REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie zmniejszenie biurokracji dla firm startujących w przetargach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Julita Żylińska
Julita Żylińska

REKLAMA

Unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego Michel Barnier zapowiedział zmniejszenie biurokracji dla firm startujących w przetargach publicznych. Jednocześnie zapowiedział unijną regulację koncesji na roboty budowlane i usługi użyteczności publicznej.

KE ma nadzieję, że kraje unijne i Parlament Europejski przyjmą przepisy do końca 2012 r. Komisja chce zmniejszyć koszty obsługi przetargów, a także zwiększyć do nich dostęp dla małych i średnich firm oraz zwiększyć efektywność wykorzystania środków publicznych w czasie kryzysu.

REKLAMA

"W Europie 19 proc. PKB stanowią zamówienia publiczne, wliczając zamówienia krajów UE, samorządów, władz lokalnych (...) Na 3,5 proc. unijnego PKB wpływ ma obecny pakiet (przepisów UE) o zamówieniach publicznych, który chcemy teraz zmodernizować" - powiedział na konferencji prasowej Barnier. Unijnym przepisom podlegają zamówienia publiczne w krajach UE powyżej pewnej wysokości, np. 125 tys. euro w przypadku kontraktów na dostawy i usługi dla urzędów centralnych, np. ministerstw.

Jako cel nowych przepisów Barnier wymienił m.in. uproszczenie procedur przetargowych. Obecna biurokracja jest bowiem - w ocenie Komisji - barierą dla małych i średnich firm.

REKLAMA

"Niektóre firmy muszą dostarczyć 20 różnych dokumentów tylko po to, by uczestniczyć w procedurze przetargu. Czasem w przypadku małych firm koszt wymogów administracyjnych stanowi jedną czwartą wartości kontraktu. Chcemy drastycznie zmniejszyć to obciążenie i zastąpić tę dokumentację oświadczeniami. Tylko wygrany przetargu będzie musiał przedstawić potwierdzone dokumenty" - zapowiedział komisarz.

Do 2015 roku dla wszystkich rodzajów zakupów w UE mają być uruchomione internetowe przetargi, a do 2017 r. wszystkie procedury dotyczące zamówień publicznych objętych prawem Unii mają się odbywać online; chodzi m.in. o dostarczanie niezbędnych dokumentów przez firmy. Barnier ocenił, że te uproszczenia mogą przynieść miliardy euro oszczędności dla administracji i przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto Komisja zachęca w swojej propozycji do szerszego stosowanie przez urzędy tzw. trybu negocjacji z ogłoszeniem. W tym trybie zamówień publicznych urzędy mogą przed zawarciem kontraktu negocjować jakość produktów i usług z potencjalnymi kontrahentami w ramach tzw. dialogu konkurencyjnego.

REKLAMA

"Poprzez nowe przepisy o zamówieniach publicznych chcemy też przyczynić się do wypełniania celów środowiskowych i społecznych, zachęcając władze publiczne, by nadawały wyższy priorytet zamówieniom, które mają niższy koszt recyklingu zamawianych produktów lub transportu oraz przyznawały dodatkowe punkty producentom, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne" - powiedział Barnier.

Poinformował, że po raz pierwszy Komisja proponuje wspólne ramy prawne dla koncesji na usługi i roboty budowlane w UE, by walczyć z korupcją i konsolidować rynek wewnętrzny. Komisarz zauważył, że na przykład aż 50 proc. usług w zakresie usuwania odpadów w UE odbywa się na zasadzie koncesji, tymczasem do tej pory nie regulowały tego sektora żadne specjalne przepisy UE.

"Zdecydowałem się zastosować proste, podstawowe zasady, żeby wyjaśnić składanie takich zamówień. Są to +lekkie+ ramy prawne, bez zbędnych obciążeń, poza zleceniami o dużej wartości i znaczeniu transgranicznym" - zapowiedział komisarz. Nowe przepisy koncesyjne mają zachęcać do zawierania partnerstw publiczno-prywatnych w modernizacji i utrzymywaniu infrastruktury publicznej oraz w usługach.

Koncesja na roboty budowlane polega na tym, że przedsiębiorca buduje określony obiekt, np. stadion, port, a następnie uzyskuje przychody z jego eksploatacji, ale nie posiada prawa własności.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA