REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatory płatnicze to duży problem dla firm

REKLAMA

Ponad 60 proc. przedsiębiorców zrzeszonych w Business Centre Club uważa, że zatory płatnicze są dla nich dużym problemem w prowadzeniu działalności biznesowej - poinformowali przedstawiciele tej organizacji podczas debaty.

REKLAMA

Przewodniczący Konwentu BCC Wojciech Warski, przedstawiając wynik ankiety "Zatory płatnicze z perspektywy przedsiębiorcy", przeprowadzonej wśród członków BCC powiedział, że Polska jest jednym z liderów Europy w zatorach płatniczych. "Trzy kraje w Europie przodują w różnych rankingach dotyczących przeterminowanych płatności. To jest Portugalia, Hiszpania i właśnie Polska. Co więcej, jest to przodowanie nie na zasadzie, że zaraz za plecami mamy wszystkich innych. Za nami jest długo długo nic, a dopiero potem cała reszta krajów Europy" - podkreślił.

REKLAMA

Z badania BCC, przeprowadzonego w maju br. wynika, że firmy w Polsce zwykle czekają ok. 90 dni na uregulowanie przeterminowanych płatności (59 proc. wskazań). Większość firm (59 proc.) wskazuje, że liczba przeterminowanych płatności zwiększyła się w 2011 r. o 20 proc., licząc rok do roku; 25 proc. firm oceniło, że wzrost liczby takich płatności wyniósł od 20 do 50 proc. Tylko 12 proc. firm uważa, że liczba ta się nie zmieniła.

Największymi dłużnikami są firmy o średniej wielkości (49 proc. odpowiedzi), małe (24 proc.) oraz duże (22 proc.).

Firmy biorące udział w ankiecie wskazały, że zatory płatnicze powodują, że trzeba ograniczać płace i zatrudnienie (42 proc. wskazań), podnosić ceny produktów (29 proc.) oraz zalegać z zobowiązaniami wobec Skarbu Państwa (29 proc.).

REKLAMA

Przewodniczący sejmowej Komisji Skarbu Państwa Adam Szejnfeld, który brał udział w debacie powiedział, że zatory płatnicze to bardzo ciekawe zjawisko, bo zdarzają się one zarówno w czasach koniunktury jak i dekoniunktury. "Skutek negatywny zawsze jednak jest taki sam (...) i dla przedsiębiorców i dla gospodarki, ale także dla samego państwa" - powiedział Szejnfeld.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że brak wpływów z podatków do Skarbu Państwa, spowodowanych zatorami płatniczymi powinien być najważniejszym argumentem dla rządu, aby tę kwestię uregulować. "Zatory płatnicze wywołują rozszerzanie się szarej strefy, a ta jest gangreną, nowotworem każdej gospodarki. Im jest ona szersza, głębsza, tym gospodarka gorzej się rozwija i państwo wraz ze społeczeństwem na tym traci" - podkreślił.

Poseł mówił też, że rozwiązanie prawne problemu zatorów płatniczych służyłoby wszystkim: "przedsiębiorstwom małym, i przedsiębiorstwom dużym, budżetowi państwa i budżetom ubezpieczeń społecznych oraz zdrowotnych" - wymienił.

Sprawdź nowe zasady skutecznego dochodzenia należności od dłużników  >>

Dodał, że aby rozwiązać problem zatorów płatniczych, należy wdrożyć odpowiednie zachęty, m.in. podatkowe dla przedsiębiorców, aby wywiązywali się z płatności w terminie.

Szejnfeld powiedział, że ma już opracowane założenia projektu ustawy dotyczącej zatorów. "Jest kwestia dogrania, dogadania konkretnych szczegółów i wtedy można na bazie tych założeń napisać konkretny projekt ustawy" - zapewnił.

Założenia te przewidują m.in., że wierzyciel, któremu nie zapłacono za dostarczony towar bądź usługę, a wystawił fakturę, nie płaciłby podatku dochodowego do czasu otrzymania zapłaty. "Natomiast dłużnik nie miałby prawa zaliczać sobie wystawionej faktury do kosztów działalności gospodarczej i obniżać przez to należności podatkowej" - powiedział.

Ekspert prawny BCC z Kancelarii "Świeca i Wspólnicy" mec. Michał Jaskólski mówił podczas debaty, że inne kraje już od 50 lat próbują znaleźć sposób na wyeliminowanie zatorów płatniczych. "Niestety jednej recepty nie ma" - dodał.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA