REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paragon fiskalny ze szczegółowymi nazwami towarów

Wiesława Moczydłowska

REKLAMA

Na paragonach muszą być umieszczone nazwy jednostkowe. Sprzedawca powinien tak zaprogramować kasę fiskalną, żeby konsument otrzymał paragony z nazwami jednostkowymi towaru lub usługi. Stosowanie nazw grup towarów i usług nie zapewnia rzetelnego i szczegółowego udokumentowania każdej sprzedaży.

Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 marca 2010 r. (sygn. akt I FSK 63/09).

REKLAMA

REKLAMA

Spółka ewidencjonuje sprzedaż za pomocą kas fiskalnych. We wniosku o udzielenie interpretacji spółka wskazała, że na paragonach dokumentujących tę sprzedaż podaje nazwy grup towarów z odpowiednimi stawkami VAT, np. na paragonach rejestrujących sprzedaż gazet, czasopism i innych periodyków nazwy tych towarów oznaczone są jako „prasa 0%”, „prasa 7%” oraz „prasa 22%”. Wyjaśniła, iż określiła nazwy towarów zgodnie z PKWiU, w której zawarte są nie szczegółowe nazwy towarów, lecz nazwy grup towarów.

Organy podatkowe uznały stanowisko spółki za nieprawidłowe i stwierdziły, że stosowane przez spółkę oznaczenia towarów nie identyfikują ich w sposób jednoznaczny i precyzyjny. Wyjaśniły, że zgodnie z przepisami paragon fiskalny drukowany przez kasę rejestrującą powinien zawierać nazwę towaru lub usługi. Skoro przepisy ustawy o VAT nie określają, co należy rozumieć przez „nazwę” towaru lub usługi, odwołać należy się do wykładni językowej i celowościowej. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN „nazwa” to wyraz albo połączenie wyrazowe oznaczające kogoś lub coś. Zatem stosowana na paragonie fiskalnym nazwa powinna być przypisana sprzedawanemu towarowi w taki sposób, aby jednoznacznie go identyfikować. Niezbędne jest precyzyjne określenie nazw sprzedawanych towarów i usług, a im szerszy asortyment w danej grupie towarów (usług), tym wymaga on bardziej szczegółowego określenia nazwy towaru lub usługi w celu jej prawidłowej identyfikacji.

REKLAMA

Spółka złożyła skargę do WSA. Sąd uznał jednak, że nie zasługuje ona na uwzględnienie. Stwierdził, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją i powinna być na tyle szczegółowa, żeby nie było problemów z określeniem przedmiotu i podstawy opodatkowania. Celem wprowadzenia kas fiskalnych była przede wszystkim potrzeba zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 6 lit. e) rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych paragon fiskalny powinien zawierać nazwę towaru. Pomimo że ustawodawca nie wskazał, iż paragony fiskalne drukowane przez kasy rejestrujące mają zawierać nazwę jednostkową towaru, przy wykładni tego przepisu nie można jednak pomijać celu i istoty tej regulacji. Ewidencja powinna być prowadzona w sposób na tyle szczegółowy, by umożliwić stosowanie prawidłowej stawki VAT oraz kontrolę przez organ podatkowy zarówno obrotu, jak i kwot podatku należnego. Wskazana na paragonie nazwa towaru lub usługi musi być na tyle zindywidualizowana, aby można było na jej podstawie, w połączeniu z ceną, dokładnie określić, jaki towar czy usługa zostały zakupione. Dopiero tak skonstruowana nazwa zagwarantuje konsumentowi możliwość kontroli prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawienia dowodu potwierdzającego jej wykonanie. Stosowanie na paragonach nazw grupowań towarów i usług według PKWiU powyższych wymogów nie spełnia. Używanie na paragonach nazw ogólnych, takich jak np. „dzienniki”, „czasopisma”, nie jest więc wystarczające dla określenia prawidłowej stawki VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka wniosła skargę kasacyjną do NSA. Sąd jednak uznał stanowisko WSA za prawidłowe i oddalił skargę podatnika. NSA podkreślił, że na paragonach muszą być umieszczone nazwy jednostkowe. Przepisy jasno wskazują, że jedną z funkcji nadrzędnych paragonu jest umożliwienie konsumentowi sprawdzenia tego, co kupił i po jakiej cenie. Zdaniem NSA stosowanie na paragonach nazw grupowań towarów i usług według klasyfikacji PKWiU nie spełnia tych wymogów.

Stanowisko sądów administracyjnych i organów podatkowych

Sądy administracyjne i organy podatkowe powszechnie zajmują stanowisko, że nazwa towaru czy usługi zamieszczona na paragonie fiskalnym powinna być możliwie szczegółowa. Przykładem jest wyrok WSA w Warszawie z 6 maja 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 1155/08), wyrok NSA z 6 czerwca 2008 r. (sygn. akt I FSK 754/07) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 września 2009 r. (nr IBPP4/443-771/09/EJ).

Stanowisko redakcji

Przytoczony wyrok NSA jest potwierdzeniem opinii wydawanych przez sądy i organy podatkowe. Zalecane jest więc, aby podatnik szczegółowo określał nazwy sprzedawanych towarów w stopniu umożliwiającym ich identyfikację.

oprac. Wiesława Moczydłowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych i rachunkowości

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA