REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie zmniejszenie biurokracji dla firm startujących w przetargach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Julita Żylińska
Julita Żylińska

REKLAMA

Unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego Michel Barnier zapowiedział zmniejszenie biurokracji dla firm startujących w przetargach publicznych. Jednocześnie zapowiedział unijną regulację koncesji na roboty budowlane i usługi użyteczności publicznej.

KE ma nadzieję, że kraje unijne i Parlament Europejski przyjmą przepisy do końca 2012 r. Komisja chce zmniejszyć koszty obsługi przetargów, a także zwiększyć do nich dostęp dla małych i średnich firm oraz zwiększyć efektywność wykorzystania środków publicznych w czasie kryzysu.

REKLAMA

REKLAMA

"W Europie 19 proc. PKB stanowią zamówienia publiczne, wliczając zamówienia krajów UE, samorządów, władz lokalnych (...) Na 3,5 proc. unijnego PKB wpływ ma obecny pakiet (przepisów UE) o zamówieniach publicznych, który chcemy teraz zmodernizować" - powiedział na konferencji prasowej Barnier. Unijnym przepisom podlegają zamówienia publiczne w krajach UE powyżej pewnej wysokości, np. 125 tys. euro w przypadku kontraktów na dostawy i usługi dla urzędów centralnych, np. ministerstw.

Jako cel nowych przepisów Barnier wymienił m.in. uproszczenie procedur przetargowych. Obecna biurokracja jest bowiem - w ocenie Komisji - barierą dla małych i średnich firm.

"Niektóre firmy muszą dostarczyć 20 różnych dokumentów tylko po to, by uczestniczyć w procedurze przetargu. Czasem w przypadku małych firm koszt wymogów administracyjnych stanowi jedną czwartą wartości kontraktu. Chcemy drastycznie zmniejszyć to obciążenie i zastąpić tę dokumentację oświadczeniami. Tylko wygrany przetargu będzie musiał przedstawić potwierdzone dokumenty" - zapowiedział komisarz.

REKLAMA

Do 2015 roku dla wszystkich rodzajów zakupów w UE mają być uruchomione internetowe przetargi, a do 2017 r. wszystkie procedury dotyczące zamówień publicznych objętych prawem Unii mają się odbywać online; chodzi m.in. o dostarczanie niezbędnych dokumentów przez firmy. Barnier ocenił, że te uproszczenia mogą przynieść miliardy euro oszczędności dla administracji i przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto Komisja zachęca w swojej propozycji do szerszego stosowanie przez urzędy tzw. trybu negocjacji z ogłoszeniem. W tym trybie zamówień publicznych urzędy mogą przed zawarciem kontraktu negocjować jakość produktów i usług z potencjalnymi kontrahentami w ramach tzw. dialogu konkurencyjnego.

"Poprzez nowe przepisy o zamówieniach publicznych chcemy też przyczynić się do wypełniania celów środowiskowych i społecznych, zachęcając władze publiczne, by nadawały wyższy priorytet zamówieniom, które mają niższy koszt recyklingu zamawianych produktów lub transportu oraz przyznawały dodatkowe punkty producentom, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne" - powiedział Barnier.

Poinformował, że po raz pierwszy Komisja proponuje wspólne ramy prawne dla koncesji na usługi i roboty budowlane w UE, by walczyć z korupcją i konsolidować rynek wewnętrzny. Komisarz zauważył, że na przykład aż 50 proc. usług w zakresie usuwania odpadów w UE odbywa się na zasadzie koncesji, tymczasem do tej pory nie regulowały tego sektora żadne specjalne przepisy UE.

"Zdecydowałem się zastosować proste, podstawowe zasady, żeby wyjaśnić składanie takich zamówień. Są to +lekkie+ ramy prawne, bez zbędnych obciążeń, poza zleceniami o dużej wartości i znaczeniu transgranicznym" - zapowiedział komisarz. Nowe przepisy koncesyjne mają zachęcać do zawierania partnerstw publiczno-prywatnych w modernizacji i utrzymywaniu infrastruktury publicznej oraz w usługach.

Koncesja na roboty budowlane polega na tym, że przedsiębiorca buduje określony obiekt, np. stadion, port, a następnie uzyskuje przychody z jego eksploatacji, ale nie posiada prawa własności.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

REKLAMA