REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podlaskie: 52 mln zł kredytów uzyskały firmy dzięki poręczeniom

REKLAMA

52 mln zł kredytów uzyskały w 2011 r. podlaskie małe i średnie firmy dzięki poręczeniom z Podlaskiego Funduszu Poręczeniowego. To o 15 proc. mniej niż w 2010 r. Firmy przeznaczają te pieniądze głównie na rozwój.

Fundusz poręczeniowy udzielił w 2011 r. 165 poręczeń na sumę 28 mln zł - poinformowała Anna Bajkowska z Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego w Białymstoku.

REKLAMA

Zainteresowanie poręczeniami było mniejsze niż w 2010 r., bo banki ograniczają kredyty. Bajkowska podkreśla, że to tendencja ogólna. Poręczenie nie gwarantuje danemu podmiotowi, że otrzyma kredyt. Jeszcze nie ma dokładnych danych, jak sytuacja wygląda z poręczeniami w Podlaskiem w pierwszym kwartale 2011 r.

REKLAMA

Podlaski fundusz poręczeniowy wspomaga przedsiębiorców z województwa podlaskiego, ale też w warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego, jednak w 90 proc. korzystają z niego podlascy przedsiębiorcy. W 2011 r. byli to głównie mikroprzedsiębiorcy, którzy stanowili dwie trzecie wszystkich korzystających.

Bajkowska poinformowała, że w porównaniu do 2010 r. o około 80 tys. zł wzrosła kwota pojedynczej transakcji kredytowej do poręczenia, dzięki temu, że fundusz poręczeniowy został w 2010 r. dokapitalizowany sumą 50 mln zł z UE z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Maksymalna kwota poręczenia wynosiła 0,5 mln zł.

Ponad połowa firm, którym poręczano kredyt czy pożyczkę, jest z branży usługowej, w tym transportowej. Rzadziej niż dotychczas korzystały z tej formy wsparcia firmy z branży budowlanej - jak tłumaczy Bajkowska - ze względu na "tendencję ogólną na rynku, wynikającą ze wzrostu ryzyka przypisanego tej branży". Z poręczeń, na podobnym poziomie co w 2010 r., korzystały też firmy handlowe i produkcyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podlaski fundusz poręczeniowy jest podmiotem Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego w Białymstoku. Współpracuje obecnie z sześcioma bankami. Łącznie od początku działalności w 1995 r. do końca 2011 r. fundusz udzielił mikro-, małym i średnim przedsiębiorstwom ponad 2 tys. poręczeń kredytów o wartości ponad 220 mln zł. Dzięki temu firmy otrzymały kredyty o łącznej wartości ok. 430 mln zł.

Urząd Marszałkowski w Białymstoku, który rozdysponowuje unijne pieniądze dla firm z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) podkreśla, że pożyczki i poręczenia będą w nowej perspektywie finansowej UE dominującą formą wsparcia dla firm, gdyż kończą się powoli pieniądze dla przedsiębiorców na bezzwrotne dotacje.

Urząd informował wcześniej, że do firm w regionie w formie pożyczek i poręczeń dzięki środkom z UE z RPO trafiło dotąd ok. 63,5 mln zł. Wsparcie dostało około 377 podmiotów. Z danych urzędu wynika, że w najbliższych latach do wykorzystania na pożyczki i poręczenia jest jeszcze kwota 81 mln zł. Środków ma być jeszcze więcej, gdy do RPO wpłyną pieniądze z podziału Krajowej Rezerwy Wykonania.

O pożyczki i poręczenia można się starać w Podlaskiem w sześciu funduszach rozwoju regionalnego, które się tym zajmują. Są zlokalizowane w Białymstoku, Łomży, Suwałkach i Zambrowie.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA