REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca nie odpowiada za jakość dostarczanej wody z wodociągu publicznego

Tomasz Krupa

REKLAMA

Brak jest podstaw prawnych do nałożenia na przedsiębiorcę obowiązku udokumentowania jakości wody używanej w jego zakładzie, która jest dostarczana z wodociągu publicznego.

Państwowy powiatowy inspektor sanitarny w Wałbrzychu przeprowadził w sklepie spożywczym kontrolę, która wykazała brak aktualnych badań wody. Decyzją administracyjną nakazano właścicielce sklepu „udokumentowanie właściwej jakości wody używanej w zakładzie pod względem parametrów bakteriologicznych”. Podstawę prawną stanowił art. 27 ust. 1 ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 852/2004/WE z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych. Organ sanitarny powoływał się też na wytyczne Państwowej Powiatowej Inspekcji Sanitarnej (PPIS) w Wałbrzychu, w których określono częstotliwość badania wody dla zakładów obrotu żywnością zaopatrywanych w wodę z wodociągu publicznego.

REKLAMA

Skarga właścicielki sklepu

REKLAMA

Właścicielka sklepu złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, kwestionując obowiązek badaniami jakości dostarczanej do jej sklepu z wodociągu gminnego. W odpowiedzi na skargę dolnośląski powiatowy inspektor sanitarny we Wrocławiu wniósł o jej oddalenie. WSA był innego zdania.

W ocenie sądu organ sanitarny nie wskazał podstawy prawnej do nałożenia na skarżącą obowiązku potwierdzenia aktualnymi wynikami badań laboratoryjnych przydatności wody używanej w sklepie. Obowiązek badania wody, nie wynika z art. 27 ust. 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Przesłanką konieczną do wydania decyzji na podstawie tego artykułu jest stwierdzenie przez organy inspekcji sanitarnej uchybień naruszających wymagania higieniczne i zdrowotne.

Jakość wody bada inspektor

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

WSA stwierdził również, że podstaw do obciążenia takim obowiązkiem nie stwarzają także powołane przez organ administracji sanitarnej przepisy prawa unijnego. Przepisy te zobowiązują jedynie państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polskę, do podjęcia niezbędnych środków celem zapewnienia, że woda przeznaczona do spożycia przez ludzi (a z takiej korzysta skarżąca) jest zdatna do użycia i czysta.

Sąd potwierdził opinię właścicielki sklepu, zgodnie z którymi przed wydaniem decyzji nakazującej udokumentowanie jakości wody organ powinien we własnym zakresie zbadać wodę. Tak więc to nie na przedsiębiorcy ciąży obowiązek pokrycia kosztów tych badań. Dopiero negatywny wynik badań uprawnia organ sanitarny do wydania decyzji w zakresie udokumentowania właściwej jakości wody. W dalszej kolejności to na przedsiębiorcy spoczywać będzie powinność dostosowania wody do odpowiedniej jakości, wykazując ją badaniami, za które musi zapłacić.

Pobieranie próbek

Za właściwą jakość wody dostarczonej do zakładu z wodociągu gminnego nie odpowiada właścicielka sklepu. Zdaniem WSA to na przedsiębiorstwie wodociągowo-kanalizacyjnym spoczywa obowiązek ustalenia harmonogramu pobierania próbek wody do badań. tego typu ustalenie ma być przeprowadzone w uzgodnieniu z właściwym organem, a nie po uprzednim przedstawieniu przez PPIS własnego harmonogramu kontroli jakości wody.

W praktyce dziwi zachowanie przedsiębiorców, który mimo braku stwierdzenia uchybień podporządkowują się decyzji i płacą za badania wody dostarczanej do ich zakładów z przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

(Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu sygn. IV SA/Wr 482/09)

Tomasz Krupa

gp@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

REKLAMA

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA