REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 20 lutego wybierz uproszczone zaliczki na podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymborska-Sutton Agata

REKLAMA

Kredyt od fiskusa? Brzmi dobrze. Bez żadnych odsetek? Jeszcze lepiej. Chętni na zapożyczenie się na takich warunkach muszą się jednak pospieszyć z decyzją – fiskus musi się o niej dowiedzieć do 20 lutego. „Kredyt” w formie uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy może sięgnąć w skali roku nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Uproszczone zaliczki są teoretyczne dostępne niemal dla wszystkich przedsiębiorców (zarówno osób fizycznych, jak i prawnych, przy czym poniższe omówienie dotyczy tylko osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą). Wyjątkami są firmy, które rozliczają się z fiskusem za pomocą ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej. O uproszczonych zaliczkach mogą także zapomnieć osoby rozpoczynające działalność gospodarczą. Nie dlatego, że fiskus je dyskryminuje. Wynika to po prostu z samej konstrukcji zaliczek uproszczonych. Ustawa o podatku dochodowym PIT jasno wskazuje - podstawą naliczenia zaliczek w uproszczonej formie jest dochód firmy sprzed dwóch lub trzech lat. Jeśli w tym czasie biznes przynosił tylko straty lub dochód był tylko symboliczny (nie przekroczył kwoty zobowiązującej do zapłaty podatku, czyli nieco ponad 3 tys. zł), przedsiębiorca z uproszczonych zaliczek nie skorzysta.

REKLAMA


Dochód nie może być ani zbyt niski, ani zbyt wysoki

Należy jednak pamiętać, że dochód sprzed dwóch lub trzech lat, choć nie może być zbyt niski, nie może być również zbyt wysoki, a z całą pewnością wyższy niż ten, którego przedsiębiorca spodziewa się w 2012 roku. W przeciwnym razie zaliczki uproszczone mogą okazać się nieopłacalne. Dlaczego? Otóż miesięczne zaliczki płacone w tej formie stanowią 1/12 podatku zapłaconego dwa lub trzy lata wcześniej - w 2010 lub 2009 roku. Załóżmy, że przedsiębiorca w 2010 r. dopiero rozkręcał działalność, zatem nie może pochwalić się zbyt wysokimi zarobkami z tego okresu - jego dochód wyniósł zaledwie 25 tys. zł, a 19-proc., roczny podatek od tej kwoty - 4750 złotych (25 000 x 0.19). W jego przypadku uproszczona, miesięczna zaliczka w 2012 r. wynosiłaby zatem 396 zł (4750 / 12). A ponieważ jego spodziewany dochód w 2012 r. ma być kilkakrotnie wyższy i sięgnie ok. 160 tys. zł, uproszczone zaliczki będą dla niego bardzo opłacalne. Gdyby bowiem płacił zaliczki w „standardowej” formie, jego roczny podatek wyniósłby 30 tys. 400 zł (160 000 x 0.19), natomiast średniomiesięczny 2533 zł (30 400 / 12). Dzięki zaliczkom uproszczonym co miesiąc w firmowej kasie zostanie 2137 zł (2533 - 396), a rocznie prawie 26 tys. złotych. Oczywiście z nieopłaconego podatku przedsiębiorca musi się później z fiskusem rozliczyć, ale może to zrobić dopiero do końca kwietnia 2013 roku. Zaciąga więc u fiskusa na kilkanaście miesięcy rodzaj nieoprocentowanego kredytu.

Zamów e-book: Przedsiębiorca w kontaktach z urzędem skarbowym >>

Ile miesięcznie może zyskać przedsiębiorca, który wybierze w 2012 zaliczki uproszczone

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Dochód przedsiębiorcy

w 2012 r. : 160 tys. zł

w 2010 r. : 25 tys. zł

„Standardowa”, średniomiesięczna

zaliczka na podatek dochodowy*

2533 zł

Uproszczona zaliczka*

396 zł

Różnica (miesięczna korzyść podatkowa przedsiębiorcy)

2137 

* przy założeniu, że przedsiębiorca rozlicza się za pomocą 19-proc. stawki liniowej, a od podatku nie odjęto jeszcze zapłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne


Inna sytuacja byłaby, gdyby naszemu przykładowemu przedsiębiorcy powinęła się z powodu kryzysu noga i firma w 2012 r. zamiast wysokiego dochodu przyniosła stratę. Choć biznes nie byłby dochodowy, podatek i tak musiałby być co miesiąc zapłacony - przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na uproszczone zaliczki, muszą bowiem stosować taką formę przez cały rok podatkowy, niezależnie od swoich zarobków. W ten sposób odwróciłyby się role - „kredytobiorcą” z pożyczką na preferencyjnych warunkach byłby fiskus, a nie przedsiębiorca.


Ostatnie dni na decyzję

Przedsiębiorcy, którzy myślą o stosowaniu uproszczonych zaliczek, muszą mieć także na uwadze, że nie mogą dowolnie zdecydować, który rok będzie podstawą do ich naliczenia. Dochody sprzed trzech lat (z 2009 r.) mogą być bowiem brane pod uwagę tylko wtedy, gdy dwa lata wcześniej (w 2010 r.) firma nie zarobiła lub przyniosła stratę. Muszą również pamiętać o dotrzymaniu terminu, w którym pisemnie należy poinformować fiskusa o wyborze zaliczek uproszczonych - mają na to czas do 20 lutego.


Agata Szymborska-Sutton

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA