodarki zakończy prace nad projektem założeń kolejnej ustawy deregulacyjnej - poinformował wiceminister w tym resorcie Mariusz Haładyj.

"To jest kwestia tygodnia bądź dwóch, kiedy ten projekt będzie gotowy. Jest on kontynuacją dwóch poprzednich ustaw - zgodnie z dyspozycją wicepremiera Waldemara Pawlaka ustawy te przygotowywane są w ministerstwie cyklicznie" - powiedział Haładyj.

REKLAMA

REKLAMA

Z informacji PAP wynika, że w trzeciej, przygotowywanej właśnie, ustawie resort gospodarki rozważa m.in. powrót do propozycji skrócenia terminu zwrotu różnicy VAT. Propozycja skrócenia tego terminu z 60 do 30 była w resortowym projekcie ustawy deregulacyjnej bis, ale z uwagi na ostry sprzeciw ministerstwa finansów zapis taki nie znalazł się w jej finalnej wersji.

Pierwsza ustawa deregulacyjna, która weszła w życie 1 lipca 2011 r., umożliwia m.in. składanie w urzędach oświadczeń zamiast zaświadczeń, odpisów i wypisów. Druga ustawa, z 16 września 2011 r., potocznie zwana deregulacyjną bis, przedłużyła m.in. termin wykorzystania zaległego urlopu z 31 marca do 30 września. Ponadto zlikwidowała obowiązek comiesięcznego raportowania pracownikom o opłaceniu składek do ZUS.

Haładyj zapowiada, że resort w najnowszej ustawie deregulacyjnej chce doprowadzić m.in. do skrócenia czasu, jaki przedsiębiorcy przeznaczają na wykonywanie obowiązków administracyjnych. "Chcemy także, żeby pieniądze pobierane przez budżet szybciej wracały do przedsiębiorców" - dodał.

REKLAMA

Z kolei prawdopodobnie na przełomie czerwca i lipca rząd zajmie się założeniami ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych, które pod koniec maja trafiły do konsultacji społecznych oraz uzgodnień międzyresortowych. Ustawa ma wprowadzić jednolite wzory pism, a także umożliwić elektronizację ok. 80 procedur administracyjnych określonych w 25 ustawach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chodzi m.in. o zezwolenie na prowadzenie apteki czy hurtowni farmaceutycznej, zgłoszenie pracodawcy do Państwowej Inspekcji Sanitarnej, zgłoszenie rozbiórki obiektu budowlanego, wpis do rejestru organizatorów turystyki, zezwolenie na prowadzenie zbiorowego odprowadzania ścieków czy zezwolenie na dopuszczenie do obrotu środków ochrony roślin - wylicza Haładyj.

"Standaryzacja wzorów pism ma uprościć i usprawnić procedury administracyjne, co z kolei umożliwi elektronizację tych procedur w skali całego kraju. Zmniejszy się uznaniowość administracyjna, ale i usprawni się praca urzędów. Przedsiębiorca natomiast nie będzie musiał samodzielnie wyszukiwać przepisów i szczegółowo ich interpretować" - podkreślił Haładyj w rozmowie z PAP.

Jak tłumaczył, w ramach standaryzacji obywatel będzie zobowiązany do podania tylko takich informacji, które będą wynikały z wzorca. "Nie będzie już tak, że - przykładowo - jeden urząd żąda ośmiu danych, a inny - inaczej interpretując ten sam przepis - czternastu" - dodał.

Jak zaznaczył Haładyj, resort chce w ten sposób wyjść naprzeciw jednemu z najczęściej przedstawianych przez przedsiębiorców postulatów.

W ramach standaryzowanych procedur MG chce też zlikwidować zbędne załączniki dołączane do pism. Ma się to odbyć m.in. w drodze zamiany zaświadczeń na oświadczenia.

"Będziemy też starali się zmieniać obowiązek przedłożenia oryginału czy poświadczonej notarialnie kopii na zwykłą kopię. Z części ustaw zniknie słowo pisemnie, które powoduje, że danych nie można dostarczać drogą elektroniczną" - tłumaczy Haładyj.

"Liczymy na efekt skali. Zamykamy prace na około 80 wzorcach, a jeśli uzyskamy akceptację Rady Ministrów i Sejmu - weźmiemy na warsztat kolejne procedury" - podkreśla wiceminister.

Zgodnie z propozycją MG wzory pism zamieszczone zostaną w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych na platformie ePUAP. Będzie je można wykorzystać zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej.

Marta Tumidalska

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA