REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Status podatnika decyduje o miejscu opodatkowania VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Status nabywcy usługi decyduje o miejscu jej opodatkowania . Należy ustalić, czy nabywca usługi jest podatnikiem VAT, czy też podmiotem, który nie ma takiego statusu.

EWA MATYSZEWSKA

REKLAMA

Najważniejszą część nowelizacji ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2010 r., stanowią zmiany w zakresie miejsca świadczenia usług. Przepisy te decydują o tym, w jakim kraju powinna być opodatkowana usługa, jeżeli świadczona jest pomiędzy podmiotami z różnych państw. Co się zmieniło w tym zakresie?

PRZEMYSŁAW SKORUPA*

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami podstawową kwestią, jaką należy ustalić, określając miejsce opodatkowania usługi, to status nabywcy usługi. Chodzi mianowicie o ustalenie, czy nabywca usługi jest podatnikiem VAT, czy też podmiotem nie- mającym takiego statusu. Ustawodawca wprowadził specyficzną definicję podatnika na potrzeby przepisów o miejscu świadczenia usług. W dużym uproszczeniu podatnikiem jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą - a zatem przedsiębiorca. Co istotne, bez znaczenia pozostaje kwestia, czy podmiot taki ma siedzibę w Polsce, innym kraju UE czy też poza UE.

Ustawodawca określił odmienne zasady ustalania miejsca opodatkowania przy usługach świadczonych na rzecz podatników VAT (czyli generalnie przedsiębiorców) oraz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Jakie to zasady?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miejscem świadczenia usług w przypadku usług świadczonych na rzecz podatników jest zasadniczo miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania. Jeżeli usługi świadczone są dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia jest stałe miejsce prowadzenia działalności.

A co z wyjątkami przy ustalaniu miejsca opodatkowania?

Likwidacji uległa większość wyjątków dotyczących ustalania miejsca opodatkowania usług w transakcjach z podatnikami - w szczególności dotyczących usług transportu towarów, usług na ruchomym majątku rzeczowym.

Czy możemy podać jakiś przykład?

Tak. Jeżeli np. polska spółka świadczy usługę transportową na rzecz spółki ukraińskiej, to usługa taka nie będzie podlegała VAT w Polsce, a polski podatnik wystawi fakturę bez VAT. Z drugiej strony, jeżeli polska spółka nabędzie usługę polegającą na produkcji odzieży z materiałów należących do polskiej spółki, świadczoną przez spółkę z Chin, towary trafią do nabywców w Rosji, to usługa taka będzie opodatkowana w Polsce, a polska spółka zobowiązana będzie do rozliczenia, tzw. importu usług.

Czy zmieniły się zasady w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, czyli konsumentów?

Zasady ustalania miejsca opodatkowania w tym przypadku pozostały niezmienione. W związku z dość istotnymi różnicami pomiędzy zasadami określania miejsca opodatkowania usług, świadczonych na rzecz tych dwóch kategorii podmiotów, polscy podatnicy powinni przykładać dużą wagę do potwierdzenia oraz udokumentowania statusu ich kontrahentów, tak by zastosowane zasady określania miejsca opodatkowania usług nie stały się przedmiotem sporu z organami podatkowymi.

Fot. Wojciech Górski

Przemysław Skorupa, doradca podatkowy, Baker & McKenzie

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

REKLAMA

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA