REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Producenci fałszują 5 proc. produktów spożywczych

REKLAMA

Deser czekoladowy bez czekolady, czy parówki cielęce z drobiu - to niektóre przykłady fałszowania żywności. Inspekcja Handlowa stwierdziła, że 5 proc. kontrolowanych produktów nie odpowiada deklaracjom producentów - poinformował UOKiK.

Inspekcja Handlowa w 2010 r. sprawdzała, na zlecenie UOKiK, czy przedsiębiorcy nie wprowadzają konsumentów w błąd i oferują im zafałszowane produkty żywnościowe - poinformowała w komunikacie rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Cieloch.

REKLAMA

Inspekcja skontrolowała prawie 5,5 tys. różnych produktów, m.in. mleko, mięso, jaja, miód, oliwę z oliwek. Ponad 1,2 tys. z nich zbadano w specjalistycznych laboratoriach; okazało się, że 5 proc. ma inny skład niż deklaruje producent.

REKLAMA

Przebadano 1580 przetworów mlecznych. Najczęściej inspektorzy mieli uwagi do tego, że w maśle znajdują się tłuszcze roślinne, a nie powinno ich tam być. Ze skontrolowanych 314 partii masła zakwestionowano 21. UOKiK przypomina, że nazwy: ser, jogurt, kefir, śmietana, masło mogą być używane do produktów zrobionych wyłącznie z mleka krowiego.

Ponadto kontrolujący stwierdzili, że część produktów nie zawierała informacji o konserwantach, a w niektórych przypadkach używano nazwy nieadekwatnej do wykazu składników. Na przykład: ser gouda zawierał 91 proc. tłuszczów roślinnych, a deser czekoladowy w rzeczywistości nie miał ani grama czekolady.

Kontrola jaj polegała na sprawdzeniu np. czy zadeklarowana waga jest zgodna z rzeczywistą, a oznakowanie i szata graficzna nie wprowadzają klientów w błąd, sugerując ekologiczną metodę produkcji. Łącznie skontrolowano 268 partii jaj. Zastrzeżenia dotyczyły głównie deklarowania wyższej, więc i droższej klasy wagowej (34,3 proc. spośród 137 zbadanych partii).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto UOKiK zwraca uwagę, że tylko jaja oferowane w tzw. sprzedaży bezpośredniej nie muszą mieć oznakowanych skorupek, czyli tzw. wiejskie. Pozostałe jaja muszą być znakowane odpowiednio do metody chowu kur. Zero oznacza produkt ekologiczny, 1 - jaja od kur przebywają na tzw. wolnym wybiegu, 2 - to chów ściółkowy, a 3 - od ferm przemysłowych.

Inspekcja skontrolowała też 700 partii mięsa i 966 jego przetworów. W laboratorium zbadano 133 partie mięsa, z czego zakwestionowano 10,5 proc. oraz 8 jego przetworów. Inspektorzy mieli uwagi do 3,3 proc.

Najczęstszą nieprawidłowością było dodawanie innego składnika - np. do wołowego mięsa mielonego dodawano tańszą wieprzowinę, a parówki cielęce zamiast cielęciny zawierały drób.

REKLAMA

Prawo nie określa minimalnych wymagań jakościowych wymaganych od przetworów mięsnych. To producent deklaruje na opakowaniu skład. Oznacza to, że konsument, który chce porównać tę samą wędlinę, ale od różnych producentów, powinien wiedzieć, że jej skład, mimo tej samej nazwy np. kiełbasy, może znacznie się różnić. Nie jest to niezgodne z prawem. Nieprawidłowością będzie jednak, gdy deklaracja producenta nie będzie zgodna z rzeczywistym składem produktu - podkreśla UOKiK.

Zgodnie z prawem, na przedsiębiorcę, który wprowadza do obrotu zafałszowane produkty, Inspekcja Handlowa może nałożyć maksymalną karę do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. W wyniku ostatniej kontroli nałożono kary w łącznej wysokości ponad 232 tys. zł. Wycofano 65 partii zafałszowanych produktów, dodatkowo Inspekcja nakazała przedsiębiorcom prawidłowe oznakowanie 77 partii.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że konsument w przypadku stwierdzenia, że żywność jest nieświeża lub przeterminowana, może ją reklamować. Termin reklamacji żywności paczkowanej wynosi trzy dni od chwili otwarcia, a dla sprzedawanej luzem - trzy dni od momentu zakupu. Towary kupione w promocji również podlegają reklamacji.

Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Ponadto bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA