REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W specjalnych strefach ekonomicznych firmy zainwestowały 79,7 mld zł

REKLAMA

Inwestorzy działający w specjalnych strefach ekonomicznych zatrudniali pod koniec 2011 roku 241,6 tys. osób - wynika z przyjętej przez rząd informacji o realizacji ustawy o strefach. Od początku funkcjonowania stref przedsiębiorcy zainwestowali tam 79,7 mld zł.

Według stanu na 31 grudnia 2011 roku, nowe miejsca pracy stanowiły 75,7 proc. i utworzono je w wyniku realizacji nowych inwestycji. W 2011 r. liczba miejsc pracy wzrosła o 16,8 tys., tj. o 7,5 proc. w stosunku do 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

"Największy przyrost zatrudnienia odnotowano w strefie słupskiej - 26,4 proc. Był on w dużym stopniu efektem działania spółek: Nordglass II (zwiększenie zatrudnienia o 156 osób), Jeronimo Martins Dystrybucja (o 150) i Paula Trans (o 107). Drugie miejsce zajęła strefa warmińsko-mazurska, w której liczba miejsc pracy, w stosunku do 2010 r., zwiększyła się o 14,9 proc. Taką dynamikę zatrudnienia osiągnięto dzięki działalności m.in.: LG Electronics Mława (wzrost zatrudnienia o 897 osób), Michelin Polska (o 285) i Sweedwood Poland (o 223)" - czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.

Najwięcej nowych miejsc pracy w 2011 r. stworzyły strefy: starachowicka (wzrost o 39 proc.), słupska (o 32 proc.), warmińsko-mazurska (ponad 29 proc.) i mielecka (o ok. 15 proc.). Spadek zatrudnienia dotyczył jedynie dwóch stref: suwalskiej (o 0,3 proc.) i pomorskiej (o 2,4 proc.).

CIR podkreśliło, że od początku funkcjonowania stref przedsiębiorcy zainwestowali w nich 79,7 mld zł. W 2011 r. nakłady inwestycyjne firm wzrosły o ponad 6,45 mld zł, tj. o 8,8 proc. w stosunku do 2010 r.

Zainwestowany w strefach kapitał w 75 proc. pochodził z 6 krajów: Polski, Niemiec, USA, Holandii, Japonii i Włoch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwięcej inwestowały firmy branży motoryzacyjnej (25 proc. wydatków inwestycyjnych), a następnie producenci wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych (10 proc.) oraz przedsiębiorstwa wytwarzające wyroby z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych (9,4 proc.).

Największa koncentracja branżowa dotyczyła trzech stref: legnickiej i katowickiej (dominował w nich przemysł motoryzacyjny) oraz warmińsko-mazurskiej (dominowały inwestycje związane z produkcją wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych).

REKLAMA

"Powstałe skupiska firm działających w tych samych, pokrewnych lub komplementarnych sektorach, stanowią bazę do tworzenia i rozwijania klastrów (chodzi o przedsiębiorstwa, które nie tylko konkurują ale także współpracują ze sobą, i w ten sposób osiągają trwałą przewagę konkurencyjną)" - czytamy w komunikacie.

Do końca 2011 r. nakłady na budowę infrastruktury w strefach wyniosły 2 mld 516,2 mln zł, czyli wzrosły o 343,4 mln zł w stosunku do 2010 r. Spółki zarządzające zwiększyły nakłady na promocję stref o 22,4 proc. (wzrost z 4,9 do 6 mln zł w 2011 r.).

CIR poinformowało, że w 2011 r. łączny obszar specjalnych stref ekonomicznych wzrósł o ok. 939 ha do 15 tys. 46 ha. Średni stopień ich zagospodarowania osiągnął 61 proc. Największy stopień zagospodarowania odnotowały strefy: pomorska (74,3 proc.), warmińsko-mazurska (71,8 proc.) i suwalska (71,2 proc.). Z kolei najmniej gruntów wykorzystano w strefach: legnickiej, kamiennogórskiej i katowickiej. Wydano 188 zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (najwięcej w strefach: kostrzyńsko-słubickiej i łódzkiej - po 22).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA