REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie zmniejszenie biurokracji dla firm startujących w przetargach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Julita Żylińska
Julita Żylińska

REKLAMA

Unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego Michel Barnier zapowiedział zmniejszenie biurokracji dla firm startujących w przetargach publicznych. Jednocześnie zapowiedział unijną regulację koncesji na roboty budowlane i usługi użyteczności publicznej.

KE ma nadzieję, że kraje unijne i Parlament Europejski przyjmą przepisy do końca 2012 r. Komisja chce zmniejszyć koszty obsługi przetargów, a także zwiększyć do nich dostęp dla małych i średnich firm oraz zwiększyć efektywność wykorzystania środków publicznych w czasie kryzysu.

REKLAMA

"W Europie 19 proc. PKB stanowią zamówienia publiczne, wliczając zamówienia krajów UE, samorządów, władz lokalnych (...) Na 3,5 proc. unijnego PKB wpływ ma obecny pakiet (przepisów UE) o zamówieniach publicznych, który chcemy teraz zmodernizować" - powiedział na konferencji prasowej Barnier. Unijnym przepisom podlegają zamówienia publiczne w krajach UE powyżej pewnej wysokości, np. 125 tys. euro w przypadku kontraktów na dostawy i usługi dla urzędów centralnych, np. ministerstw.

Jako cel nowych przepisów Barnier wymienił m.in. uproszczenie procedur przetargowych. Obecna biurokracja jest bowiem - w ocenie Komisji - barierą dla małych i średnich firm.

REKLAMA

"Niektóre firmy muszą dostarczyć 20 różnych dokumentów tylko po to, by uczestniczyć w procedurze przetargu. Czasem w przypadku małych firm koszt wymogów administracyjnych stanowi jedną czwartą wartości kontraktu. Chcemy drastycznie zmniejszyć to obciążenie i zastąpić tę dokumentację oświadczeniami. Tylko wygrany przetargu będzie musiał przedstawić potwierdzone dokumenty" - zapowiedział komisarz.

Do 2015 roku dla wszystkich rodzajów zakupów w UE mają być uruchomione internetowe przetargi, a do 2017 r. wszystkie procedury dotyczące zamówień publicznych objętych prawem Unii mają się odbywać online; chodzi m.in. o dostarczanie niezbędnych dokumentów przez firmy. Barnier ocenił, że te uproszczenia mogą przynieść miliardy euro oszczędności dla administracji i przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto Komisja zachęca w swojej propozycji do szerszego stosowanie przez urzędy tzw. trybu negocjacji z ogłoszeniem. W tym trybie zamówień publicznych urzędy mogą przed zawarciem kontraktu negocjować jakość produktów i usług z potencjalnymi kontrahentami w ramach tzw. dialogu konkurencyjnego.

REKLAMA

"Poprzez nowe przepisy o zamówieniach publicznych chcemy też przyczynić się do wypełniania celów środowiskowych i społecznych, zachęcając władze publiczne, by nadawały wyższy priorytet zamówieniom, które mają niższy koszt recyklingu zamawianych produktów lub transportu oraz przyznawały dodatkowe punkty producentom, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne" - powiedział Barnier.

Poinformował, że po raz pierwszy Komisja proponuje wspólne ramy prawne dla koncesji na usługi i roboty budowlane w UE, by walczyć z korupcją i konsolidować rynek wewnętrzny. Komisarz zauważył, że na przykład aż 50 proc. usług w zakresie usuwania odpadów w UE odbywa się na zasadzie koncesji, tymczasem do tej pory nie regulowały tego sektora żadne specjalne przepisy UE.

"Zdecydowałem się zastosować proste, podstawowe zasady, żeby wyjaśnić składanie takich zamówień. Są to +lekkie+ ramy prawne, bez zbędnych obciążeń, poza zleceniami o dużej wartości i znaczeniu transgranicznym" - zapowiedział komisarz. Nowe przepisy koncesyjne mają zachęcać do zawierania partnerstw publiczno-prywatnych w modernizacji i utrzymywaniu infrastruktury publicznej oraz w usługach.

Koncesja na roboty budowlane polega na tym, że przedsiębiorca buduje określony obiekt, np. stadion, port, a następnie uzyskuje przychody z jego eksploatacji, ale nie posiada prawa własności.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA