REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt zniesienia barier w unijnym handlu

REKLAMA

Komisja Europejska zaproponowała nowe unijne przepisy dotyczące prawa umów, które mają pobudzić handel, w tym internetowy, między krajami UE. Polska prezydencja wyraziła zadowolenie, bo znoszenie barier w handlu to jeden z jej priorytetów.

REKLAMA

Projekt nawiązuje do promowanego przez polską prezydencję "niebieskiego guzika", czyli zestawu reguł transgranicznego akceptowanych przez sprzedającego i kupującego, którzy decydują się na jego stosowanie, klikając właśnie w "niebieski guzik" na witrynie internetowej. Ma to usuwać wątpliwości co do reżimu prawnego, sposobu rozstrzygania sporów konsumenckich, a jednocześnie nie ograniczać swobody kontraktowania. Byłby to dobrowolny, 28. reżim prawny w UE - dodany do istniejących 27 krajowych systemów prawa umów, obowiązujący zarówno między firmami jak i w transakcjach konsumenckich.

REKLAMA

"Fakultatywne wspólne europejskie przepisy dotyczące sprzedaży pomogą ożywić jednolity rynek, będący motorem wzrostu gospodarczego w Europie. Zapewni on przedsiębiorstwom łatwy i tani sposób rozszerzania ich działalności na nowe rynki europejskie, jednocześnie umożliwiając konsumentom korzystanie z lepszych ofert i wyższego poziomu ochrony" - oświadczyła unijna komisarz ds. sprawiedliwości Viviane Reding. Zastrzegła, że Komisja Europejska nie zamierza uchylać przepisów krajowych, bo nowe przepisy są oparte na zasadzie swobody wyboru.

Mają one szanse powodzenia, bowiem z opublikowanego we wtorek badania Eurobarometr wynika, że 71 proc. przedsiębiorstw w UE (69 proc. w Polsce) jest gotowych korzystać z jednego wspólnego europejskiego prawa umów we wszystkich transgranicznych transakcjach sprzedaży zawieranych z konsumentami z innych państw UE.

"Polska prezydencja cieszy się, że KE tak szybko przygotowała ten projekt, bo znoszenie barier w handlu internetowym jest jednym z priorytetów prezydencji" - powiedział rzecznik prezydencji Konrad Niklewicz.

REKLAMA

Mimo lat integracji, bariery w wymianie handlowej na wspólnym unijnym rynku nadal istnieją. Z powodu różnych przepisów obowiązujących w 27 krajach UE, sprzedaż za granicą jest skomplikowana i kosztowna, w szczególności dla małych firm. KE podkreśla, że to duży kontrast w porównaniu z rynkiem wewnętrznym USA, gdzie przedsiębiorca z Maryland może z łatwością sprzedać swoje produkty konsumentom na Alasce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Europejscy przedsiębiorcy, zniechęcani do transakcji transgranicznych, co roku tracą co najmniej 26 mld euro, które mogliby zarobić na handlu wewnątrz UE. Dostosowanie do różnych krajowych systemów prawa umów, tłumaczenia i zatrudnienie prawników kosztuje firmę średnio 10 tys. euro na każdy dodatkowy rynek eksportowy. W rezultacie zaledwie 9,3 proc. unijnych przedsiębiorstw sprzedaje swoje produkty do innych państw UE.

Jednocześnie 500 mln europejskich konsumentów traci możliwość większego wyboru towarów po niższych cenach. Teraz spotykają się z odmową sprzedaży lub dostawy za granicę; co roku doświadczają tego co najmniej 3 mln osób, w tym 130 tys. konsumentów w Polsce. W rezultacie zaledwie 9 proc. polskich konsumentów kupuje w internecie towary z innego kraju UE, podczas gdy zakupy w polskich sklepach online robi 35 proc.

W czerwcu za wprowadzeniem fakultatywnego europejskiego prawa umów opowiedział się Parlament Europejski, więc nie powinno być problemów z formalnym przyjęciem propozycji KE przez eurodeputowanych. Pomysł z inicjatywy polskiej prezydencji był dyskutowany podczas nieformalnego posiedzenia ministrów sprawiedliwości UE w lipcu w Sopocie. Komisarz Reding ogłosiła wówczas, że osiągnięty został "bardzo ważny przełom w wymiarze politycznym" wśród ministrów. Przyznała zarazem, że pięć krajów wyraziło zastrzeżenia. Chodziło o Finlandię, Austrię i Słowenię, które "stawiały największy opór", a także Niemcy i Wielką Brytanię.

Polska prezydencja zapowiada, że propozycja KE będzie dyskutowana na grudniowym posiedzeniu szefów resortów sprawiedliwości krajów UE w Brukseli.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Implementacja dyrektywy DAC7 niebawem. Co to oznacza dla platform internetowych?

Od 1 lipca 2024 r. mają zacząć obowiązywać w Polsce przepisy wynikające z implementacji Dyrektywy DAC7. Przepisy te mają dotyczyć przede wszystkim raportowania przez platformy sprzedażowe dochodów uzyskiwanych przez ich użytkowników.

W tych bankomatach wypłacisz jedynie 200 zł

We wtorek Euronet przeprowadza akcję protestacyjną mającą na celu zwrócenie uwagi na sytuację operatorów bankomatów. Tego dnia z bankomatów będzie można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł.

Hotele podnoszą ceny, ale to nie odstrasza Polaków. Ich obłożenie rośnie

Według informacji przekazanych przez "Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego", obłożenie hoteli w Polsce systematycznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Wyniki majowe okazały się lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W Polsce pije się coraz mniej piwa i coraz więcej browarów ma kłopoty finansowe

Browary w Polsce mając oraz więcej problemów, a zwłaszcza kłopotów finansowych. W ciągu ostatnich pięciu lat spożycie piwa spadło o jedną czwartą a długi branży są 23 razy wyższe (!) niż w 2018 roku. Rynek kurczy się choć piwo to wciąż najchętniej kupowany alkohol w Polsce.

 

REKLAMA

Od dziś ważna zmiana w prawie transportowym: taksówkarz i kurier muszą mieć polskie prawo jazdy. Będzie paraliż tych usług

Taksówkarz i kurier od dziś tylko z polskim prawem jazdy. Dziś, w poniedziałek 17 czerwca weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, w myśl której wszyscy kierowcy oferujący odpłatny przejazd w ramach wszystkich dostępnych aplikacji będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Jak wpłynie to na branżę i naszą codzienną rzeczywistość?

Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

REKLAMA

Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

REKLAMA