REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK: firmy w Polsce nie są przekonane do sądów polubownych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

75 proc. Polaków słyszało o sądach polubownych, które rozstrzygają konflikty pomiędzy konsumentami a sprzedawcami. Jednak firmy często odmawiają zgody na takie rozstrzyganie konfliktów i rozwiązanie to nadal nie jest w Polsce popularne - wynika z badania UOKiK.

W siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podczas debaty "Po co drzeć koty? Konsument i przedsiębiorca w sądzie polubownym" przedstawiono wyniki tego badania.

REKLAMA

REKLAMA

"Długotrwałe, kosztowne spory, bardzo skomplikowane procedury rzeczywiście zniechęcają wszystkich, a zwłaszcza tych, którzy są najsłabszymi uczestnikami rynku do egzekwowania swoich roszczeń w trybie sądownictwa powszechnego. Nie wszyscy jednak wiedzą, że istnieją alternatywne możliwości rozstrzygania sporów przy wykorzystaniu tzw. sądów polubownych" - mówiła podczas debaty prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Jak tłumaczyła, sądownictwo polubowne to uproszczone procedury, krótkie terminy i niskie opłaty. "Tymczasem trzy czwarte konsumentów, jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK, nie ma świadomości, jakie prawa im przysługują. To jedna z przyczyn, która odstrasza ich od tego, żeby ze swoich uprawnień korzystać, (...) nad czym bolejemy i co chcielibyśmy zmienić" - powiedziała.

Jak tłumaczyła, w ubiegłym roku do Inspekcji Handlowej wpłynęły 2 tys. 684 wnioski o rozpatrzenie sprawy w trybie sądownictwa polubownego. "To nie jest dużo, zaledwie o kilkanaście więcej, niż w 2009 roku. Oznacza to, że zainteresowanie sądownictwem polubownym nie wzrasta. Ten brak zainteresowania dotyczy zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców, którzy nie widzą korzyści z poddania się tego typu jurysdykcji" - mówiła.

REKLAMA

Przypomniała też, że zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, aby sąd polubowny zaczął działać potrzebna jest zgoda obu stron sporu. "W sprawach, w których konsumenci występują o rozpatrzenie sprawy przez te sądy, w blisko połowie przypadków przedsiębiorcy odmawiają zgody na taki tryb rozstrzygnięcia sporów" - powiedziała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To właśnie te odmowy - zdaniem UOKiK - należą do główną barier rozwoju sądownictwa polubownego. W ubiegłym roku aż w 1085 przypadkach na 2684 firmy odmówiły uczestnictwa w postępowaniu przed takim sądami przy Inspekcji Handlowej (IH).

W opinii UOKiK rozwiązaniem, które może przyczynić się do zwiększenia ich popularności, jest wprowadzenie domniemanej zgody przedsiębiorcy na sąd polubowny. Obecnie w Norwegii wszyscy przedsiębiorcy mają obowiązek uczestniczenia w polubownym rozwiązywaniu sporów. Natomiast w państwach takich jak Austria, Holandia czy Irlandia zobowiązane są do tego firmy z niektórych branż np. telekomunikacyjnej, usług finansowych czy energetycznej.

Z badania UOKiK wynika też, że 71 proc. konsumentów uważa, że zgoda przedsiębiorcy na polubowne rozwiązanie sporu świadczy o tym, że dba on o swoich klientów.

W Polsce najwięcej spraw trafia do 16 stałych polubownych sądów konsumenckich przy IH. Większość rozpatrywanych w ubiegłym roku dotyczyła sprzedaży obuwia (1530), inne sprawy dotyczyły m.in. usług remontowo-budowlanych (133), sprzedaży mebli (111) czy sprzętu RTV AGD (106).

Złożenie wniosku o rozpatrzenie sporu przed sądem polubownym przy IH jest bezpłatne. Może to zrobić konsument, rzecznik konsumentów, ale też przedsiębiorca. Składając wniosek, warto pamiętać o niezbędnych dokumentach - dowodzie zakupu, protokole reklamacyjnym, opinii rzeczoznawcy. Rozprawę prowadzą arbitrzy, których zadaniem jest skłanianie stron do porozumienia. Wynikiem jest ugoda lub wyrok, które mają moc wyroku sądu powszechnego. Rozpatrywanie spraw z ugodą trwa zwykle nie dłużej niż 14 dni, natomiast w postępowaniach z wyrokiem około dwóch miesięcy.

Debata zorganizowana została z okazji obchodzonego corocznie 15 marca Światowego Dnia Konsumenta. W tym dniu w 1962 roku prezydent USA John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów (informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji).

Badanie UOKiK zrealizowane zostało przez firmę Millward Brown w sierpniu i wrześniu 2010 r. na losowej próbie 1002 mieszkańców Polski w wieku 18+.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA