Limit czasu pracy także dla przedsiębiorców kierujących autami służbowymi?
REKLAMA
W Komitecie ds. Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego trwają prace nad nowym kształtem dyrektywy 2002/15/EC o organizacji czasu pracy osób wykonujących działania w ramach transportu drogowego. Dyrektywa ta wprowadziła limit czasowy dla pracowników wykonujących działania w ramach transportu drogowego. Oficjalnie do 23 marca 2009 roku kierowcy pracujący na własny rachunek byli jednak wyłączeni z zakresu jej stosowania. Do dnia dzisiejszego sytuacja nie uległa zmianie.
REKLAMA
Komitet ds. Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego stwierdził jednak, że kierowcy pracujący na zasadach samozatrudnienia powinni przestrzegać europejskich przepisów regulujących czas pracy, podobnie jak ich koledzy zatrudnieni w firmach przewozowych. W konsekwencji powinni oni być objęci znowelizowaną dyrektywą, nad którą właśnie trwają prace.
Zdaniem Związku Rzemiosła Polskiego (ZRP) proponowane zmiany w dyrektywie mogą mieć negatywne skutki dla sektora MŚP, m.in.:
• zachwianie konkurencji między MŚP a firmami dużymi, zatrudniającymi zawodowych kierowców, oraz
• zakłócenia w rytmie pracy małych firm i osób samozatrudnionych w przypadku, kiedy występuje łączenie zadań kierowcy i innych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Od dłuższego czasu na rzecz odrzucenia szkodliwych poprawek działa Europejska Unia Rzemiosła oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (UEAPME), wspierana przez ZRP oraz pozostałych członków. Ostateczne głosowanie w tej sprawie ma się odbyć 28 kwietnia 2010 roku. Do tego czasu będą trwały negocjacje oraz działania lobbingowe wobec wszystkich europosłów z Komitetu ds. Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, zapowiada ZRP.
oprac. Alicja Fal
REKLAMA
REKLAMA