REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Producenci fałszują 5 proc. produktów spożywczych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Deser czekoladowy bez czekolady, czy parówki cielęce z drobiu - to niektóre przykłady fałszowania żywności. Inspekcja Handlowa stwierdziła, że 5 proc. kontrolowanych produktów nie odpowiada deklaracjom producentów - poinformował UOKiK.

Inspekcja Handlowa w 2010 r. sprawdzała, na zlecenie UOKiK, czy przedsiębiorcy nie wprowadzają konsumentów w błąd i oferują im zafałszowane produkty żywnościowe - poinformowała w komunikacie rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Cieloch.

REKLAMA

Inspekcja skontrolowała prawie 5,5 tys. różnych produktów, m.in. mleko, mięso, jaja, miód, oliwę z oliwek. Ponad 1,2 tys. z nich zbadano w specjalistycznych laboratoriach; okazało się, że 5 proc. ma inny skład niż deklaruje producent.

REKLAMA

Przebadano 1580 przetworów mlecznych. Najczęściej inspektorzy mieli uwagi do tego, że w maśle znajdują się tłuszcze roślinne, a nie powinno ich tam być. Ze skontrolowanych 314 partii masła zakwestionowano 21. UOKiK przypomina, że nazwy: ser, jogurt, kefir, śmietana, masło mogą być używane do produktów zrobionych wyłącznie z mleka krowiego.

Ponadto kontrolujący stwierdzili, że część produktów nie zawierała informacji o konserwantach, a w niektórych przypadkach używano nazwy nieadekwatnej do wykazu składników. Na przykład: ser gouda zawierał 91 proc. tłuszczów roślinnych, a deser czekoladowy w rzeczywistości nie miał ani grama czekolady.

Kontrola jaj polegała na sprawdzeniu np. czy zadeklarowana waga jest zgodna z rzeczywistą, a oznakowanie i szata graficzna nie wprowadzają klientów w błąd, sugerując ekologiczną metodę produkcji. Łącznie skontrolowano 268 partii jaj. Zastrzeżenia dotyczyły głównie deklarowania wyższej, więc i droższej klasy wagowej (34,3 proc. spośród 137 zbadanych partii).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto UOKiK zwraca uwagę, że tylko jaja oferowane w tzw. sprzedaży bezpośredniej nie muszą mieć oznakowanych skorupek, czyli tzw. wiejskie. Pozostałe jaja muszą być znakowane odpowiednio do metody chowu kur. Zero oznacza produkt ekologiczny, 1 - jaja od kur przebywają na tzw. wolnym wybiegu, 2 - to chów ściółkowy, a 3 - od ferm przemysłowych.

Inspekcja skontrolowała też 700 partii mięsa i 966 jego przetworów. W laboratorium zbadano 133 partie mięsa, z czego zakwestionowano 10,5 proc. oraz 8 jego przetworów. Inspektorzy mieli uwagi do 3,3 proc.

Najczęstszą nieprawidłowością było dodawanie innego składnika - np. do wołowego mięsa mielonego dodawano tańszą wieprzowinę, a parówki cielęce zamiast cielęciny zawierały drób.

REKLAMA

Prawo nie określa minimalnych wymagań jakościowych wymaganych od przetworów mięsnych. To producent deklaruje na opakowaniu skład. Oznacza to, że konsument, który chce porównać tę samą wędlinę, ale od różnych producentów, powinien wiedzieć, że jej skład, mimo tej samej nazwy np. kiełbasy, może znacznie się różnić. Nie jest to niezgodne z prawem. Nieprawidłowością będzie jednak, gdy deklaracja producenta nie będzie zgodna z rzeczywistym składem produktu - podkreśla UOKiK.

Zgodnie z prawem, na przedsiębiorcę, który wprowadza do obrotu zafałszowane produkty, Inspekcja Handlowa może nałożyć maksymalną karę do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. W wyniku ostatniej kontroli nałożono kary w łącznej wysokości ponad 232 tys. zł. Wycofano 65 partii zafałszowanych produktów, dodatkowo Inspekcja nakazała przedsiębiorcom prawidłowe oznakowanie 77 partii.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że konsument w przypadku stwierdzenia, że żywność jest nieświeża lub przeterminowana, może ją reklamować. Termin reklamacji żywności paczkowanej wynosi trzy dni od chwili otwarcia, a dla sprzedawanej luzem - trzy dni od momentu zakupu. Towary kupione w promocji również podlegają reklamacji.

Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Ponadto bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA